Het is geen geheim dat opleidingen universiteitsbreed worstelen met het schrijfvaardigheidsniveau van met name eerstejaars studenten. De cijfers liegen er niet om: 15 tot 25% van de eerstejaardsstudenten scoort onder de norm. Wanneer is schrijfvaardigheid onvoldoende en wat zijn de oorzaken? In deze cursus leer je op welke manier je het schrijfvaardigheidsniveau van je studenten kunt vaststellen, wat de oorzaken zijn, en welke remedies zin hebben.
Met de inzichten die je in deze cursus opdoet, kun je zelf een optimale lijn uitstippelen om problemen vroegtijdig te constateren en studenten te begeleiden bij het oplossen ervan. Je kunt je als team aanmelden met bijvoorbeeld alle docenten van je opleiding die schrijfvaardigheid doceren. Maar je kunt je ook individueel aanmelden voor een cursus waarin je samen met docenten van andere opleidingen het toetsen en onderwijzen van schrijfvaardigheid van je eigen opleiding kritisch beschouwt en door uitwisseling leert wat er nog meer mogelijk is.
Vraag via e-mail sessie aan
Handig om te weten
Voor wie? |
|
- Docenten van eerstejaars studenten die in hun curriculum een onderdeel (academische) schrijfvaardigheid verzorgen
- Docenten of coördinatoren die inhoudelijk verantwoordelijk zijn voor schrijfvaardigheid
- Docenten, mentoren of tutoren die verantwoordelijk zijn voor het diagnosticeren van schrijfvaardigheidsniveau
Je kunt je als (vak)groep aanmelden voor deze workshop
|
Voorkennis |
|
Geen specifieke voorkennis vereist |
Gevraagde tijdsinvestering |
|
2 sessies van 3 uur |
Begeleider |
|
Francien Schoordijk (INTT) |
Groepssamenstelling |
|
Als (vak)groep op aanvraag |
Data |
|
Deze cursus wordt op verzoek aangeboden |
Toelichting programma
Tijdens de eerste sessie bespreken we het niveau van taal- en schrijfvaardigheid dat eerstejaarsstudenten zouden moeten hebben bij aanvang van de studie aan de hand van niveau 4F Meijerink. Welke taal- en schrijfproblemen hebben eerstejaarsstudenten en wat is de oorzaak ervan? Daarnaast bespreken we hoe je teksten herkent die niet aan het gewenste niveau voldoen en oefenen we met het beoordelen van teksten.
Gedurende de tweede sessie kijken we op welke manieren je in je curriculum studenten bewust kunt maken van hun schrijfvaardigheidsniveau. Verder zullen de toetsing en kwaliteit van beoordeling van schrijfvaardigheid worden bespreken.