UvA Onderwijsdag 2025: Het academisch kompas

Academische vorming gaat verder dan kennisoverdracht; we leiden studenten op tot kritische denkers, ambitieuze onderzoekers en betrokken burgers.

We leven in een wereld waarin politieke, maatschappelijke en technologische ontwikkelingen steeds directer invloed hebben op het onderwijs. De UvA Onderwijsdag 2025 op 28 oktober nodigt uit om te reflecteren op hoe wij als onderwijsprofessionals aan de UvA hiermee omgaan. Tijdens de dag onderzoeken we de verhouding tussen het collectief academische kompas en het beroepsmatige intrinsieke.

De aanmelding voor de UvA Onderwijsdag 2025 is gesloten.

UvA Onderwijsdag 2025

Wanneer: 28 oktober 2025
Voor wie: iedereen met een warm hart voor onderwijs
Hoe laat: vanaf 11.30 uur, aanvang 12.00 uur
Waar: Aula, Lutherse Kerk (Singel 411) en omgeving

Portret dr. Mieke Lopes Cardozo

Plenaire sessie: Navigeren op een academisch kompas

De dag begint met een korte ‘lifenote’, waarin Mieke Lopes Cardozo het thema Academisch kompas tot leven brengt met gedeelde ervaringen en storytelling. Als universitair hoofddocent in Regenerative Education and Development daagt ze ons uit om de drie onderling verbonden paden van regeneratief onderwijs te verkennen; de innerlijke, gemeenschappelijke en systeemgerichte. Daarna neemt Mieke ons mee in een kampvuurgesprek op het podium, gefaciliteerd door Regenerative educator en schrijver Koen Wessels. Hier worden verschillende stemmen uit onze academische gemeenschap uitgenodigd om nieuwe perspectieven te delen, waarbij we de volledige reeks ervaringen en gezichtspunten omarmen. In dit kamvuurgesprek nemen onder meer deel: 

  • Lyuba Nicheva, student onderzoeksmaster Pedagogische en Onderwijswetenschappen
  • Roshn Najmeddin, junior docent Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies
  • Farid Boussaid, universitair docent Midden-Oostenpolitiek aan de afdeling Politicologie, directeur van het Amsterdam Centrum voor Midden Oosten Studies (ACMES) ontving in 2024 een UvA Onderwijsprijs in de categorie Activerend onderwijs
  • Nithya Subramanian, ondersteunende staf, Finance & HR administrateur bij TLC-Centraal in het netwerk van UvA Teaching and Learning Centres, mede-organisator van Special Interest Group, Fair Resilient Inclusive Societies
  • Christa Boer, decaan van de faculteit Maatschappij en Gedrag (FMG)

Deze gesprekken verspreiden zich later in het programma over kleinere kampvuursessies, waar iedereen in een meer intieme setting kan deelnemen aan dialoog over de onderwijsvisie van de UvA.

Aan het einde van de dag komen we weer samen voor een reflectieve en activerende plenaire sessie met Mieke, waarin we samen nieuwe inzichten, ervaringen en ideeën van de dag delen.

Op koers blijven in een veranderende wereld: een nieuwe onderwijsvisie

Om studenten goed voor te bereiden een dynamische en complexe wereld, is de UvA in 2025 gestart met het project ‘Naar een nieuwe onderwijsvisie’, die in het academische jaar 2026-2027 zal worden uitgerold. Hierin is een gezamenlijke zoektocht gestart naar een toekomstige koers die aansluit bij onze waarden en visie op onderwijs. Op de Onderwijsdag word je meegenomen in het proces van de totstandkoming van de onderwijsvisie. In tien geëngageerde kampvuurgesprekken onderzoeken we of uitgangspunten uit eerdere dialoogsessies zowel aansluiten op de onderwijspraktijk, als aandachtspunten ophalen om ons academisch kompas verder te verfijnen. Denk aan thema’s als Gezond leerklimaat, Zelfregulerend leren en Academisch burgerschap.

Ook dit jaar 11 verdiepende groepssessies

Schrijf je in voor één van de elf verdiepende sessies verzorgd door collega’s binnen de UvA. Met dit jaar onderwerpen als transformatieve leervaardigheden, samenwerkingscompetenties, maar ook toekomstbestendige curricula en toetsing.

Uitreiking prijzen voor docenten en studenten

De UvA omarmt goed en inspirerend onderwijs en daarom reiken we tijdens de UvA Onderwijsdag ook de Onderwijsprijzen uit aan docenten en een vak of project dat hieraan bijdraagt. Ook worden de beste en origineelste masterscripties beloond met de UvA-scriptieprijs. Je kunt op de Onderwijsdag ook het panelgesprek bijwonen met de facultaire UvA-scriptieprijswinnaars en onderzoeksjournalist en schrijver Simone Peek.

Ben jij erbij op 28 oktober?

Laat je inspireren door de kampvuurgesprekken en de verbonden paden van regeneratief onderwijs. Schrijf je in voor prikkelende groepssessies of het panelgesprek met scriptieprijswinnaars uit alle UvA-faculteiten. En geniet van een dag waarin jouw visie op onderwijs wordt gedeeld, verkend en verdiept. 

De aanmelding voor de UvA Onderwijsdag 2025 is gesloten.

Meld je aan voor een van de verdiepende sessies

VOL - 1. Yes, and… The Power of Improvisation in Shaping Adaptable, Aware Professionals

Ontdek hoe improvisatie je onderwijs kan versterken. In deze actieve workshop werk je met dramaoefeningen om aanpassingsvermogen, actief luisteren en samenwerking te ontwikkelen, vaardigheden die essentieel zijn in een snel veranderende wereld. Met de “yes, and”-mindset creëer je ruimte voor veerkracht, vertrouwen en sociaal bewustzijn in de klas. De speelse werkvormen nodigen uit tot reflectie op je eigen lespraktijk en stimuleren studenten om eigenaarschap te nemen over hun leerproces en rol als toekomstige professional.

 

Door:

  Alejandro Martin-Gonzalez is wetenschapscommunicator en onderzoeker met een achtergrond in biofysica en improvisatie. Hij verbindt onderzoek, onderwijs en creativiteit in zijn werk.
VOL - 2. Designing the Academic Compass: A Sprint Toward Student-Centred Learning

Hoe bereiden we studenten voor op toekomstscenario’s die we niet kunnen voorspellen? In deze 90-minuten durende sessie verkennen deelnemers ‘design fiction’ als een academisch kompas – een creatieve methode die gebruik maakt van artefacten, verhalen en prototypes uit mogelijke toekomstscenario’s om na te denken over het heden. In plaats van te voorspellen wat onderwijs zal zijn, nodigt design fiction ons uit om te vragen “wat als…?” en om toekomstscenario’s tastbaar te maken door speelse maar kritische verkenning.

Door:

  Lucia Collará is productleider en docent, gevestigd in Nederland. Momenteel is zij Product Lead voor de Universiteitsbibliotheek (UvA | HvA) binnen het Digital Infrastructure team. Met een achtergrond in commercieel productleiderschap helpt zij graag teams groeien, begeleidt zij jonge professionals en zorgt ze ervoor dat productwerk echte impact maakt.
3. Bridging Differences: Teaching Students to Collaborate Based on Roles

Studenten werken vaak samen, maar zonder expliciete begeleiding blijven groepsdynamieken onbenut of problematisch. In deze workshop ontdek je hoe je samenwerking inzichtelijk en leerzaam maakt door te werken met vier rollen: taak-, proces-, relatie- en communicatiemanager. Je verkent hoe deze rollen samenwerking helpen structureren en hoe jij als docent het proces kunt begeleiden. Door samen te reflecteren op de complexiteit van groepswerk ontwikkel je een praktische aanpak om samenwerking in jouw onderwijs te verbeteren.

 

Door:

  Roosmarijn van Woerden heeft een interdisciplinaire achtergrond in de filosofie, politicologie, religiewetenschappen en onderwijswetenschappen. Haar onderzoek richt zich op samenwerking van studenten die in multidisciplinaire teams aan een interdisciplinaire taak werken. In haar huidige functie bij Interdisciplinaire Sociale Wetenschap ontwerpt ze handvatten voor studenten om hun samenwerking te verbeteren.
  Njal van Woerden werkt al lange tijd bij Instituut voor Interdisciplinaire Studies (IIS) als docent voor wetenschapsfilosofische vakken. Op het gebied van interdisciplinaire samenwerking heeft hij het werk van Roosmarijn van Woerden vertaald naar een onderwijsinterventie voor samenwerking in interdisciplinaire teams in projectvakken.
VOL - 4. Authentic Assessment

Hoe kan toetsing bijdragen aan de persoonlijke groei van studenten? In deze interactieve workshop onderzoek je hoe authentieke toetsvormen het leren verbinden met maatschappelijke betrokkenheid en persoonlijke ontwikkeling. Je denkt na over opdrachten die niet alleen op de arbeidsmarkt voorbereiden, maar ook aanzetten tot reflectie, moreel bewustzijn en zelfinzicht. Je krijgt praktische handvatten om toetsen te ontwerpen die studenten inzicht geeft in zichzelf en hun maatschappelijke rol.

 

Door:

  Hannah Kousbroek (zij/haar) is toetsdeskundige en BKO-trainer bij TLC-Centraal en TLC Geesteswetenschappen. Ze is medevoorzitter van de Special Interest Group Toetsing en medeauteur van de TLC e-learning en webpagina’s over toetsing en coördineert de BKO+ Toetsing track (BKE).
  Cock Dieleman is als universitair docent theaterwetenschap gespecialiseerd in jeugdtheater en theatereducatie. Hij is tevens toetsdeskundige bij TLC Geesteswetenschappen.
5. Navigating an Uncertain Future: The Pedagogical Compass

Hoe bereid je studenten voor op een wereld in transitie? In deze workshop ontwikkel je samen met collega’s een pedagogisch kompas dat je helpt richting te geven aan toekomstgericht onderwijs. Via toekomstbeelden, persona’s en reflectie verbind je maatschappelijke veranderingen aan de kwaliteiten die studenten straks nodig hebben: denkkracht, empathie en handelingsvermogen. Je ontdekt hoe je binnen bestaande vakken ruimte kunt creëren om deze brede vaardigheden te ontwikkelen en zo betekenisvol en activerend onderwijs vorm te geven.

 

Door:

  Michaela Hordijk is opleidingsdirecteur Interdisciplinaire Sociale Wetenschap aan de UvA, een opleiding die bekend staat om haar vernieuwende onderwijs. In 2020 verwierf zij een Comenius Fellowship “Navigeren op een onzekere toekomst: het pedagogisch kompas”, die de basis vormt voor deze workshop. Zij verzorgt deze workshop samen met Coyan Tromp, curriculumontwikkelaar aan het Instituut voor Interdisciplinaire Studies (IIS) aan de UvA.
Coyan Tromp   Dr. Coyan Tromp is curriculumontwikkelaar en universitair docent aan het Instituut voor Interdisciplinaire Studies (IIS) van de UvA. Haar focus ligt op duurzaamheidsvraagstukken. Ze experimenteert met innovatieve pedagogische concepten en de impact van Generatieve AI op academisch onderwijs.
6. Renewing Academic Education: Affective Learning to tune our Academic Compass

Wat vraagt deze tijd van academisch onderwijs? In deze interactieve workshop ervaar je hoe affectief leren, gericht op waarden, emoties en motivatie, een essentiële rol speelt in de vorming van veerkrachtige, betrokken academici. Je maakt kennis met het Empowered Minds-project en de Inner Development Goals en leert hoe je deze kunt integreren in jouw werkpraktijk of onderwijs, bijvoorbeeld via werkvormen uit de Transition Makers Toolbox. Je ontdekt hoe het navigeren in een complexe wereld, naast cognitieve vermogens, ook affectieve vaardigheden van ons vraagt en wordt uitgedaagd om hier in jouw dagelijks werk meer aandacht aan te geven..

 

Door:

  Brit Giesbertz is onderwijskundige bij TLC Science, met toewijding aan inclusief onderwijs. Binnen het Empowered Minds-project ondersteunt zij opleidingen bij het integreren van affectief leren in het curriculum.
  Jasper ter Schegget is an educational developer and teacher trainer (STQ) at the Institute for Interdisciplinary Studies. Within the Empowered Minds project, he supports programmes in implementing affective learning in the curriculum
7. Exploring SoTL: A Compass for Evidence-Informed Teaching

Wat als je je onderzoekende blik richt op je eigen onderwijs? In deze workshop maak je kennis met SoTL (Scholarship of Teaching and Learning): een praktische aanpak om je onderwijs te onderzoeken en te verbeteren. Je leert hoe je systematisch vragen stelt over je eigen lespraktijk, data verzamelt in de klas en kleine onderwijsonderzoeken opzet. Door samen te reflecteren op je onderwijs en een passende onderzoeksvraag te formuleren, zet je een eerste stap naar evidence-informed onderwijsverbetering.

