TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
In dit project krijgen bachelorstudenten met behulp van een digitale tool feedback op de inhoud van hun geschreven tekst, maar ook op hun academische schrijfvaardigheid. Dit moet resulteren in een beter schrijfvaardigheidsniveau aan het eind van de Bachelor-opleiding.
Projectleider | Masha Bakker |
Afdeling | Neerlandistiek, met uitrol naar andere opleidingen |
Onderwijsinnovatie | Digitale feedback |
Looptijd | 2016-2018 |
Studenten volgen in het eerste jaar Wetenschappelijk schrijven als onderdeel van een inhoudelijk vak. Bij dit onderdeel leren studenten de basisvaardigheden voor het schrijven van een wetenschappelijk werkstuk. Bij dit onderdeel wordt gewerkt met feedbackformulieren die een afgeleide zijn van het BA-scriptieformulier. Op dit moment is er geen duidelijk zichtbare leerlijn academisch schrijven voor het BA-programma. Dit resulteert in klachten over het niveau schrijfvaardigheid in het derde jaar van de BA en frustratie van studenten die niet precies weten wat er qua schrijfvaardigheid van ze wordt verwacht omdat ze de richtlijnen voor academische schrijfvaardigheid uit de propedeuse niet meer paraat hebben.
Met behulp van de digitale tool krijgen studenten gedurende de Bachelor-opleiding niet alleen feedback op de inhoud, maar ook op hun academische schrijfvaardigheid. Ze zien hoe de kwaliteit van de inhoud van hun tekst samenhangt met de tekstkwaliteit en krijgen op verschillende momenten tijdens hun Bachelor feedback op de vaardigheden die ze het eerste jaar hebben aangeleerd. Dit moet resulteren in een beter schrijfvaardigheidsniveau aan het eind van de Bachelor-opleiding.
De checklists, knoppenset voor Turn it in en rubricks ondersteunen de docent bij het geven van feedback; de studenten krijgen inzicht in de beoordeling van de tekstkwaliteit van de teksten die zij inleveren. De begeleidende handleiding geeft inzicht in het werken met het feedbackinstrumentarium en de inbedding van de schrijfopdrachten in het BA-onderwijs.
Uitrol naar andere opleidingen is mogelijk. De nieuwe talenopleidingen hebben al belangstelling getoond voor een dergelijke tool tijdens de bijeenkomst op 12 mei 2016.
120 uur inzet Masha Bakker x € 74 = € 8.880
40 uur inzet student-assistent x € 50 = € 2.000
P.M.
_________
Totaal: € 10.880
Neem contact met ons op via tlc-fgw@uva.nl.