Het gebruik van podcasts als reflectievorm

Pieter Lagerwaard en Bram Creusen van PPLE College delen graag hun ervaring met je over het vak ‘Integrative Seminar III – security’. Lees hieronder het hoe en wat over podcasts als toetsvorm.

De opbouw van het vak

‘Integrative Seminar III’ is één van de 4 seminars die wordt aangeboden binnen de interdisciplinaire bachelor PPLE (Politics, Psychology, Law and Economic). Het vak heeft als thema security en gebruikt onder andere een podcast als toetsvorm. Het bestaat uit twee onderdelen. Het eerste deel omvat hoorcolleges waarin de algemene literatuur rondom veiligheidsstudies wordt behandeld. Deze stof wordt via een tentamen getoetst. Het tweede deel beslaat werkgroepen waarin specifieke onderwerpen uit het domein van veiligheidsstudies worden uitgelicht. Voor de werkgroepen doen studenten onderzoek – interviews en een literatuurstudie – dat resulteert in een gezamenlijke paper en podcast. In de podcast bespreken de studenten hun onderzoek, bevindingen, en het groepsproces.

Podcast als reflectie?

Tot collegejaar 2020-2021 werd dit vak afgerond door middel van presentaties waarin studenten reflecteerden op het onderzoeksproces. Toen de coronapandemie uitbrak moesten de vakcoördinatoren op zoek naar een alternatieve vorm van reflectie. Podcasts wonnen aan populariteit en zo ontstond bij Bram Creusen het idee om de studenten in groepjes met elkaar in gesprek te laten gaan over hun gezamenlijke werkproces. Deze reflectievorm bood, meer dan een reguliere presentatie, de mogelijkheid aan studenten om echt met elkaar in gesprek te gaan en te reflecteren op het onderzoek, groepsproces en de conclusies. Leerdoel reflectie kwam meer tot zijn recht met deze verwerkingsvorm en zo werd er besloten om, ook toen het onderwijs weer op de campus plaatsvond, door te gaan met de podcasts.

Samenwerking ICTO

Sinds dit collegejaar (2024-2025) wordt voor de opdracht gebruik gemaakt van de podcaststudio op de begane grond van het C-gebouw. In voorgaande jaren vond een aantal studenten al de weg naar deze studio. Om dit meer te stroomlijnen heeft Pieter samen met ICTO een werkwijze opgezet. Samen hebben ze een inloopspreekuur voor studenten georganiseerd waarin studenten vragen konden stellen over het opnemen van de podcast en werd een hand-out ontworpen voor de studenten om goed voorbereid naar de podcastopname te komen. De studenten konden zich verspreid over een aantal momenten intekenen op een tijdslot om hun podcast op te nemen. De studenten waren zelf verantwoordelijk voor het installeren van opnamesoftware en het opnemen van de podcast.

Terugkoppeling

De studenten hebben samen met de docenten de podcasts in de laatste bijeenkomst beluisterd en de studenten hebben elkaar peerfeedback gegeven. Deze feedback werd nog verwerkt om later die week het eindresultaat in te leveren. De podcasts werden uiteindelijk beoordeeld als onderdeel van de groepspaper.

Terugblik

De docenten en ICTO kijken terug op een succesvolle samenwerking en dit wordt bevestigd door de studenten. In de evaluatie heeft bijna de helft van de studenten aangegeven dat ze het podcastonderdeel de maximale score van 5 zou geven. De kwaliteit van de podcasts is door het gebruik van de professionele podcaststudio toegenomen volgens Bram en Pieter. Ook gaven ze aan het belangrijk te vinden dat de studenten (en docenten) plezier hebben gehad bij het maken van de podcast. Volgend jaar zullen ze bij het vak ‘Integrative Seminar III – security’ graag weer gebruik maken van de podcaststudio.

Dit artikel liever als podcast beluisteren? Luister op basis van bovenstaande tekst naar de (door AI gegeneerde) podcast over podcasts als reflectievorm.