Collaboratief mindmappen en bloggen bij Platform Capitalism
In het kort
In dit project zijn studenten aan de slag gegaan met mindmapping. Zij kregen de opdracht om op basis van deze mindmaps zelf blogposts te schrijven.
Hoe stimuleer je studenten om complexe theorieën te concretiseren en dit te delen met elkaar?
Over dit project
Docent
Marc Tuters
Afdeling
Media Studies
Opleiding
MA: New Media and Digital Culture
Cursus
Platform Capitalism
Datum
November 2018 – Mei 2019
Werkvormen
Mindmappen en Bloggen
De cursus Platform Capitalism richt zich op de belangrijke kwesties, historische ontwikkelingen en ideeën met betrekking tot digitale economieën en platformkapitalisme. Het doel voor de studenten is om een onafhankelijk kritisch perspectief te ontwikkelen op wetenschappelijk theorie en hun ideeën en argumenten te presenteren en deel te nemen aan discussie- en groepsactiviteiten die betrekking hebben op de onderwerpen van de cursus.
Om de abstracte en complexe theorie tastbaarder te maken, werd gebruik gemaakt van mindmapping. In een mindmap worden verbanden tussen concepten weergeven. De studenten maakten in groepen een kladversie van een mindmap, op basis van de literatuur van de week. De mindmap namen ze mee naar de werkgroep. Iedere groep studenten was een andere week verantwoordelijk voor het modereren van een discussie, die ontstond door het vergelijken van de mindmaps tussen de groepen. De modererende groep maakt een overkoepelende mindmap op basis van de input uit de rest van de groep, waarin de belangrijkste begrippen en verbanden worden opgenomen.
Op basis van de overkoepelende mindmap maakt de modererende groep een blogpost.
Resultaten
De studenten gaven aan dat het discussiëren over de verbanden tussen de teksten en de verschillen in interpretaties, de theorie inzichtelijker maakte. Het vertalen van een abstracte mindmap naar concretere blogtekst zorgde er tevens voor dat de kennis steeds explicieter en tastbaarder werd voor de studenten.
Projectaanvraag
Onderstaande document (pdf) bevat de projectaanvraag van Marc Tuters.