TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Op deze pagina lees je meer over kwetsbaarheden in opdrachtvereisten (in relatie tot AI) die vaak kunnen worden opgelost. Je vindt ook informatie over oplossingen en gedetailleerde voorbeelden. Er is uitleg bij vier specifieke kwetsbaarheden die ieder op een aparte pagina zijn uitgewerkt.
Door op de links te klikken kan je de andere pagina’s bekijken of terug gaan naar de pagina over schriftelijke opdracht zonder supervisie.
De mogelijkheden van GenAI om visualisaties te lezen en te genereren ontwikkelen zich snel en de nieuwste tools, zoals de betaalde versie van ChatGPT, kunnen nu tekst en afbeeldingen samen verwerken. Terwijl genAI op dit moment goed is in het lezen van tekst uit invoerafbeeldingen en het verder verwerken daarvan, is het tegenovergestelde niet waar. Dat wil zeggen, genAI is momenteel niet goed in het produceren van afbeeldingen die tekst bevatten (zoals een conceptuele grafiek of een mindmap). Daarom zouden docenten leerlingen kunnen vragen om hun resultaten op zo’n manier te visualiseren, wat meer reflectie en creativiteit vereist. Merk echter op dat genAI leerlingen nog steeds kan helpen met zo’n taak door tekst te gebruiken om de visualisatie te beschrijven.
Opdrachtinstructies
Gebruik de theorieën die in deze cursus zijn besproken om te beargumenteren waarom journalistiek wel of niet een autopoëtisch systeem is. In plaats van een essayachtig antwoord te schrijven, visualiseer je je argumentatie.
Analyse
Hoewel de uitvoer geproduceerd door ChatGPT (gratis versie die GPT3.5 gebruikt) verfijnd lijkt, zijn er verschillende fundamentele gebreken. Het belangrijkste is dat het niet verwijst naar relevante theorieën of auteurs (bijv. systeemtheorie, Luhmann). Bovendien geeft ChatGPT uiteindelijk geen antwoord op de vraag of journalistiek kan worden beschouwd als een autopoietisch systeem of niet. Eerlijk gezegd is de beschrijving van de visualisatie die ChatGPT voorstelt een goed uitgangspunt voor deze complexe opdracht, maar de opdracht vraagt meer inbreng van studenten in termen van reflectie en creativiteit.
| Gebruik de theorieën die in deze cursus zijn besproken om te beargumenteren waarom journalistiek wel of niet een autopoëtisch systeem is. In plaats van een essayachtig antwoord te schrijven, visualiseer je je argumentatie. |
| Helaas kan ik hier niet direct visuele inhoud zoals tekeningen of grafieken maken, maar ik kan wel beschrijven hoe je de argumentatie zou kunnen visualiseren om te onderzoeken of journalistiek al dan niet een autopoëtisch systeem is, gebaseerd op theorieën die vaak besproken worden in communicatie-, mediastudie- en sociologiecursussen.
Visualisatiegids: 1. Centrale cirkel: Label dit “Journalistiek”.
Argumenten in groene gedachtewolken:
Argumenten in Rode gedachtewolken:
Door middel van een dergelijke visualisatie kun je de complexe dynamiek en argumenten verkennen die zouden helpen bij het bepalen of de journalistiek werkt als een autopoëtisch systeem of niet. |

