TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
1. Analyseren |
2. Ontwerpen |
3. Ontwikkelen |
4. Implementeren |
Het doel van deze eerste stap, de analyse, is om relevante informatie in kaart te brengen vóórdat je met het ontwerpen begint. In het (her)ontwerpproces zijn we geneigd om deze stap over te slaan en direct te beginnen met het daadwerkelijke ontwerp (stap 2). Toch kan een analyse je veel opleveren: waardevolle informatie voor de inhoud van het ontwerpproces maar ook betrokkenheid van collega’s, studenten en andere partijen. Hieronder stellen we je verschillende vragen gekoppeld aan zes kernthema’s om jouw analyse richting te geven.
Ga direct naar…
Er is bijna altijd een aanleiding voor het ontwerpen of herontwerpen van onderwijs, zoals: het percentage studenten dat uitvalt is te hoog of de minor sluit niet meer aan op de behoeften van de studenten. Het is interessant om met zoveel mogelijk belanghebbende partijen (studenten, collega’s, studieadviseurs, etc.) in gesprek te gaan zodat het eindproduct het oorspronkelijke probleem ook echt aanpakt. Wat ervaren de studenten in het vak waar de uitval zo hoog is, waar komt dit precies door? Herkennen andere docenten dit ook, hoe zien zij dit terug in het gedrag van de studenten?
Vaak weet je waarom je het vak als docent relevant/nuttig vindt, maar is dit voor de student ook duidelijk?
Elke groep studenten heeft andere kenmerken die het leerproces kunnen beïnvloeden. Door hier voorafgaand aan het ontwerpen bewust van te zijn kun je zoveel mogelijk inspelen op deze kenmerken.
Probeer de inhoud zoveel mogelijk te concretiseren en richt je naast de kennis ook juist op de vaardigheden en attitudes die de studenten moeten verwerven.
We zijn geneigd om vakken als losstaande elementen te (her)ontwerpen, terwijl de plaats in het curriculum cruciaal is voor de leeropbrengst.
Naast bovenstaande thema’s kunnen andere contextuele factoren ook een rol spelen in het ontwerpproces.
We bedenken vaak hele mooie en grote ideeën tijdens het ontwerpproces, waarbij we de haalbaarheid voor onszelf of de studenten soms vergeten.
Wil je deze analyse graag systematisch uitvoeren en vind je het fijn om te sparren met een ervaringsdeskundige?
We denken graag met je mee, je kunt ons benaderen via het mailadres van jouw TLC: