Academische Vaardigheden – Wetenschappelijk Schrijven

In het kort

In dit project zijn leerlijnen voor Academische Vaardigheden (ACV) en Wetenschappelijk schrijven ontwikkeld, waarmee het academisch niveau van de studenten wordt verbeterd. Deze vakken worden gekoppeld  aan de inhoudelijke colleges van de bacheloropleiding. Er wordt ook een paralleltraject Academic English ontwikkeld voor de Engelstalige bacheloropleidingen. Het project Academische Vaardigheden/Wetenschappelijk Schrijven draagt hiermee bij aan het algehele academische niveau van FGw-studenten.

Over dit project

Projectleider(s) Ineke Vedder; Everdien Rietstap
Afdeling College of Humanities (CoH)
Onderwijsinnovatie Academische vaardigheden en Wetenschappelijk schrijven
Looptijd Januari 2016 – Januari 2017

Het academisch schrijfniveau van veel studenten aan het begin van de bachelor niet op het gewenste niveau. Dit kan aan het einde van de bachelor problemen opleveren. In dit project worden daarom leerlijnen voor Academische Vaardigheden (ACV) en Wetenschappelijk schrijven ontwikkeld, waarmee het academisch niveau van de studenten wordt verbeterd. Deze leerlijnen lopen van het Propedeusejaar tot en met het laatste studiejaar. Bovendien zal dit vak gekoppeld worden aan de inhoudelijke colleges van de bacheloropleiding. Ten slotte gaat de aandacht tijdens het onderwijs uit naar OnderzoeksIntensief Onderwijs (OiO). Er wordt een paralleltraject Academic English ontwikkeld voor de Engelstalige bacheloropleidingen. Het project Academische Vaardigheden/Wetenschappelijk Schrijven draagt hiermee bij aan het algehele academische niveau van FGw-studenten.

Doel van het deelproject

• Verbeteren van de academische schrijfvaardigheid van studenten in de bachelor
  • Implementatie van Academic English in de Engelstalige bacheloropleidingen
  • Ontwikkeling van leerlijn ACV/Wetenschappelijk schrijven van het eerste tot en  met het derde jaar
  • ACV/Wetenschappelijk Schrijven wordt gekoppeld aan de inhoudelijke colleges van de bacheloropleiding
  • Binnen het vak wordt ‘onderzoeks intensief onderwijs’ (OiO) geïmplementeerd
  • Organisatie van het vak ACV/Wetenschappelijk Schrijven per bacheloropleiding

Beoogde uitkomsten

• Een algeheel hoger niveau van academische taalvaardigheid: een betere kwaliteit van wetenschappelijk schrijven en academische vaardigheden
  • Koppeling van de opleidingsspecifieke bachelorvakken en Academische Vaardigheden/Wetenschappelijk Schrijven
  • Eventuele neveneffecten: De tevredenheid van studenten over de opleiding gaat omhoog

Plan van aanpak

• Afspraken met afzonderlijke talenopleidingen . Docenten geven vóór 1 september 2016 invulling aan de leerstof
  • Ontwikkeling en inrichting ACV/Wetenschappelijk schrijven voor de nieuwe TCR-opleidingen
  • Vaststelling van de manier waarop de opleidingen ACV/Wetenschappelijk schrijven worden ingericht in het studiejaar 2017/2018
  • Vorming van een expertisegroep (programmateam wetenschappelijk schrijven) en aanstelling coördinator.
  • Vaststelling docententeam ACV/Wetenschappelijk Schrijven (Neerlandistiek, Engels en vakdocenten Wetenschappelijk Schrijven van de opleidingen)

Zelf aan de slag?

Neem contact met ons op via tlc-fgw@uva.nl.