TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
In dit project is een leerlijn ‘Academische Vaardigheden’ uitgewerkt en geïmplementeerd binnen het gehele BA-curriculum van Europese Studies.
Projectleider(s) | Dr. M.J. Brolsma; Dr. A.M. Kalinovsky; Dr. P.W. Zuidhof |
Afdeling | Europese studies |
Onderwijsinnovatie | Academische Vaardigheden |
Looptijd | 2018-2020 |
Gedurende het eerste deel van het jaar 2017-201 heeft het programmateam onder leiding van propedeusecoordinatoren (Engels en Nederlands) en opleidingsdirecteur als onderdeel van regulier overleg een plan ontwikkeld voor de herziening van de propedeuse Europese Studies (zie bijlage).
Deze beperkte curriculum herziening beoogt een aantal samenhangende problemen op te lossen, waaronder:
Het plan voorziet in een aangepast programma voor de propedeuse, waarin de vaardigheden door betere gebruikmaking van de blokken 3 en 6 beter worden geïntegreerd in het onderwijs. Tevens wordt voorgesteld om gefaseerd ook het propedeuseonderwijs meer onderzoeksintensief te maken.
Uitgangspunt voor de opzet van het vaardighedenonderwijs is het concept Kader Academische Vaardigheden van het College of Humanities (versie 13 september 2017). Dit kader is door het programmateam vertaald en aangepast aan de context van Europese Studies en uitgewerkt in drie leerlijnen voor de propedeuse, die vervolgens zijn vastgelegd in een voorlopig toetsprogramma (zie concept hiervan in bijlage). Het streven is om deze leerlijnen ook in overleg met het programmateam nader uit te werken naar leerlijnen en toetsprogramma’s voor de postpropedeuse.
Het herzieningsplan is voorgelegd aan de OC en de stafvergadering. Daarmee is de weg vrij voor een gefaseerde implementatie met ingang van het studiejaar 2018-2019. Deze projectaanvraag behelst een bijdrage in de kosten van de ontwikkeling van onderwijsonderdelen en begeleidende materialen die benodigd zijn voor de implementatie van het herzieningsplan.
Uitwerken en implementeren van een leerlijn Academische vaardigheden binnen het gehele BA-curriculum van Europese Studies, te beginnen bij de propedeuse en vervolgens in de post-propedeuse (geen onderdeel van deze aanvraag). Deze projectaanvraag behelst:
In een volgende fase voorziet het project in:
Voorjaar / Najaar 2018:
Najaar 2018 / Voorjaar 2019:
Fase Ia:
Ontwikkeling First Year Seminar (12 EC):
(Her-)ontwikkeling European Integration (12 EC):
Docenttraining (tijd voor docenten):
Student-assistent:
Training (kosten van training):
Totaal: 30.440,-
De student-assistent kan bijdragen aan het inbrengen van het studentperspectief. De te ontwikkelen cursusopzetten worden ter advies voorgelegd aan studentenpanel/OC.
Het herzieningsplan voor de propedeuse is ten dele voortgekomen op initiatief en opmerkingen en wensen die naar voren zijn gekomen in panelgesprekken die jaarlijks worden gehouden door de OC. Het uitgewerkte herzieningsplan is voorgelegd aan de OC voor advies. Adviezen van OC hebben geleid tot bijstelling van (implementatie) van het plan.
Neem contact met ons op via tlc-fgw@uva.nl.