Ervaringen studenten online onderwijs, deel 2

good practices
studenten
online onderwijs

Het TLC FGw vindt het belangrijk te weten hoe studenten het onderwijs ervaren. Hierom spraken we voor het tweede deel van ‘Ervaringen studenten online onderwijs’ met Julia Neugarten en Filippa Ruiter, twee studentleden van de OC Literary Studies. Zij hebben het online onderwijs geëvalueerd met studenten van de masters. Hieronder lees je hun belangrijkste adviezen richting docenten.

1. Pauzes zijn essentieel

Online onderwijs volgen kost meer energie: voor zowel de student als de docent. Toch blijkt dat niet iedere docent voldoende pauzes integreert in de colleges. Een van de oorzaken hiervoor zou kunnen zijn, volgens Filippa en Julia, dat online onderwijs veel meer tijd lijkt te kosten dan origineel onderwijs. “Een docent denkt voor pauzes vaak in blokken van inhoud. Dan zegt een docent bijvoorbeeld: ‘we gaan nu dit doen, daarna gaan we pauzeren’. Met fysiek onderwijs werkt dit, maar docenten vergeten vaak dat het behandelen van dezelfde hoeveelheid stof in een online college veel langer duurt.” Hierdoor worden pauzes vooruitgeschoven, waardoor de meeste studenten een effectief concentratieniveau niet meer vast kunnen houden. Het is mede daarom belangrijk om als docent niet te veel vast te houden aan de ‘pre-corona’ opzet en vooral te denken in tijd. “Iedere drie kwartier hebben we in ieder geval even pauze nodig.” Voor het verkorten van de synchrone contactmomenten zouden veel studenten het ook prettig vinden om bijvoorbeeld korte kennisclips voorafgaand aan het college te luisteren.

2. Studenten werken nu graag aan groepsopdrachten

Veel studenten vinden groepsopdrachten een prettige manier om in contact te komen en blijven met medestudenten. Maar er zijn ook zeker een paar uitdagingen voor het samenwerken op afstand. Zo vertelde Julia dat het erg lastig kan zijn om elkaar te vinden. “Een keer kon ik echt nergens de contactgegevens van mijn groepsgenoten vinden. Dan wordt samenwerken ook heel lastig.” Hierom is het belangrijk dat een docent studenten tijdens een bijeenkomst of via Canvas stimuleert om contactgegevens uit te wisselen. “Geef in je college de studenten de tijd om telefoonnummers uit te wisselen en in breakout rooms een eerste overleg te hebben, dit is al een goed startpunt voor de samenwerking.” Daarbij benadrukken Julia en Filippa het belang van reflectie op de samenwerking binnen een groep. “Door online samenwerking en communicatie ontstaan binnen groepswerk sneller grote verschillen op het gebied van inzet.” Met bijvoorbeeld een reflectie-opdracht achteraf of peer assessment kunnen studenten worden gestimuleerd bij te dragen aan de opdrach

3. Terugkoppeling na breakout rooms is effectief

Een groot deel van de studenten ervaart breakout rooms als prettig. Maar een terugkoppeling na de discussie in groepjes is cruciaal voor succes. “Sommige docenten zeggen na de verdeling in breakout rooms: “We hebben geen tijd meer, we gaan door naar het volgende onderwerp.” Dan voelt het alsof het er niet toe deed wat we in de rooms hebben besproken. Ook al is de terugkoppeling even kort, het is voor studenten betekenisvoller dan niets.” Daarbij is het belangrijk dat er tijdens de breakout rooms voldoende tijd is voor discussie. “We raden minimaal 10 minuten aan per vraag, anders is het echt te kort om vragen goed te kunnen beantwoorden.” Wat lastig kan zijn, is dat niet iedere student zich even goed voorbereidt, hierdoor kan worden meegelift met studenten die dat wel hebben gedaan. Julia gaf een voorbeeld waarin studenten wel voorbereid naar het college moésten komen. “In de breakout rooms moest je aan de slag met inhoudelijke discussievragen gefocust op één tekst, en daarvoor kregen we 15 minuten. Als je je dan niet hebt voorbereid val je echt wel door de mand. De docent kwam langs in iedere breakout room om te kijken waar de gesprekken over gingen. Hierna werd de input per vraag van de verschillende groepjes besproken in een plenaire discussie.”

4. Communicatie is key

Dit hebben de meeste docenten vast al vaker gehoord: communicatie is met online onderwijs nog belangrijker dan met onderwijs in de fysieke collegezaal. “Bij onze opleidingen is er veel discussie geweest over het opnemen van colleges. De docenten hebben per vak hier nu zelf vorm aan gegeven maar er wordt voorafgaand vaak niet duidelijk over gecommuniceerd. Studenten vinden het heel prettig als duidelijk in de studiehandleiding staat of en onder welke voorwaarden de audio van een college kan worden teruggeluisterd, bijvoorbeeld als je internetverbinding regelmatig wegvalt.”