Jaco de SwartCopyright: Sander Nieuwenhuys

Hoe help ik studenten nadenken over hoe ze (online) leren?

Studenten willen weten waarom hun inzet impact oplevert. Wanneer studenten het gevoel hebben input te kunnen leveren in een leeractiviteit, kan dit hun betrokkenheid en daarmee motivatie verhogen. Om de studentbetrokkenheid te verhogen kun je studenten op verschillende (online) manieren stimuleren om actief input te leveren.

Online leren heeft tot gevolg dat leeractiviteiten sneller worden ervaren als betekenisloos. Een gevaar van het online onderwijs is oppervlakkig leren, wat ontstaat doordat studenten eerder een afstand tot de universiteit, medestudenten, het vak en de docent ervaren. Een authentieke onderwijsomgeving is erop gericht een hogere leeropbrengst te behalen door nabijheid te creëren en te werken aan realistische vraagstukken.

 

Hoe kun jij er binnen jouw cursus voor zorgen dat studenten het onderwijs als betekenisvol ervaren? 

“Ik vraag regelmatig aan studenten wat ze nodig hebben om verder te komen met het vak. Zo weet ik zeker dat ik geen tijd kwijt ben aan het voorbereiden van iets waar de studenten niet op zitten te wachten.”

Leerdoelen en context

Maak leerdoelen zichtbaar, breng hetgeen wat je de studenten leert in context: waarom behandelen we deze artikelen, waarom is het relevant?

(Peer)Feedback
  • Zorg voor verschillende feedback en peerfeedback-momenten. Peerfeedback is een krachtig middel om in te zetten. studenten leren kritisch te kijken naar andermans teksten 2. studenten leren om opbouwende en concrete feedback te geven en 3. door andermans werk te zien kunnen studenten hun eigen opdracht weer verbeteren. Peer feedback hoeft niet altijd te leiden tot meer werk voor de docent. Het is wel een goed idee om de studenten te stimuleren de ontvangen peerfeedback te verwerken in de opdracht. Dit kan door een paragraaf in de opdracht toe te voegen waarin de student beschrijft waarom zij bepaalde feedback wel of niet heeft verwerkt. Ook kun je een korte reflectie-opdracht organiseren in een bijeenkomst waarin iedere student een top 3 maakt van de meest nuttig ontvangen opmerkingen.
  • In plaats van individuele feedback, kun je ook feedback gericht op de groep geven. Upload een video met daarin algemene feedback op de drie belangrijkste punten die je opvielen in opdrachten van de studenten.
  • Maak gebruik van Peerceptiv

Wat vind jij nog niet optimaal verlopen in jouw (online) onderwijs en hoe zou je studenten bij het optimaliseren hiervan kunnen betrekken? 

“Ik experimenteer samen met mijn studenten. Als studenten of ik merken dat iets niet goed loopt bespreken we het met elkaar en bedenken we samen hoe het beter of anders kan. Zo gaven studenten van een (kleine) werkgroep aan liever plenaire discussies te willen voeren dan in break-out rooms, dat hebben we een tijdje geprobeerd en verliep inderdaad beter.”

Luister naar de behoeften van studenten

Vraag aan de studenten waar zij behoefte aan hebben op het gebied van structuur, begeleiding etc. Natuurlijk hoef je niet alle wensen in te willigen, geef hierin ook jouw grenzen aan als docent.Vraag iedere week een andere groep om een deel van een werkcollege te verzorgen. Dit kan door van tevoren leesvragen te verzinnen over bepaalde artikelen, maar ook door een korte clip op te nemen over een concept, een quiz voor te bereiden over de stof van die week of stellingen te bedenken voor een synchrone of asynchrone discussie.

Hoe zou jij de authenticiteit in jouw online vak kunnen verhogen? 

“Kennisclips had ik nog van een ander college. Ik maak daar nu iedere week een korte nieuwe opname bij waarin ik reflecteer op wat er deze week moet gebeuren en ik ga nog even in op de actualiteit; een nieuwsbericht of gebeurtenis die raakvlakken heeft met wat we behandelen. Studenten vinden dit leuk en ik heb het gevoel dat het contact laagdrempeliger is.”

Authenticiteit docent
  • Schrijf in plaats van een langer bericht eens wat vaker een kort berichtje op Canvas, waarin je laat weten dat je bezig bent met opdrachten, dat ze altijd bij jou terecht kunnen met vragen etc.
  • Vertel bij aanvang van het vak waarom jij zo gepassioneerd bent over dit onderwerp: leg uit waarom je doceert of onderzoek doet.
Authenticiteit onderwijs
  • Geef studenten de opdracht een film of documentaire te bekijken of een boek te lezen waarop zij de theorie uit de literatuur kunnen toepassen en waarover zij verslag doen tijdens een volgende bijeenkomst.
  • Geef de studenten de opdracht om een nieuwsbericht te vinden die een relatie heeft met de stof. Dit kunnen ze in kleine groepjes uitwisselen.
  • Creëer keuzevrijheid in de opdrachten van studenten: neem de leerdoelen samen door en geef studenten de ruimte om bepaalde keuzes te maken in hun opdracht. Je kunt daarbij de volgende vraag stellen aan hen: met welke optie behaal jij het gestelde leerdoel het best?

Hoe zou je studenten actiever kunnen betrekken binnen jouw (online) onderwijs?

“Ik zorg dat we altijd samen iets concreets maken in de online sessie, zoals een lijst op het Whiteboard in Zoom of aanvullingen op mijn PowerPoint.”

Tools
  • Gebruik een tool zoals Wooclap om vragen te stellen aan alle studenten, deze tool kun je zowel voor de fysiek aanwezige als online aanwezige studenten inzetten.
  • Maak gebruik van Perusall
Online synchroon onderwijs

Bij online synchroon onderwijs raden wij aan de online bijeenkomst een kwartier eerder te starten, zo geef je studenten de ruimte om alvast met jou en elkaar in gesprek te gaan. Maar hoe zorg je voor een positief en leuk gesprek op dat moment? Bedenk een kleine opdracht van tevoren. Zo kun je in je eigen virtuele ZOOM-achtergrond een afbeelding plaatsen die aanleiding geeft tot een gesprek of een stelling plaatsen (dit kan ook via de chat). Dit vormt een aanknopingspunt om met elkaar op laagdrempelige wijze een gesprek te voeren.

Student-moderator

Maak tijdens de hybride colleges een student ZOOM-moderator van de online aanwezige studenten, hij/zij houdt in de gaten of de online studenten het onderwijs goed kunnen volgen, of er vragen zijn etc. en geeft dit fysiek door aan de docent die onderwijs verzorgt.