TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
In dit project is door middel van een intensieve introductie de cohesie tussen de verschillende groepen studenten onderling én tussen de studenten en de docenten vanaf de eerste dag bevorderd. Sociale cohesie en commitment zijn van belang voor het studiesucces. Hiervoor is gebruik gemaakt van het Pressure Cooker Model.
Projectleider(s) | Piet Gerbrandy; Rodie Risselada |
Afdeling | ACASA |
Onderwijsinnovatie | Pressure Cooker |
Looptijd | Mei – Oktober 2017 |
Op 1 september 2017 gaan de nieuwe / vernieuwde gezamenlijke BA-opleidingen van ACASA van start: Oudheidwetenschappen, GLTC en Archeologie. Terwijl het onderwijs van deze opleidingen deels overlapt en de opleidingen nauw samenwerken, zijn er duidelijke verschillen tussen de typen studenten die deze opleidingen aantrekken en hebben zij verschillende motivaties en verwachtingen ten aanzien van hun studie. Bovendien zijn deze studenten afkomstig van twee verschillende universiteiten, VU en UvA; ook de stafleden die het onderwijs in de drie opleidingen verzorgen zijn afkomstig uit verschillende opleidingen (Archeologie, GLTC en Geschiedenis) van twee universiteiten.
Door middel van een intensieve introductie willen we de cohesie tussen de verschillende groepen studenten onderling én tussen de studenten en de docenten vanaf de eerste dag bevorderen. Sociale cohesie en commitment zijn van belang voor het studiesucces. Juist in het eerste jaar is het goed daar in te investeren.
We willen het onderwijs starten met een intensieve introductie van twee-en-halve dag. Naast het bevorderen van het studiesucces, de onderlinge cohesie tussen de studenten van de drie opleidingen en ‘cohortvorming’ beoogt de introductie ook de gezamenlijke interdisciplinaire insteek van de drie opleidingen vanaf het allereerste begin centraal te stellen en op een speelse wijze als een vanzelfsprekend uitgangspunt van het onderwijs te presenteren. Ten derde willen we expliciet aandacht besteden aan de verwachtingen waarmee de studenten aan hun opleiding beginnen; in de nieuwe programma’s vormt reflectie van studenten op hun eigen leerproces een belangrijk element binnen tutoraat en studiebegeleiding, dat op geregelde momenten terugkomt.
In samenwerking met medewerkers van het Onderwijslab van het Instituut voor Interdisciplinaire Studies willen we naar het model van de door hen ontwikkelde Pressure Cooker een format ontwikkelen voor een intensieve introductie, dat jaarlijks gebruikt kan worden.
De Pressure Cooker
De Pressure Cooker is een intensieve en onconventionele onderwijsvorm, waarin studenten in korte tijd (2,5 a 3 dagen) in groepsverband voor een externe opdrachtgever realistische oplossingen zoeken voor een maatschappelijk vraagstuk. Hoewel dit laatste aspect (externe opdrachtgever) voor een introductie natuurlijk niet aan de orde is, heeft het format van de Pressure Cooker een aantal aantrekkelijke aspecten, die ook voor een introductie kunnen worden ingezet, namelijk:
Behalve bovengenoemde doelen (intensieve kennismaking; bevordering sociale cohesie en cohortvorming; introductie interdisciplinaire aanpak en reflectie op de eigen verwachtingen) omvat de introductie ook een kennismaking met de universitaire (digitale) infrastructuur, en met enkele culturele instanties in de stad (Allard Pierson Museum, Paleis op de Dam). Door de inzet van de studieverenigingen en enkele ouderejaars –studenten als student-assistent, worden ook de verticale banden van de nieuwe studenten met ouderejaars direct vanaf het begin bevorderd.
I. In samenwerking met Silke van Beekum, medewerker van IIS ,een goed format voor de Pressure Cooker-introductie ontwikkelen
II. In overleg met collega’s
IV. overleg met de studieverenigingen over hun rol bij de introductie
IV. op basis van bovenstaande definitief programma opstellen.
_________
Totaal: € 9000 (plus eventuele bijkomende kosten voor zaalhuur)
NB: de inzet van medewerkers van Instituut voor Interdisciplinaire Studies bij ontwerp (Silke van beekum) en uitvoering (‘facilitator) wordt door het IIS betaald
NB: ca. 10 laptops nodig
Oudejaars studenten worden vanuit de studieverenigingen betrokken bij de voorbereidingen en de begeleiding van groepjes studenten; drie van hen worden aangesteld als student-assistent, maar via de studieverenigingen hopen we er een grotere groep bij te betrekken;
Het voorstel is voorgelegd aan en van nuttig commentaar voorzien door leden van de huidige OCs van de ACASA-bacheloropleidingen, GLTC en Archeologie.
Neem contact met ons op via tlc-fgw@uva.nl.