Didactische Bootcamps

Ben je een startende docent? Dan zijn de Didactische Bootcamps er voor jou! De Didactische Bootcamps bestaan uit vier bijeenkomsten van drie uur waarin onder andere jouw visie op onderwijs, didactische vaardigheden, activerend onderwijs en studentmotivatie aan bod komen.

De Didactische Bootcamps zijn het meest relevant voor (vaardigheden)werkgroepdocenten, piekdocenten en PHD’ers.

Wat zijn de Didactische Bootcamps?

De Didactische Bootcamps leren startende (vaardigheden en werkgroeponderwijs) de ‘basics’ van het lesgeven. In vier sessies van drie uur leer je in een vogelvlucht een aantal basisprincipes en ga je ook zelf aan het werk. 

Voor wie zijn de Didactische Bootcamps?

Startende UvA-docenten van de faculteit der rechtsgeleerdheid (docenten-4, vaardigheden docenten en piekdocenten) en PHD’ers.

Wat is de tijdsinvestering?

24  uur  (12  uur contacttijd en 12  uur voorbereiding)

De Didactische Bootcamps

Inhoudelijke opzet Didactische Bootcamps
Sessie 1 - Jij als docent & Jouw visie op onderwijs

Na afloop van de sessie kan je:

  • vanuit een eigen visie op het onderwijs verschillende curriculumoriëntaties waarderen;
  • zelf een aantal kennismakingswerkvormen uit te voeren in een klassensetting;
  • een persoonlijke kwalificatie te maken van een goede docent en wat dit betekent voor je eigen ontwikkelpunten;
  • relevante voorbereidingsvragen op de eerste colleges beantwoorden.

 

Sessie 2 - Didactische basisvaardigheden

Na afloop van de sessie weet je:

  • hoe je een heldere instructie kunt opbouwen en geven
  • hoe je studenten kunt helpen in hun denkproces met scaffolding
  • hoe je effectief feedback geeft, bijvoorbeeld tijdens je lessen
  • hoe je een coachende rol in kunt nemen in één-op-één gesprekken met studenten
Sessie 3 - Activerend onderwijs & Blended learning

Na afloop van de sessie kan je:

  • zelf een college uit te voeren waarin de principes van activerend onderwijs tot uiting komen​
  • verschillende activerende werkvormen (voor verschillende didactische doeleinden) toe te passen in eigen onderwijspraktijk​
  • passende UvA ondersteunde tools in te zetten ter verrijking van het online en fysieke onderwijs
  • de belangrijkste kenmerken van blended learning noemen​
Sessie 4 – Studenten motiveren & Didactische verdieping

Na afloop van de sessie kan je:

  • aan de hand van verschillende motivatietheorieën zelf technieken toe te passen die de motivatie van studenten tracht te bevorderen;
  • motiverende gesprekstechnieken toe te passen bij individuele studenten;
  • begeleidingstechnieken toe te passen om de zelfregulatie van studenten te bevorderen;

Enthousiast?

Mocht je geïnteresseerd zijn in deelname aan de Didactische Bootcamps, meld je dan aan via deze link. Wij nemen contact met je op na je aanmelding en hopen je snel te mogen verwelkomen.