Data-onderzoek naar, op en met digitale fora bij Mediastudies

In het kort

In dit project werden hedendaagse theorieën en empirische ‘digital methods’ gecombineerd, door digitale fora te gebruiken als leerpraktijk. Op die manier diende empirisch onderzoek een basis voor een theoretische discussie en vice versa.

Hoe zorg je dat studenten zich in zowel theoretische als praktische zin engageren in de hedendaagse ontwikkelingen, die constant onderhevig is aan verandering en innovatie?

Oer dit project

Docent Marc Tuters
Afdeling Media Studies
Opleiding MA New Media and Digital Culture
Cursus New Media Theories Research Seminar
Datum Oktober 2018 – Februari 2019
Platform Reddit
Werkvorm Discussie

Studenten voelen zich aangetrokken tot de MA New Media and Digital Culture vanwege de unieke combinatie van hedendaagse theorie en empirische “digital methods”. Het seminar ‘New Media Theories Research Seminar: The Deep Vernacular Web’ trachtte deze aspecten verder te integreren middels een nieuwe werkvorm en methode specifiek ontwikkeld voor dit vak, waar origineel empirisch onderzoek dient als basis voor theoretische discussie, en vice versa. Bij het seminar is gebruik gemaakt van:

• Een subreddit als flipped classroom en discussieforum op het platform Reddit

Er is gekozen voor Reddit omdat de studenten onderzoek deden op en naar Reddit als platform.

Resultaten

Studenten namen actief deel aan het seminar, voorafgaand aan het college. De studenten gebruikten de subreddit om de literatuur te bespreken, vragen te stellen en relevante bronnen te plaatsen. De discussies werden voortgezet in het offline seminar, waar studenten de belangrijkste discussiepunten aanstipten en beoordeelden.

Onderstaande bestanden (pdf) bevatten de projectaanvragen van Marc Tuters:

Zelf aan de slag?

Neem contact met ons op via tlc-fgw@uva.nl.