 

Door:

  Svenne Groeneweg richt zich op de Scholarship of Teaching and Learning (SoTL), zowel in haar promotieonderzoek als in haar werk bij het TLC-Centraal. Dit is een systematische benadering voor universitaire docenten om te reflecteren op hun onderwijs en dit te verbeteren.
VOL - 8. Know Thyself: Cultivating Authentic Professional Growth in our Students— What Can I Do?

Echte professionele groei begint bij zelfinzicht. In deze workshop onderzoek je hoe je studenten helpt hun waarden, drijfveren en gedragspatronen te leren kennen. Je leert hoe alledaagse onderwijsmomenten ruimte bieden voor diepe persoonlijke ontwikkeling, en hoe je deze kansen actief kunt benutten. Je werkt met praktische werkvormen én reflecteert op je eigen rol als begeleider. Zo draag je bij aan de vorming van zelfbewuste, authentieke professionals die hun keuzes afstemmen op wie ze werkelijk zijn.

 

Door:

  Esther Reefman heeft een veelzijdige loopbaan opgebouwd, van immunologisch onderzoek tot functies als projectleider, manager en coach. Haar grootste passie ligt bij het begeleiden van jongvolwassenen in hun ontwikkeling. Ze brengt haar ervaring met zelfkennis en interactie met de omgeving in om het hoger onderwijs te verrijken met meer aandacht voor persoonlijke groei en verbondenheid.
9. Working Together in Multi-Cultural Teams: Cultural Intelligence

Hoe verbeter je samenwerking in diverse klassen of internationale teams? In deze workshop maak je kennis met de Cultural Intelligence Theory en oefen je met concrete werkvormen om je eigen interculturele vaardigheden te versterken. Je leert hoe je studenten kunt voorbereiden op studie of werk in een multiculturele context. Door praktijkgerichte oefeningen ontdek je hoe je inclusieve groepsinteractie stimuleert en hoe je culturele verschillen beter kunt overbruggen in je onderwijs.

 

Door:

  Heleen Straesser werkt al bijna 30 jaar in internationalisering aan de UvA en is momenteel hoofd van het International Office van de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen. Nadat zij workshops had ontwikkeld voor inkomende uitwisselingsstudenten en eerstejaars internationale studenten, werkte zij samen met Guido de Wilde aan het door de EU gefinancierde TICKET-project, waarin trainingsmodules voor medewerkers op het gebied van interculturele competenties werden ontwikkeld.
  Drs. Guido de Wilde werkt sinds 2006 aan de Universiteit van Amsterdam, waar hij leiding geeft aan wereldwijde partnerschappen en engagement-initiatieven en programma’s ontwerpt die interculturele competentie, studentenleiderschap en inclusieve gemeenschappen bevorderen. Met twee decennia ervaring in internationale studentenzaken is hij gedreven om studenten en medewerkers te helpen om zich te ontwikkelen in multiculturele teams.
VOL - 10. The Impact of GenAI in Education: A 5-step Plan for a Future-Proof Curriculum

Generatieve AI (GenAI) beïnvloedt de manier waarop studenten leren en werken. In deze workshop leer je met een vijfstappenmodel hoe je de impact van GenAI op jouw curriculum evalueert en je leerdoelen toekomstbestendig maakt. Je onderzoekt welke vaardigheden relevant blijven, welke bijgestuurd moeten worden en hoe je studenten leert omgaan met AI op een verantwoorde manier. De aanpak biedt houvast om kritisch naar je onderwijs te kijken én het voortdurend aan te passen aan technologische ontwikkelingen.

Door: 

  Remco Jongkind is Principal Educator en onderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam (UvA) op het gebied van Generatieve AI (GenAI) in het onderwijs. Met een achtergrond in bio-informatica en farmacologie brengt hij ervaring mee uit zowel de academische wereld als het bedrijfsleven. Hij werk(te) onder meer als programmamanager onderwijs & arbeidsmarkt bij Hyphen Projects, onderzoeker bij Pepscan Therapeutics en thesis coördinator, docent en onderzoeker aan de UvA. Als voorzitter van de expertisegroep GenAI in het Onderwijs van de faculteit geneeskunde heeft Remco meer dan 30 GenAI-projecten geïnitieerd of geleid.
  Birgit van Berlo is een docent, projectleider en onderwijsadviseur met expertise op het vlak van toetsing en GenAI in onderwijs. Ze behaalde haar senior kwalificatie examinering met een project de impact van GenAI op leerdoelen en toetsing en is secretaris van de expertisegroep. Birgit is betrokken bij diverse GenAI-gerelateerde projecten op het vlak van leren over, met en door GenAI.
  De expertisegroep Generatieve AI in het onderwijs van de faculteit der geneeskunde onderzoekt de kansen, mogelijkheden en uitdagingen van GenAI en vertaalt deze naar innovatieve projecten. Met een multidisciplinair team van docenten, onderwijskundigen, onderzoekers, ICTO-medewerkers en studenten werken zij aan het verrijken van het onderwijs en het versterken van de aansluiting met het toekomstige werkveld.
VOL - 11. Using Data to Improve Student Succes & Student Experience

