In het 4D Research Lab (4DRL) zijn een aantal projecten uitgevoerd waarbij gebruik is gemaakt van Augmented Reality (AR) en Mixed Reality (MR). Door gebruik te maken van een speciaal ontwikkelde Augmented Reality app kunnen studenten objecten bekijken. Daarbij worden de objecten toegelicht en bronnen getoond die online of in andere musea aanwezig zijn.
Hoe kun je Augmented Reality inzetten voor activerend onderwijs?
Over dit project
Docent
Jitte Waagen
Afdeling
ACASA
Cursus
Meerdere cursussen
Opleidingen
Meerdere opleidingen
Werkvorm
Augmented Reality
In het 4D Reality Lab zijn een aantal projecten uitgevoerd waarbij gebruik wordt gemaakt van Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR). Hierbij worden (al dan niet door studenten zelf geproduceerde) lesmaterialen, 3D reconstructies van archeologische en (kunst-) historische gebouwen en objecten in een leeromgeving geplaatst. Deze leeromgeving heeft vaak de vorm van een Augmented Reality app, waarbij 3D gebouwen en voorwerpen verschijnen op b.v. hun historische accurate locatie, of juist verschillende objecten bij elkaar worden geplaatst in een museale setting (Allard Pierson Museum) om een virtueel leer-laboratorium te creëren. Wil je meer weten over Augmented Blended Learning? Lees dan dit artikel van het 4D Research Lab.
Resultaten
De meerwaarde van deze toepassingen is dat het unieke mogelijkheden biedt om gebouwen en objecten op ware schaal op hun oorspronkelijke locatie te bekijken, of om statische objecten in musea interactief te maken (inzoomen, draaien, manipuleren). Dit brengt een ‘tastbaarheid’ teweeg die kan worden gebruikt om de nieuwsgierigheid van de student te prikkelen en de mogelijkheid tot het stellen van vragen te bevorderen. Nu je ziet hoe groot/klein een huis in werkelijkheid is, wat kan dat zeggen over het gebruik van de ruimtes? Hoe ziet een Romeinse vaas er van binnen uit, en wat zegt de doorsnede van de vaas over de productietechniek? Het project heeft ook een peer reviewed artikel opgeleverd, deze is hier te lezen.
Projectaanvragen
Onderstaande bestanden (pdf) bevatten de projectaanvragen van Jitte Waagen: