Collaboratief mindmappen en bloggen bij Platform Capitalism

In het kort

In dit project zijn studenten aan de slag gegaan met mindmapping. Zij kregen de opdracht om op basis van deze mindmaps zelf blogposts te schrijven.

Hoe stimuleer je studenten om complexe theorieën te concretiseren en dit te delen met elkaar?

Over dit project

Docent Marc Tuters
Afdeling Media Studies
Opleiding MA: New Media and Digital Culture
Cursus Platform Capitalism
Datum November 2018 – Mei 2019
Werkvormen Mindmappen en Bloggen

De cursus Platform Capitalism richt zich op de belangrijke kwesties, historische ontwikkelingen en ideeën met betrekking tot digitale economieën en platformkapitalisme. Het doel voor de studenten is om een onafhankelijk kritisch perspectief te ontwikkelen op wetenschappelijk theorie en hun ideeën en argumenten te presenteren en deel te nemen aan discussie- en groepsactiviteiten die betrekking hebben op de onderwerpen van de cursus.

• Om de abstracte en complexe theorie tastbaarder te maken, werd gebruik gemaakt van mindmapping. In een mindmap worden verbanden tussen concepten weergeven. De studenten maakten in groepen een kladversie van een mindmap, op basis van de literatuur van de week. De mindmap namen ze mee naar de werkgroep. Iedere groep studenten was een andere week verantwoordelijk voor het modereren van een discussie, die ontstond door het vergelijken van de mindmaps tussen de groepen. De modererende groep maakt een overkoepelende mindmap op basis van de input uit de rest van de groep, waarin de belangrijkste begrippen en verbanden worden opgenomen.
  • Op basis van de overkoepelende mindmap maakt de modererende groep een blogpost.

Resultaten

De studenten gaven aan dat het discussiëren over de verbanden tussen de teksten en de verschillen in interpretaties, de theorie inzichtelijker maakte. Het vertalen van een abstracte mindmap naar concretere blogtekst zorgde er tevens voor dat de kennis steeds explicieter en tastbaarder werd voor de studenten.

Projectaanvraag

Onderstaande document (pdf) bevat de projectaanvraag van Marc Tuters.

Aanvraagformulier-Marc-Tuters (pdf)

Zelf aan de slag?

Neem contact met ons op via tlc-fgw@uva.nl.