GenAI in het eerstejaarsvak ‘Constructing Europe’

Krisztina Lajosi is docent en opleidingsdirecteur bij de opleidingen Europese Studies, Religiewetenschappen en CEDLA. In het eerstejaarsvak Constructing Europe: History, Culture and Politics gebruikte Krisztina  de UvA AI Chat om studenten te ondersteunen bij hun leerproces en reflectie. Samen met studenten schreef ze het artikel Prompting the Past: Co-Creating Historical Insight with AI in the Classroom, waarin ze het gebruik en de inzet van GenAI onderzochten.

 

Prompting the Past: Co-Creating Historical Insight with AI in the Classroom

Krisztina Lajosi benadrukt het belang van het begrijpen van de mogelijkheden en beperkingen van GenAI. Het doel was om studenten te leren AI ethisch en kritisch te gebruiken, en om hun bewustzijn van vooroordelen en narratieve constructie aan te scherpen. Studenten vergeleken conventionele leesmethoden met AI-gegenereerde dialogen en reflecteerden op de verschillen, wat leidde tot waardevolle inzichten.

Gezamenlijk concludeerden ze dat de toekomstige historicus een solide opleiding vereist in “traditionele” bronkritiek en schrijven, evenals training in het gebruik van AI voor onderzoek en communicatie. Studenten ondervonden dat de AI Chat geen historicus is, maar een systeem getraind op datasets van historici, functionerend als een superarchief zonder echt begrip. Studenten leerden dat het bevragen van AI een vorm van kritisch denken is en dat AI, wanneer goed gebruikt, een waardevolle partner kan zijn in het leerproces.

Vanuit het perspectief van de studenten moest GenAI bijdragen aan een actievere en grondigere betrokkenheid bij de leesopdrachten en opdrachten. Het bewustzijn van vooroordelen en perspectieven in zowel machine-gegenereerde als door mensen geschreven teksten werd vergroot.

Veel studenten merkten op dat AI belangrijke onderwerpen zoals racisme, kolonialisme en gemarginaliseerde groepen vaak weglaat. Dit onthult vooroordelen in gedigitaliseerde gegevens en een historische onbalans. De storytelling van de AI Chat is vaak oppervlakkig en bevestigt bestaande overtuigingen. Kritisch kunnen (en leren) denken is essentieel om deze beperkingen te overwinnen. Als AI de toekomst van leren is, moeten we investeren in door mensen gegenereerde kennis om betrouwbare historische kennis te waarborgen.

“AI leert van ons, maar wij moeten onze eigen schrijvers en rechters blijven.”


De geschiedenis leert ons dat we niet kunnen terugkeren naar de wereld van vóór AI. AI zal het onderwijs snel transformeren, waarbij kritisch denken en creativiteit essentiële vaardigheden zijn. Kritische denkers die AI kunnen gebruiken, zullen een voordeel hebben op de arbeidsmarkt. Het experiment toonde aan dat AI zowel kan helpen als hinderen bij onderzoek en kritisch denken. Wanneer doordacht gebruikt, kan AI diepgaand leren bevorderen en reflectie aanmoedigen. Uiteindelijk blijft het kritisch denken de taak van menselijke leerlingen.

Dit artikel is geschreven door Krisztina Lajosi en studenten Europese Studies Lily Colsenet, Luca Colombini, Iana Corbeanu, Laia Fernandez, Athina Gianneli, Ruben Rossari, Jessica Wenseritt.

Lees hier het volledige artikel van de docent en studenten (EN)

Ben je enthousiast over het integreren van GenAI in je eigen onderwijs? We denken graag met je mee; of het nu gaat om cursusontwerp, opdrachten of toetsing.
Neem contact met op het TLC om door te spreken waar we jou het beste bij kunnen ondersteunen.