TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Studenten willen weten waarom hun inzet impact oplevert. Wanneer studenten het gevoel hebben input te kunnen leveren in een leeractiviteit, kan dit hun betrokkenheid en daarmee motivatie verhogen. Om de studentbetrokkenheid te verhogen kun je studenten op verschillende (online) manieren stimuleren om actief input te leveren.
Online leren heeft tot gevolg dat leeractiviteiten sneller worden ervaren als betekenisloos. Een gevaar van het online onderwijs is oppervlakkig leren, wat ontstaat doordat studenten eerder een afstand tot de universiteit, medestudenten, het vak en de docent ervaren. Een authentieke onderwijsomgeving is erop gericht een hogere leeropbrengst te behalen door nabijheid te creëren en te werken aan realistische vraagstukken.
“Ik vraag regelmatig aan studenten wat ze nodig hebben om verder te komen met het vak. Zo weet ik zeker dat ik geen tijd kwijt ben aan het voorbereiden van iets waar de studenten niet op zitten te wachten.”
Maak leerdoelen zichtbaar, breng hetgeen wat je de studenten leert in context: waarom behandelen we deze artikelen, waarom is het relevant?
“Ik experimenteer samen met mijn studenten. Als studenten of ik merken dat iets niet goed loopt bespreken we het met elkaar en bedenken we samen hoe het beter of anders kan. Zo gaven studenten van een (kleine) werkgroep aan liever plenaire discussies te willen voeren dan in break-out rooms, dat hebben we een tijdje geprobeerd en verliep inderdaad beter.”
Vraag aan de studenten waar zij behoefte aan hebben op het gebied van structuur, begeleiding etc. Natuurlijk hoef je niet alle wensen in te willigen, geef hierin ook jouw grenzen aan als docent.Vraag iedere week een andere groep om een deel van een werkcollege te verzorgen. Dit kan door van tevoren leesvragen te verzinnen over bepaalde artikelen, maar ook door een korte clip op te nemen over een concept, een quiz voor te bereiden over de stof van die week of stellingen te bedenken voor een synchrone of asynchrone discussie.
“Kennisclips had ik nog van een ander college. Ik maak daar nu iedere week een korte nieuwe opname bij waarin ik reflecteer op wat er deze week moet gebeuren en ik ga nog even in op de actualiteit; een nieuwsbericht of gebeurtenis die raakvlakken heeft met wat we behandelen. Studenten vinden dit leuk en ik heb het gevoel dat het contact laagdrempeliger is.”
“Ik zorg dat we altijd samen iets concreets maken in de online sessie, zoals een lijst op het Whiteboard in Zoom of aanvullingen op mijn PowerPoint.”
Bij online synchroon onderwijs raden wij aan de online bijeenkomst een kwartier eerder te starten, zo geef je studenten de ruimte om alvast met jou en elkaar in gesprek te gaan. Maar hoe zorg je voor een positief en leuk gesprek op dat moment? Bedenk een kleine opdracht van tevoren. Zo kun je in je eigen virtuele ZOOM-achtergrond een afbeelding plaatsen die aanleiding geeft tot een gesprek of een stelling plaatsen (dit kan ook via de chat). Dit vormt een aanknopingspunt om met elkaar op laagdrempelige wijze een gesprek te voeren.
Maak tijdens de hybride colleges een student ZOOM-moderator van de online aanwezige studenten, hij/zij houdt in de gaten of de online studenten het onderwijs goed kunnen volgen, of er vragen zijn etc. en geeft dit fysiek door aan de docent die onderwijs verzorgt.

