Intensieve introductie (Pressure Cookere model) bij ACASA-opleidingen

In het kort

In dit project is door middel van een intensieve introductie de cohesie tussen de verschillende groepen studenten onderling én tussen de studenten en de docenten vanaf de eerste dag bevorderd. Sociale cohesie en commitment zijn van belang voor het studiesucces. Hiervoor is gebruik gemaakt van het Pressure Cooker Model.

Projectleider(s) Piet Gerbrandy; Rodie Risselada
Afdeling ACASA
Onderwijsinnovatie Pressure Cooker
Looptijd Mei – Oktober 2017

Op 1 september 2017 gaan de nieuwe /  vernieuwde gezamenlijke BA-opleidingen van ACASA van start: Oudheidwetenschappen, GLTC en Archeologie. Terwijl het onderwijs van deze opleidingen deels overlapt en de opleidingen nauw samenwerken, zijn er duidelijke verschillen tussen de typen studenten die deze opleidingen aantrekken en hebben zij verschillende motivaties en verwachtingen ten aanzien van hun studie. Bovendien zijn deze studenten afkomstig van twee verschillende universiteiten, VU en UvA; ook de stafleden die het onderwijs in de drie opleidingen verzorgen zijn afkomstig uit verschillende opleidingen (Archeologie, GLTC en Geschiedenis) van twee universiteiten.
Door middel van een intensieve introductie willen we de cohesie tussen de verschillende groepen studenten onderling én tussen de studenten en de docenten vanaf de eerste dag bevorderen. Sociale cohesie en commitment zijn van belang voor het studiesucces. Juist in het eerste jaar is het goed daar in te investeren.

Doel van het deelproject

We willen het onderwijs starten met een intensieve introductie van twee-en-halve dag. Naast het bevorderen van het studiesucces, de onderlinge cohesie tussen de studenten van de drie opleidingen en ‘cohortvorming’ beoogt de introductie ook de gezamenlijke interdisciplinaire insteek van de drie opleidingen vanaf het allereerste begin centraal te stellen en op een speelse wijze als een vanzelfsprekend uitgangspunt van het onderwijs te presenteren. Ten derde willen we expliciet aandacht besteden aan de verwachtingen waarmee de studenten aan hun opleiding beginnen; in de nieuwe programma’s vormt reflectie van studenten op hun eigen leerproces een belangrijk element binnen tutoraat en studiebegeleiding, dat op geregelde momenten terugkomt.
In samenwerking met medewerkers van het Onderwijslab van het Instituut voor Interdisciplinaire Studies willen we naar het model van de door hen ontwikkelde Pressure Cooker een format ontwikkelen voor een intensieve introductie, dat jaarlijks gebruikt kan worden.

De Pressure Cooker

De Pressure Cooker  is een intensieve en onconventionele onderwijsvorm, waarin studenten in korte tijd (2,5 a 3 dagen) in groepsverband voor een externe opdrachtgever realistische oplossingen zoeken voor een maatschappelijk vraagstuk. Hoewel dit laatste aspect (externe opdrachtgever) voor een introductie natuurlijk niet aan de orde is, heeft het format van de Pressure Cooker een aantal aantrekkelijke aspecten, die ook voor een introductie kunnen worden ingezet, namelijk:

  • sterke nadruk op interactie en groepsproces
  • korte workshops op gebied van probleemanalyse, sociale vaardigheden en presentatie
  • besef dat studeren behalve zelfontplooiing ook andere, naar buiten toe gerichte aspecten omvat
  • studenten werken in groepen aan een gezamenlijke opdracht
  • die in korte tijd tot een resultaat moet leiden
  • dat gepresenteerd wordt aan derden  (in dit geval de overige studenten van de opleidingen en de gezamenlijke staven)

Beoogde uitkomsten

  • Format voor intensieve introductie september 2017;
  • dat (na evaluatie en verbeteringen) de basis vormt voor een kant en klaar draaiboek voor de voorbereiding van de introductie in volgende jaren;
  • inzicht in de bruikbaarheid van het Pressure Cooker model voor workshops binnen FGw-opleidingen, zowel voor introducties als workshops op latere momenten in de BA waarbij daadwerkelijk een opdracht voor een externe partij wordt uitgevoerd;
  • over dit laatste zullen de projectleiders een korte presentatie houden voor andere FGw-collega’s.

