Docent |
Mathieu de Bakker ; Rodie Risselada ; Lidewij van Gils |
Afdeling |
ACASA |
Opleiding |
MA Classics and Ancient Civilizations |
Datum |
Maart 2021 – December 2021 |
Titel |
Interdisciplinariteit vanuit de eigen disciplinariteit |
Doelen |
Deskundigheidsbevordering docenten; onderwijsverbetering; versterking betrokkenheid van de studenten bij het onderwijs. |
Naar aanleiding van gesprekken met een focusgroep (bestaande uit 20-30 BA en MA studenten) over onderwijsvernieuwingen, bleek dat er enerzijds behoefte was om het interdisciplinaire onderwijs opnieuw te ontwerpen, maar meer vanuit de kracht van de eigen discipline. Tegelijkertijd zouden studenten ook meer in het disciplinair onderwijs meer moeten leren om (mede) vanuit ‘externe’ theoretische invalshoeken naar hun eigen discipline te kijken, en om hun eigen disciplinaire onderzoek beter in te bedden in algemenere (en actuele) vraagstellingen. Op basis hiervan, zijn een tweetal doelstellingen gesteld:
- Deskundigheidsbevordering docenten: in lijn met de wens van de studenten een nieuwe invulling ontwikkelen van “interdisciplinariteit” in het ACASA MA-onderwijs, gericht op een interdisciplinaire dialoog rondom een gezamenlijk thema, waaraan de studenten ieder als specialist vanuit hun eigen discipline hun eigen bijdrage leveren
- Onderwijsverbetering; Versterking betrokkenheid van de studenten bij het onderwijs: de onder (1) genoemde nieuwe invulling samen met de studenten van de focusgroep “operationaliseren” in de ontwikkeling van nieuwe modules, en door intensieve evaluatie tijdens en na het onderwijs verbeteren en verder doorontwikkelen.
Meer informatie
Onderstaand bestand (pdf) bevat de projectaanvraag van Rodie Risselada: