TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica

Na deelname aan het Zichtbare Leerlijnen Programma deelt Byron Adams, universitair docent Work and Organizational Psychology binnen de bachelor Psychologie, zijn ervaringen met het gebruik van de Zichtbare leerlijnentool in het onderwijs.
Byron gebruikt de tool om studenten inzicht te geven in de leerdoelen tijdens de bachelor.
| Aan het begin van het vak Work and Organizational Psychology introduceert Byron de Zichtbare leerlijnentool door de link en uitleg hierover te delen bij de lesmaterialen, zoals de studiegids en de vakhandleiding. “De tool biedt studenten een helder overzicht van wat ze in het vak leren en waar ze naartoe werken. Ze zien hoe elk vakleerdoel aansluit bij de leerlijndoelen, waardoor ze een beter beeld krijgen van de eindtermen van de hele opleiding,” legt hij uit. “We laten de tool ook zien tijdens de introductie voor bachelorstudenten om hen te helpen met het kiezen van hun specialisatie, en elke relevante leerlijn is terug te vinden in de studiegids van een vak. Ik vind dat studenten altijd toegang tot de tool moeten hebben.” |
“De tool toont studenten hoe wat we in de les doen, zich verhoudt tot het grotere geheel van het vak en de hele opleiding.” |
Het gebruik van de tool, evenals deelname aan het Zichtbare Leerlijnen Programma, heeft Byron’s onderwijs in de praktijk beïnvloed. Voorheen vermeldde hij ook leerdoelen in de studiegids, maar nu kan hij, door het gebruik van de taxonomie van Bloom binnen de opleiding, de vereisten duidelijker overbrengen aan studenten. Byron: “In het mastervak Conflict and Cooperation worden studenten bijvoorbeeld beoordeeld op Bloomniveau Evalueren, maar ze hebben basiskennis nodig van Onthouden en Analyseren om het vak te halen. Het verduidelijkt hoe studenten het beoogde niveau kunnen bereiken.”
De tool helpt ook om het niveau van studenten te evalueren en meten. Byron licht toe: “Voor grotere opdrachten die meer tijd kosten, beoordeel ik mijn studenten op Creëren, maar voor examens kan de beoordeling een combinatie van Bloomniveaus zijn. Ik gebruik de vakleerdoelen en leerlijndoelen om duidelijk te maken welk niveau de studenten moeten hebben.” Dit helpt studenten om de stappen die nodig zijn voor opdrachten en examens op een hoger niveau te begrijpen.
![]() |
Docent Byron Adams, Ph.D.: “Het Zichtbare Leerlijnen Programma heeft mij als docent ook geholpen bij het formuleren van examenvragen die aansluiten bij de leerlijnen.”
|
Deelname aan het Zichtbare Leerlijnen Programma heeft waardevolle discussies binnen Byron’s docententeam op gang gebracht. “Als coördinator van de leerlijn Work and Organization Content bespreken mijn collega’s en ik regelmatig hoe we leerdoelen voor studenten effectiever kunnen definiëren en beoordelen.”
Om alles up-to-date te houden, herevalueren docenten hun vakleerdoelen voortdurend en stellen ze eventuele wijzigingen voor die ze willen doorvoeren. “De taxonomie van Bloom biedt ons een gemeenschappelijke taal, waardoor het makkelijker is voor het team om de leerdoelen te bespreken, maar toetsen op het juiste niveau blijft een uitdaging,” deelt Byron.
Hoewel Byron nog geen directe feedback op de tool van studenten heeft ontvangen, denkt hij dat het nuttig is om hierover vragen op te nemen in vakevaluaties, om te peilen of studenten de vakleerdoelen in relatie tot de leerlijnen en de eindtermen van de gehele opleiding begrijpen. Een van Byrons studenten, Aprajita, vertelt: “De tool bleek bijzonder waardevol tijdens mijn tentamenvoorbereiding. Doordat ik wist wat er van me verwacht werd, kon ik me effectiever bezighouden met de studiestof. Ik begreep beter hoe diep ik de literatuur moest bestuderen en welke soorten vragen mogelijk op het tentamen zouden komen.”
![]() |
Student Aprajita: “Door de tool te gebruiken, kon ik mijn zelfstudie sturen in een richting die aansluit bij de beheersingsniveaus van de leerdoelen.” |
Gaja, een andere student van Byron, voegt toe: “Door de leerdoelen aan specifieke domeinen te koppelen, kreeg ik beter inzicht in de eisen van het vak en welke vaardigheden of capaciteiten ik zou moeten inzetten. Dit maakte voor mij een groot verschil: in plaats van alleen informatie uit mijn hoofd te leren, leerde ik het toe te passen op een manier die aansloot bij de leerdoelen. Bij een tentamen vond ik het bijvoorbeeld meestal lastig om precies te begrijpen hoe mijn antwoord eruit moest zien en gaf ik vaak te veel onnodige informatie. Nu was ik niet tevreden met alleen kennis, wat me anders snel zou doen doorgaan naar een ander onderwerp, maar moest ik de informatie kunnen uitleggen, relateren, vergelijken, onderbouwen of creëren – afhankelijk van het doel.”
|
Meer informatie over het Zichtbare Leerlijnen Programma is te vinden op tlc.uva.nl/zlp.
Heb je vragen? Neem dan contact op met de coördinatoren van het Zichtbare Leerlijnen Programma.

