Digitale feedback op wetenschappelijk schrijven bij Nederlands

In het kort

In dit project krijgen bachelorstudenten met behulp van een digitale tool feedback op de inhoud van hun geschreven tekst, maar ook op hun academische schrijfvaardigheid. Dit moet resulteren in een beter schrijfvaardigheidsniveau aan het eind van de Bachelor-opleiding.

Over dit project

Projectleider Masha Bakker
Afdeling Neerlandistiek, met uitrol naar andere opleidingen
Onderwijsinnovatie Digitale feedback
Looptijd 2016-2018

Studenten volgen in het eerste jaar Wetenschappelijk schrijven als onderdeel van een inhoudelijk vak. Bij dit onderdeel leren studenten de basisvaardigheden voor het schrijven van een wetenschappelijk werkstuk. Bij dit onderdeel wordt gewerkt met feedbackformulieren die een afgeleide zijn van het BA-scriptieformulier. Op dit moment is er geen duidelijk zichtbare leerlijn academisch schrijven voor het BA-programma. Dit resulteert in klachten over het niveau schrijfvaardigheid in het derde jaar van de BA en frustratie van studenten die niet precies weten wat er qua schrijfvaardigheid van ze wordt verwacht omdat ze de richtlijnen voor academische schrijfvaardigheid uit de propedeuse niet meer paraat hebben.

Doel van het project

Met behulp van de digitale tool krijgen studenten gedurende de Bachelor-opleiding niet alleen feedback op de inhoud, maar ook op hun academische schrijfvaardigheid. Ze zien hoe de kwaliteit van de inhoud van hun tekst samenhangt met de tekstkwaliteit en krijgen op verschillende momenten tijdens hun Bachelor feedback op de vaardigheden die ze het eerste jaar hebben aangeleerd. Dit moet resulteren in een beter schrijfvaardigheidsniveau aan het eind van de Bachelor-opleiding.

Beoogde uitkomsten

De checklists, knoppenset voor Turn it in en rubricks ondersteunen de docent bij het geven van feedback; de studenten krijgen inzicht in de beoordeling van de tekstkwaliteit van de teksten die zij inleveren. De begeleidende handleiding geeft inzicht in het werken met het feedbackinstrumentarium en de inbedding van de schrijfopdrachten in het BA-onderwijs.

Eventuele neveneffecten

Uitrol naar andere opleidingen is mogelijk. De nieuwe talenopleidingen hebben al belangstelling getoond voor een dergelijke tool tijdens de bijeenkomst op 12 mei 2016.

Plan van aanpak

•  Voor 1 juli 2016: Studente Lisa Groot inventariseert voor haar masterscriptie bij de beide BA-opleidingen van Neerlandistiek bij welke vakken wetenschappelijke teksten worden geschreven, hoe de schrijfopdrachten worden opgebouwd en welke beoordelingscriteria worden gehanteerd.
  • Voor 1 januari 2017: Masha Bakker verzamelt en ontwikkelt de formats voor de checklists, Turn it in-knoppen en rubricks voor de tekstgenres die tijdens de BA worden geschreven en werkt aan de bijbehorende handleiding. In overleg met BB/ICTO wordt de tool ontwikkeld. Studentassistente Hannah van der Bles kan hierbij assisteren.
  • Binnen het docententeam Wetenschappelijk schrijven wordt de kwaliteit en werkbaarheid van de tool bewaakt. Zodra er consensus is bereikt over de feedbackstrategie, de formulieren en knoppenset kunnen andere docenten ervaring opdoen met de feedbacktool.

Tijdpad

• Voor 1 juli 2016: inventarisatie en advies Lisa Groot;
  • Studiejaar 2016-2017: onderwijsdirecteur en de bachelorcoördinatoren houden contact met Masha Bakker en Everdien Rietstap over de veranderingen in het onderwijs per 2017-2018.
  • voor 1 januari 2017: voorbereiding pilot checklist, knoppenset Turn it in, rubricks en bijbehorende handleiding tweedejaarsvak dat in blok 2 van het tweede semester wordt gegeven;
  • voor 1 januari 2017: bijeenkomst voor docenten die met de digitale tool gaan werken;
  • april 2017: evaluatie pilot met betrokken docenten en doorvoeren aanpassingen;
  • voor 1 juni 2017: aanpassing checklists, knoppenset Turn it in, rubricks voor teksten die tijdens de BA worden geschreven en de bijbehorende handleiding. Ook moet voor deze deadline een kennissite worden opgezet en worden onderhouden en content worden ontwikkeld;
  • juni 2017: bijeenkomst over het project voor medewerkers Neerlandistiek en belangstellenden van andere opleidingen;
  • december 2017: wetenschappelijke publicatie (artikel) over het project.

Begroting

120 uur inzet Masha Bakker x € 74 = € 8.880
40 uur inzet student-assistent x € 50 = € 2.000
P.M.
Totaal: € 10.880

• Masha Bakker en de student-assistent zal de benodigde werkzaamheden in 2016 en 2017 uitvoeren.
  • Voor het project zal worden samengewerkt met de ondersteuners van Blackboard en met Yolande Spoelder van het ICTO.

Betrokken deelprojectmedewerkers:

Zelf aan de slag?

Neem contact met ons op via tlc-fgw@uva.nl.