Een inclusieve leeromgeving

Voor iedere docent

In een veilige en inclusieve leeromgeving die de wetenschappelijke integriteit bewaakt, is het noodzakelijk om diversiteit proactief te benutten met behulp van inclusieve onderwijsmethoden. Ben jij op zoek naar manieren om de wetenschappelijke integriteit in jouw onderwijs te waarborgen? Sta jij open voor onderzoek naar eventuele blinde vlekken die je misschien in je eigen onderwijs hebt? Wil jij jezelf ontwikkelen als inclusieve docent?  Dan is dit de juiste cursus voor jou.

 

Op dit moment staat er geen cursus gepland, wil jij deze cursus graag volgen, laat het ons weten!
Contact TLC

 

Handig om te weten

Voor wie? Alle UvA-docenten
Voorkennis Geen specifieke voorkennis vereist
Gevraagde tijdsinvestering 2 sessies van 3 uur
Begeleider TLC Centraal opleider
Groepssamenstelling
Minimaal 6 en maximaal 14 deelnemers
Data  

Op dit moment staat er geen cursus gepland, wil jij deze cursus graag volgen, laat het ons weten!
Contact TLC

Kosten De cursus wordt bekostigd uit centrale gelden, maar aanmelden is niet vrijblijvend.
Als je je aanmeldt gaan we ervan uit dat je meedoet.

 

Toelichting programma

De cursus bestaat uit twee bijeenkomsten die gericht zijn op jouw eigen en andermans identiteit, cursus- en lesontwerp en lesgedrag. In de eerste bijeenkomst word je uitgenodigd om je eigen perspectieven en posities met betrekking tot diversiteit te onderzoeken. Je wordt daarnaast uitgedaagd om andere perspectieven en posities te onderzoeken. Vervolgens bespreken we hoe dit het lesgeven en leren beïnvloedt en hoe dit zich vertaalt naar je eigen klas. In de tweede bijeenkomst herontwerp je een les of een cursus met behulp van principes van inclusieve pedagogie. Vervolgens geef je elkaar feedback. Daarnaast oefen je nieuw lesgedrag. Met behulp van verschillende methoden oefen je met het omgaan met hot moments en het faciliteren van discussies over gevoelige onderwerpen. Elke bijeenkomst vereist enige voorbereiding, voornamelijk door het lezen van relevante literatuur en het selecteren van een casus uit jouw eigen lespraktijk. Voorafgaand aan de eerste bijeenkomst wordt je gevraagd een intakeformulier in te vullen waarin je je verwachtingen en leerbehoeften voor de cursus formuleert.
Wat levert deze cursus je op?
Na het volgen van deze cursus zijn deelnemers in staat hun eigen- en nieuwe perspectieven op diversiteit in de klas te onderzoeken. Verder zullen ze in staat zijn een veilige leeromgeving te ontwerpen die het leren vanuit verschillende perspectieven bevordert, met behulp van principes van verschillende pedagogische methoden die inclusiviteit bevorderen. De deelnemers zullen ook in staat zijn inclusieve gesprekken over gevoelige onderwerpen te faciliteren en om te zetten in leermomenten.

 

Veelgestelde vragen

Krijg ik een diploma of certificaat na afronding van de cursus?

Na afronding van deze cursus ontvang je geen diploma. Het is immers geen opleiding die je afrondt. Het is wel mogelijk om een bewijs van deelname te krijgen.

Wat is de tijdsinvestering buiten de bijeenkomst(en) om?

Voor elke cursus vragen wij de deelnemers om een intake formulier in te vullen en naar de trainer te sturen. Op deze manier verzamelen we de leerdoelen en verwachtingen van deelnemers. Voor jezelf is het een goede voorbereiding om alvast na te denken wat je precies zou willen leren.

Voor de meeste cursussen wordt je ook gevraagd om alvast iets voor bereiden, zoals het verzamelen van een casus, bekijken van een video of het volgen van een korte online module. De totale voorbereidingstijd voor een cursus schatten wij op 1 uur.

Bij een cursus die bestaat uit meerdere bijeenkomsten krijg je ook tussen de bijeenkomsten door een opdracht mee. Vaak bestaat dit uit het in de praktijk brengen van het geleerde. Deze tijdsinvestering is afhankelijk van je eigen inzet. Reken ook hierbij op een uur.

Meer weten?