Innovatief toetsen bij Italiaans

In het kort

Dit project was onderdeel van de pilot Innovatief Toetsen. Binnen deze pilot is gebruik gemaakt van TestVision Online: een efficiënt digitaal systeem wat de mogelijkheid biedt om veel studenten tegelijkertijd verschillende versies van hetzelfde tentamen te laten doen.

Over dit project

Projectleider(s) Elisabetta Materassi, Ronald de Rooij
Afdeling Moderne talen
Onderwijsinnovatie TestVision Online
Looptijd Januari 2017 – Juni 2017

Op dit moment zijn  bij  Italië studies veel veranderingen gaande. Daarbij spelen ook andere vernieuwingen een rol:

  • Vernieuwing van taalvaardigheidscursussen. Voor de taalvaardigheidscursussen is een inhoudelijke component ontwikkeld, die steeds meer bij de behoeften van een academisch publiek aansluit. De 6  Cursussen heten nu  Italiaanse Taalvaardigheid-en cultuur. Dit betekent dat naast de taal ook inhoudelijk cultureel relevante informatie wordt aangeboden, geoefend, getoetst met nieuwe vragen. Taal een inhoud zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden:  deze culturele component wordt via de taal aangeboden (van meer toegankelijk en met ondersteuning van beelden en schema’s in de eerste cursussen 1-4,   tot  complexer en abstracter in 5 en 6). Taalkennis wordt met thema’s en situaties receptief en productief verworven. Lexicale en grammaticale correctheid en adequaatheid  blijven onmisbare einddoelen van bovengenoemde cursussen.
  • Formatieve en summatieve toetsing. De inhoudelijke vernieuwing gaat  gepaard met een didactische herziening van de toetsen. Nieuwe formatieve en summatieve  toetsen worden ontwikkeld voor alle vaardigheden en voor de culturele component van de cursussen.
  • Zelfstudie. De verhouding tussen lesuren en zelfstudie is bij taalvaardigheid ingrijpend veranderd. Er is behoefte aan oefenmateriaal en formatief toetsmateriaal dat de student op afstand kan gebruiken, waarbij hij/zij direct feedback kan krijgen.
  • Blended learning: een nieuwe uitdaging. Italiaans ziet in de ontwikkeling van een Blended learning taalonderwijstraject  (niveau 1 en 2) een mogelijkheid om nieuwe studenten van andere opleidingen en faculteiten te bereiken. De ideale situatie is dat deze studenten, na het volgen van een individuele traject  ‘blended learning Italiaans’ op afstand (waarbij ze regelmatig formatieve toetsen maken en aan het eind een individuele tentamen afleggen)  op verschillende niveaus in de reguliere cursussen instromen.
  • Instroom in cursussen van hogere niveaus.  Steeds meer studenten met voorkennis vragen om te mogen stromen in cursussen van hoger niveau. Zij vragen, bijvoorbeeld,  ontheffing van ingangseisen op basis van een gevolgde cursus in Italië. Soms is het feitelijke taalniveau moeilijk in te schatten. Digitale ingangstoetsen die snel ad hoc kunnen worden samengesteld,  afgenomen en gecorrigeerd zouden de instroom van studenten in de reguliere cursussen vergemakkelijken.

Alle  bovengenoemde vernieuwingen creëren een extra belasting voor docenten: om vaker en efficiënter te toetsen, het leerproces van studenten op afstand te kunnen volgen en de kans op fraude te minimaliseren, zouden docenten over een grote vragenback en software moeten beschikken,  waarmee ze in snel tempo vragen kunnen selecteren en tentamens kunnen samenstellen. Een efficiënt digitaal systeem biedt de mogelijkheid om veel studenten tegelijkertijd verschillende versies van hetzelfde tentamen te laten doen door het randomiseren van de vragen of ad  hoc  individuele tentamens samen te stellen met minder risico op fraude. Italiaans doet daarom mee aan de Pilot Innovatief Toetsen (opgezet door Myrthe Bil) om de mogelijkheden van het nieuwe platform  TestVision Online te verkennen.

Doel van het deelproject

  • Digitaliseren van bestaand oefenmateriaal en tentamenvragen die in de laatste 10 jaar voornamelijk op papier zijn aangeboden; omzetten in het nieuwe digitale platform van bestaande digitale oefeningen (Hot Potatoes oefeningen bijvoorbeeld) voor de cursussen Italiaanse Taalvaardigheid- en Cultuur 1 t/m 4.
  • Het creëren van een database waar alle vragen voor de cursussen  Italiaanse Taalvaardigheid- en Cultuur 1 t/m 4 zijn geclassificeerd  per type oefening, onderwerp, domein, thema, niveau enz.
  • Het digitaal afnemen en corrigeren van tentamens voor de eerste 4 cursussen Taalvaardigheid en Cultuur in een computerlokaal van het PCH  via het platform TestVision.

Beoogde uitkomsten

Een database Excel/TestVision waar alle vragen van bestaande en nieuwe oefeningen en  tentamens  taalvaardigheid (grammatica, vocabulaire, leesvaardigheid, spreekvaardigheid, luistervaardigheid, cultuur) zijn opgeslagen. De database zal verschillende voordelen met zich meebrengen:

  • Het afnemen van formatieve toetsen op afstand vergemakkelijken
  • Het samenstellen van summatieve toetsen met  variatie in items en type vragen efficiënter maken
  • Het randomiseren van de vragen om  verschillende versies van dezelfde toets te produceren (denk aan individuele toetsen, ingangstoetsen,  blended learning cursussen)
  • Het snel corrigeren en evalueren van de bovengenoemde toetsen

Eventuele neveneffecten

Lexicale en grammaticale correctheid en adequaatheid  blijven onmisbare einddoelen van cursussen taalvaardigheid en cultuur.  Met een systeem van digitale formatieve toetsen kunnen de studenten zelf vinger aan de pols houden over het eigen leren. Het oefenen met vragen en antwoorden kan de reproductieve attitude,  die bij het studeren van een taal onmisbaar is, versterken.

Plan van aanpak

In verband met de deelname aan de Pilot Digitaal Toetsen (Myrthe Bil, Hannah Kousbroek) wordt de prioriteit gegeven aan  het ontwikkelen van digitaal toetsmateriaal voor de nieuwe cursussen taalvaardigheid 3 en 4 in de tweede semester 2016-17. De nieuwe digitale toetsen worden vanaf  februari tot april 2017 afgenomen. Docent Elisabetta Materassi selecteert/ontwikkelt de vragen.  Een student assistent voert de vragen in de database Excel/TestVision vanaf januari t/m juni. Van mei tot juni 2017 wordt het materiaal voor de cursussen Taalvaardigheid 1 en 2 gedigitaliseerd, die in september 2017 beginnen.

Begroting

  • 6 uur voor coördinatie en overleg Elisabetta Materassi (6x 75 Euro)  450  Euro
  • 6 uur voor coördinatie en overleg Ronald de Rooij (6 x 75 Euro) 450  Euro
  • 100 uur student-assistent(en) (100x 50 Euro) 5000  Euro

Periode waarbinnen het wp/studentassistent zal worden ingezet: Januari t/m Juni 2017

_________

Totaal: € 5.900

Betrokken deelprojectmedewerkers

Zelf aan de slag?

Neem contact met ons op via tlc-fgw@uva.nl.