Eventuele neveneffecten

Behalve bovengenoemde doelen (intensieve kennismaking; bevordering sociale cohesie en cohortvorming; introductie  interdisciplinaire aanpak en reflectie op de eigen verwachtingen) omvat de introductie ook een kennismaking met de universitaire (digitale) infrastructuur, en met enkele culturele instanties in de stad (Allard Pierson Museum, Paleis op de Dam). Door de inzet van de studieverenigingen en enkele ouderejaars –studenten als student-assistent, worden ook de verticale banden van de nieuwe studenten met ouderejaars direct vanaf het begin bevorderd.

Plan van aanpak en tijdpad

I. In samenwerking met Silke van Beekum, medewerker van IIS ,een goed format voor de Pressure Cooker-introductie ontwikkelen

  • programma opstellen;
  • keuze maken uit workshops die IIS aanbiedt;
  • overleg met de “facilitators” van het IIS die deze workshops aanbieden.

II. In overleg met collega’s

  • Onderzoeksvragen formuleren, waarover de nieuwe studenten presentaties maken;
  • Materiaal verzamelen dat de studenten daarbij kunnen gebruiken;gesprekken voeren met collega’s en externe “experts”, die de studenten kunnen helpen bij het beantwoorden van hun onderzoeksvraag.

IV.  overleg met de studieverenigingen over hun rol bij de introductie
IV.  op basis van bovenstaande definitief programma opstellen.

Begroting

  • WP: totaal 90 x € 74 (= gemiddelde personeelslast CoH) = ca. € 6.600 euro
    2x 30 uur voorbereiding + begeleiden introductie; evaluatie en maken draaiboek (Gerbrandy en Risselada)
    ca. 30 uur (te verdelen over collega’s uit de opleidingen) voor verzamelen studiemateriaal, korte introducties en begeleiding van de groepen bij de voorbereinding van hun presentatie
  • Studentassistentie: 3x 8 uur : organisatie en begeleiding groepjes 24 x € 50 = € 1200
    (bij voorkeur MA-studenten die tevens inhoudelijk expert kunnen zijn)
  • Overige uitgaven:
    p.m. zaalhuur   (nog onduidelijk op dit moment, waarcshijnlijk voldoende gratis ruimte)
    toegang Paleis op de Dam: ca. € 400 (afh. van aantal studenten; museumjaarkaarten,etc)
    catering € 800
    – koffie, thee, lunch 4-6 september (3x ca. 50 pers);
    –  borrel na afloop presentaties voor alle studenten, studieverenigingen en docenten.

_________

Totaal: € 9000 (plus eventuele bijkomende kosten voor zaalhuur)

NB: de inzet van medewerkers van Instituut voor Interdisciplinaire Studies bij ontwerp (Silke van beekum) en uitvoering (‘facilitator) wordt door het IIS betaald
NB: ca. 10 laptops nodig

Betrokken deelprojectmedewerkers

  • Risselada (ontwerp & uitvoering)
  • Gerbrandy (ontwerp & uitvoering)
  • Docenten van UvA en VU: aanleveren studiemateriaal en begeleiding

Wijze waarop studenten bij dit initiatief zijn betrokken

Oudejaars studenten worden vanuit de studieverenigingen betrokken bij de voorbereidingen en de begeleiding van groepjes studenten; drie van hen worden aangesteld als student-assistent, maar via de studieverenigingen hopen we er een grotere groep bij te betrekken;

  • indien mogelijk (maar roostertechnisch is dat erg lastig te realiseren in de eerste drie dagen van het studiejaar) zijn deze studentassistenten tevens betrokken als ‘experts’ bij de voorbereidingen van de presentaties door de nieuwe eerstejaars;  of dit goed werkt, moet na afloop worden geëvalueerd;
  • alle studenten van BA jaar 2 en 3 en de MA-studenten worden verwacht bij de presentatie
    NB: in volgende jaren kan een dergelijke introductie langer van te voren gepland worden, en kunnen we daardoor ook de eventuele inzet  BA-3 en MA-studenten beter plannen en roosteren.

Wijze waarop de opleidingscommissie is geraadpleegd

Het voorstel is voorgelegd aan en van nuttig commentaar voorzien door leden van de huidige OCs van de ACASA-bacheloropleidingen, GLTC en Archeologie.

Zelf aan de slag?

Neem contact met ons op via tlc-fgw@uva.nl.