(C) Universiteit van Amsterdam

Keep on Teaching
communiceren

Welkom bij Keep on Teaching

Online onderwijs geven of offline en online onderwijs te combineren vraagt veel van docenten. Daarom blijft het Teaching & Learning Centre toegewijd om te hulp bij technische en didactische vraagstukken te blijven bieden.

Stap 1: Wees aardig voor jezelf

Gun jezelf ruimte. Online onderwijs is voor iedereen nieuw. Niet alles is direct perfect. Iedereen zit in een leerproces.

Stap 2: Communiceer met je studenten

Het is belangrijk om studenten te informeren over de structuur van het vak en de verwachte inzet van studenten. Zoals bijvoorbeeld:

• Communicatie: laat studenten weten wat het primaire communicatiekanaal is buiten de reguliere college-uren (bijvoorbeeld email, aankondigingen via Canvas of discussieplatforms). Hieronder valt bijvoorbeeld ook het informeren van studenten over hoe ze contact kunnen opnemen en hoe lang het duurt voordat ze een reactie zullen ontvangen.
  • Methode: leg uit hoe je een online lesruimte gaat ondersteunen (synchroon, asynchroon of een combinatie van beide).
  • Hulpmiddelen: leg uit welke hulpmiddelen je gaat gebruiken om het digitale lesgeven te faciliteren (bijvoorbeeld Canvas of Zoom) en welke software studenten moeten downloaden.
  • Verwachtingen van studenten: laat de studenten weten wat je van ze verwacht in een digitale leeromgeving. Wees expliciet over digitale aanwezigheid en wat er zelfstandig gedaan moet worden en voor wanneer.

Om je te helpen adviseren we het volgende:

1. Gebruik Aankondigingen in Canvas. Dit is de snelste manier om binnen Canvas met je gehele groep studenten te communiceren. We adviseren ook om aan je studenten te vragen hun notificatie-instellingen te controleren, zodat zij de aankondigingen daadwerkelijk bij de student aankomen.
  2. Creëer in Canvas een startpagina voor het vak. Maak een Canvas startpagina met daarop relevante informatie over onder andere de gewenste manier van digitale samenwerking. Bijvoorbeeld inhoudelijke vragen van studenten via Canvas Discussies verlopen in plaats van via e-mail.

Stap 3: Bereid je Digitale Leeromgeving voor

We adviseren je om Canvas te gebruiken als platform voor je cursus. Zorg er daarom voor dat al het cursusmateriaal beschikbaar is via Canvas en op een logische manier is georganiseerd:

1. Lees onze aanbevelingen over hoe je offline cursus om te zetten naar een online vak via de tool Educational Redesign Aid (ERA).
  2. Zorg ervoor dat alle opdrachten, leesmaterialen en instructies duidelijk in de Canvas module worden vermeld.
  3. Post alle relevante documenten en presentaties (of maak een link er naartoe).
  4. Wees flexibel en creëer mogelijkheden om inleverdata voor opdrachten en het afnemen van quizzen te wijzigen.

Neem voor ondersteuning contact op met jouw lokale ICTO afdeling.