TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
FRIS staat voor Fair, Resilient & Inclusive Societies. In samenwerking met het netwerk van TLC-Centraal organiseert het Instituut voor Interdisciplinaire Studies een tijdelijke themabeurs voor docenten: de FRIS-beurs. Deze beurs geeft docenten de tijd en ruimte om een onderwijsvernieuwing te ontwikkelen. Docenten Dr. Mieke Lopes Cardozo (universitair hoofddocent onderwijs en inclusieve ontwikkeling) en Drs. Rosanne van Wieringen (trainer TLC centraal) begeleiden de inmiddels 18 FRIS-beurshouders. Zij hebben daarvoor het FRIS-café in het leven geroepen, dat 8 december 2022 voor het eerst plaatsvond. Lees hieronder meer over de frisse, vernieuwende en creatieve insteek van het FRIS-café. En wat je hier als FRIS-beurshouder uit kunt halen!
Mieke Lopes Cardozo en Rosanne van Wieringen wilden voor de beurshouders iets anders organiseren dan standaard bijeenkomsten. “We wilden iets informeels en inspirerend, iets fris en vernieuwends, een ‘speeltuin’ voor innoverend academisch onderwijs. Iets waar elke deelnemer zich eigenaar van voelt en onderdeel van een community. Samen met de beurshouders kwamen we tot het concept FRIS-café. Elke twee maanden komt de groep bij elkaar om informeel te praten over elkaars projecten en ervaringen. Het FRIS-café vindt telkens op een andere UvA-locatie plaats onder het genot van wat hapjes en drankjes.”
“De FRIS-beurshouders uit de eerste en tweede lichting, en straks de derde lichting, nemen deel. De ene deelnemer is dus verder met zijn/haar project dan de ander. In plaats van twee uur lang ‘stijf’ op dezelfde stoel zitten en te luisteren naar project-pitches, is er ruimte om te lopen, bij elkaar te kijken en te praten over de projecten.”
“De sessie wordt gestart door een beurshouder die zich vooraf heeft opgegeven en vrij is in de invulling hiervan. Zo startten we laatst met een aardende en ontspannende meditatie, bodyscan en een gedicht. Dit creëerde een sfeer van verbinding. Iets waarvan deelnemers hopen dat de FRIS-cafés dit hen zal brengen. Er is uiteraard ook ruimte om niet deel te nemen. Het is aan jou als beurshouder.”
Voor elk FRIS-café ontwerpen Mieke en Rosanne een oefening die de deelnemers verder kan helpen in hun proces. Zoals het maken en bespreken van reflectieposters over de FRIS-projecten. Deelnemers kunnen zo op een creatieve manier, met gekleurde stiften en post-its, bezig gaan en nadenken over de beoogde projectdoelen, aan de hand van een reflectieframework dat op maat is ontworpen. Hiermee kunnen zij ook nadenken over de toegevoegde waarde en persoonlijke en professionele ontwikkelingsgebieden. Deelnemers vragen zich af: “Wat geldt voor mij of andere betrokkenen bij mijn project? Waarom doe ik dit, wat drijft mij en waarom is het belangrijk?”
De FRIS-projecten lopen heel erg uiteen volgens Mieke en Rosanne. Een greep uit de onderwerpen:
“Twee uur vliegen voorbij!”, vertellen Mieke en Rosanne. De reacties van de deelnemers zijn enthousiast en ook heel erg divers:
Mieke en Rosanne voelen zich geïnspireerd door de potentie van de projecten, de community die ze bouwen, het samenzijn. Ze zijn toegewijd en enthousiast om de groep te begeleiden in hun proces.
Mieke: “Ik was meteen erg enthousiast toen ik door het IIS (door Linda de Greef), het TLC (door Mariska Min-Leliveld, hoofd TLC-Centraal) en het CDO (Machiel Keestra) werd benaderd. Of ik vanwege mijn onderzoek en onderwijsinnovatie-werk interesse zou hebben om deze FRIS-beurzen te begeleiden. Omdat er zowel vanuit deze collega’s als vanuit mijzelf een wens was om naast de thema’s fair & resilient society met name ook aandacht te geven aan het gekoppelde belang van inclusive societies/education, kwam ik met het voorstel om dit geen FRS- maar FRIS-beurzen te noemen (waar de I staat voor Inclusive). Interessant genoeg zien we ook dat een groot aandeel van de FRIS-beurs aanvragers hun project (deels) op dit onderwerp van inclusief onderwijs (voor een inclusieve samenleving) richt.”
“Mijn eigen motivatie om vorm te geven en bij te dragen aan de FRIS-gemeenschap, in de vorm van de FRIS-cafés, de begeleiding van projecten en straks een gekoppeld onderzoeksproject, is sterk ingegeven door mijn interesse in het transformatieve en emancipatoire potentieel van onderwijs, zowel als systeem en proces van (mogelijke, maatschappelijke) verandering. Naast dat we een diverse groep onderwijsinnovators bij elkaar willen brengen voor verbinding en wederzijdse inspiratie en leren, put ik zelf ook veel inspiratie uit het contact en samenwerken met deze collega’s!”