Hoe kunnen we ons onderwijs samen beter begrijpen én verbeteren? In deze workshop ga je aan de slag met de nieuwe Research Priority Area (RPA) rond hoger onderwijs: een initiatief dat zich richt op wetenschappelijk, evaluatief en beleidsgericht onderzoek naar leren en doceren. Samen verkennen we welke onderzoeksvragen het meest betekenisvol zijn voor thema’s als studentensucces, welzijn en gelijke kansen. Je ontdekt hoe studenten vanaf het begin actief kunnen meedoen en hoe we de bestaande data en expertise binnen de UvA optimaal kunnen benutten. Door met elkaar in gesprek te gaan, leg je de basis voor een team science-aanpak waarin docenten, studenten en beleidsmakers gezamenlijk richting geven aan toekomstig onderwijs­onderzoek.

 

Door:

  Ingmar Visser is universitair hoofddocent Ontwikkelingspsychologie bij het Psychology Research Institute. Zijn onderzoek richt zich op de psychometrie van leren en ontwikkeling. Daarnaast is hij opleidingsdirecteur van de bachelor Psychologie en voorzitter van de Universitaire Commissie Onderwijs (UCO). Hij is een van de initiatiefnemers van de Research Priority Area Building Interdisciplinary Team Science for Future-Proof Higher Education.
  Niels Smits is universitair hoofddocent aan het Research Institute for Child Development and Education. Zijn expertise ligt op het gebied van toegepaste statistiek en psychometrie. Hij is een van de initiatiefnemers van de Research Priority Area Building Interdisciplinary Team Science for Future-Proof Higher Education.
  Peter van Baalen is hoogleraar Information Management and Digital Organisation aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde. Zijn onderzoek richt zich op de sociale, organisatorische en strategische aspecten van (interorganisationele) informatiesystemen. Zijn belangrijkste toepassingsgebieden zijn kennismanagement, Het Nieuwe Werken, e-learning en interorganisationele informatieplatforms. Daarnaast is hij directeur van het College of Economics and Business en een van de initiatiefnemers van de Research Priority Area Building Interdisciplinary Team Science for Future-Proof Higher Education.

Over Koen Wessels

  Dr. Koen Wessels is docent, facilitator en actieonderzoeker met een specialisatie in regeneratief onderwijs. Hij is medeoprichter van de School of Regenerative Educators en werkt als kerndocent Change Making binnen de transdisciplinaire bacheloropleiding Computational Social Science aan de Universiteit van Amsterdam.
Over UvA Onderwijsdag 2024: Verbondenheid in onderwijs

Hoe blijven we verbonden in tijden van academische transities zoals hybrid learning, AI en the international classroom?

Keynote: Connecting the Dots

Jessica Taylor Piotrowski Jessica Taylor Piotrowski, Hoogleraar Communicatie in de Digitale Samenleving

Bekijk de slides van de keynote

In de snel veranderende academische wereld van vandaag hangt succes vaak af van ons vermogen om te verbinden. Hierbij integreren we allerlei relaties om een bloeiende academische omgeving te realiseren. In deze keynote wordt onderzocht hoe de kracht van verbindingen een game-changer kan zijn voor het hoger onderwijs.

We onderzoeken hoe het principe van ‘connecting the dots’ (oftewel: de puntjes met elkaar verbinden) onder faculteitsleden het onderwijs kan verbeteren. De cruciale samenwerkingen tussen faculteit en ondersteunend personeel zullen hierbij ook worden belicht. Zo laten we zien hoe deze samenwerkingen het onderwijs kunnen bevorderen. De kern van het onderwijs is natuurlijk de onderlinge verbinding tussen faculteit, student en cursusinhoud. Hier bespreken we concrete strategieën voor het creëren van deze verbinding om Engaged Learning te stimuleren.