Implementatie leerlijn Academische Vaardigheden bij Europese Studies

In het kort

In dit project is een leerlijn ‘Academische Vaardigheden’ uitgewerkt en geïmplementeerd binnen het gehele BA-curriculum van Europese Studies.

Over dit project

Projectleider(s) Dr. M.J. Brolsma; Dr. A.M. Kalinovsky; Dr. P.W. Zuidhof
Afdeling Europese studies
Onderwijsinnovatie Academische Vaardigheden
Looptijd 2018-2020

Gedurende het eerste deel van het jaar 2017-201 heeft het programmateam onder leiding van propedeusecoordinatoren (Engels en Nederlands) en opleidingsdirecteur als onderdeel van regulier overleg een plan ontwikkeld voor de herziening van de propedeuse Europese Studies (zie bijlage).
Deze beperkte curriculum herziening beoogt een aantal samenhangende problemen op te lossen, waaronder:

  • Reeds langer bestaande wens van het programmateam om de ontwikkeling van academische vaardigheden (onderzoeksvaardigheid, schrijfvaardigheid, en academische houding) beter te verankeren binnen de BA Europese Studies, te beginnen met de propedeuse
  • Deze wens werd meer acuut met de introductie van het Engelstalige traject in 2015/16
  • De integratie van wetenschappelijk schrijven en met name Academic English in het BA-onderwijs, waarbij geëxperimenteerd is met verschillende benaderingen, droeg bij aan het verscherpen van deze problematiek
  • De wens van de OC (zoals onder andere gehoord in studentenpanels) om meer actuele, activerende en onderzoekende werkvormen te introduceren in de opleiding
  • De wens van het programmateam om de blokken 3 en 6 beter te integreren in het onderwijs en aan te wenden om langer te kunnen werken aan vaardigheden onderwijs; en tegelijk de onderwijsintensiteit in die blokken te verminderen

Het plan voorziet in een aangepast programma voor de propedeuse, waarin de vaardigheden door betere gebruikmaking van de blokken 3 en 6 beter worden geïntegreerd in het onderwijs. Tevens wordt voorgesteld om gefaseerd ook het propedeuseonderwijs meer onderzoeksintensief te maken.
Uitgangspunt voor de opzet van het vaardighedenonderwijs is het concept Kader Academische Vaardigheden van het College of Humanities (versie 13 september 2017). Dit kader is door het programmateam vertaald en aangepast aan de context van Europese Studies en uitgewerkt in drie leerlijnen voor de propedeuse, die vervolgens zijn vastgelegd in een voorlopig toetsprogramma (zie concept hiervan in bijlage). Het streven is om deze leerlijnen ook in overleg met het programmateam nader uit te werken naar leerlijnen en toetsprogramma’s voor de postpropedeuse.

Het herzieningsplan is voorgelegd aan de OC en de stafvergadering. Daarmee is de weg vrij voor een gefaseerde implementatie met ingang van het studiejaar 2018-2019. Deze projectaanvraag behelst een bijdrage in de kosten van de ontwikkeling van onderwijsonderdelen en begeleidende materialen die benodigd zijn voor de implementatie van het herzieningsplan.

Doel van het deelproject

Uitwerken en implementeren van een leerlijn Academische vaardigheden binnen het gehele BA-curriculum van Europese Studies, te beginnen bij de propedeuse en vervolgens in de post-propedeuse (geen onderdeel van deze aanvraag). Deze projectaanvraag behelst:

  • Fase Ia: implementatie van de leerlijn in de propedeuse. Hiervoor is het nodig om getrapt twee nieuwe vaardigheden vakken te (her-)ontwikkelen en docenten nader te trainen voor het geven van gespecialiseerd schrijf- en onderzoeksvaardighedenonderwijs. Zie plan van aanpak en begroting (onder) voor nadere beschrijving van projectactiviteiten.

In een volgende fase voorziet het project in:

  • Fase Ib: ontwikkelen van enkele ingrepen om het aanpalende onderwijs in de propedeuse onderzoeksintensief in te richten en vaardigheden verder te laten aansluiten op twee kernonderdelen uit Leerlijn Academische Vaardigheden. Gebaseerd op pilot van Lajosi.
  • Fase 2: ontwikkelen van materialen (beoordelingsformulieren; rubrics) voor borgen van leerlijnen academische vaardigheden in postpropedeuse.

Beoogde uitkomsten

  • Nieuw schrijf- en onderzoeksintensief vak, First Year Seminar
  • Uitbreiding vak European Integration met geïntegreerde schrijf- en onderzoekscomponent
  • Training van docenten in verzorgen van intensief schrijf- en onderzoeksgericht onderwijs

Eventuele neveneffecten

  • De verwachting is dat de opzet van deze cursussen; inzet van docenten in deze cursussen en ook deelname aan trainingen een bredere uitstraling zal hebben op wijze waarop docenten het schrijf- en onderzoeksaspect vormgeven in al hun onderwijs (ook in de andere fasen van de opleiding).
  • De trainingen worden idealiter georganiseerd in samenwerking met andere opleidingen in CoH.

Plan van aanpak

Voorjaar / Najaar 2018:

  • Ontwikkelen First Year Seminar European Studies / Eerstejaars Seminar Europese Studies (6 EC)
  • Training Docenten

Najaar 2018 / Voorjaar 2019:

  • (Her)Ontwikkelen European Integration / Europese Integratie (12 EC);
  • Training Docenten
  • Student-assistent: voor ondersteuning bij afstemming leerlijn tussen vakken, ontwikkelen en inregelen van studiemiddelen en studieomgeving, ondersteuning bij harmonisatie leerdoelen tussen vakken in studiegids en studiehandleidingen; opstellen propedeuse manual waarin leerdoelen en beoordelingsmatrices worden vastgelegd.

Begroting

  •  kosten inzet wp: aantal uren x € 77 (= gemiddelde personeelslast CoH)
  • kosten inzet student-assistenten: aantal uren x € 50
  •  periode waarbinnen het wp/student-assistent zal worden ingezet
  • overige uitgaven (bijv. reiskosten)

Fase Ia:
Ontwikkeling First Year Seminar (12 EC):

  • 60 uur ad. 77 euro: 4.620,=

(Her-)ontwikkeling European Integration (12 EC):

  • 60 uur ad. 77 euro: 4.620,=

Docenttraining (tijd voor docenten):

  • 12 docenten, 10 uur, ad. 77 euro: 9.240,=

Student-assistent:

  • 140 uur (4 uur per week voor 10 maanden) ad. 50,= : 7.000,=

Training (kosten van training):

  • Traject plus 2 dagdelen training: Writing and Thinking
    verzorgd door Bard College (Anaheim NY; Berlin) 5.000,=
  • Feedback geven in Engels: BLTC: P.M.

Totaal: 30.440,-

Betrokken deelprojectmedewerkers

Wijze waarop studenten bij dit initiatief zijn betrokken (voor, tijdens en na het project)

De student-assistent kan bijdragen aan het inbrengen van het studentperspectief. De te ontwikkelen cursusopzetten worden ter advies voorgelegd aan studentenpanel/OC.

Wijze waarop en wanneer de opleidingscommissie is geraadpleegd

Het herzieningsplan voor de propedeuse is ten dele voortgekomen op initiatief en opmerkingen en wensen die naar voren zijn gekomen in panelgesprekken die jaarlijks worden gehouden door de OC. Het uitgewerkte herzieningsplan is voorgelegd aan de OC voor advies. Adviezen van OC hebben geleid tot bijstelling van (implementatie) van het plan.

Zelf aan de slag?

Neem contact met ons op via tlc-fgw@uva.nl.