TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Digitalisering in het onderwijs: praktijken en ervaringen van docenten en studenten met blended onderwijs op de Universiteit van Amsterdam (periode 2022-2023)
Teamleden: Sunčica Bruck, Bart van Loenen, Emma Vermeulen, Natalie Pareja Roblin, Frank Cornelissen, Joke Voogt & Monique Volman
Deze studie biedt een overzicht van blended onderwijs praktijken die tussen 2020 en 2021 aan de UvA zijn ontwikkeld en ingezet. Specifiek beoogt het onderzoek inzicht te krijgen in hoe UvA-docenten van verschillende disciplines blended vakken hebben ontworpen en gefaciliteerd, evenals hun perspectieven op deze ervaringen. De volgende onderzoeksvragen vormden de leidraad voor het onderzoek:
Deze literatuurstudie geeft inzicht in onderzoek naar wat kenmerkend is voor effectieve en betekenisvol blended onderwijs. Het doel van dit inzicht is om bij te dragen aan het ontwerp van blended onderwijs en tevens bij te dragen aan de digitaliseringsstrategie van de Universiteit van Amsterdam. De studie wordt geleid door de volgende onderzoeksvraag: “Welke belangrijke overwegingen komen naar voren uit de literatuur met betrekking tot effectief en betekenisvol blended cursusontwerp en onderwijspraktijken in het hoger onderwijs?”.
Docenten binnen de UvA experimenteren steeds vaker met ‘blended learning’-lessen. Er is echter weinig diepgaand inzicht in wat voor soorten ‘blends’ het beste werken en waarom docenten bij het ontwerpen van blended lessen bepaalde keuzes maken, zoals de verhouding tussen online en on-campus activiteiten, het gebruik van digitale tools of de rol van de docent in het algemeen. In deze kwalitatieve meervoudige casestudy onderzoeken we welke kenmerken van blended lessen door studenten en docenten als succesvol werden ervaren. De resultaten dragen hiermee bij aan de verdere ontwikkeling en verbetering van blended onderwijs aan de UvA.
Lees het volledige onderzoeksrapport (Engels, pdf, 23 p.)
What makes blended courses successful in the experience of teachers and students?
Emma Vermeulen, Suncica Bruck, Bart van Loenen, Natalie Pareja Roblin, Frank Cornelissen, Joke Voogt & Monique Volman. 09-06-2023.