Kwetsbaarheden in opdrachtvereisten: de opdracht vereist geen visualisaties

Op deze pagina lees je meer over kwetsbaarheden in opdrachtvereisten (in relatie tot AI) die vaak kunnen worden opgelost. Je vindt ook informatie over oplossingen en gedetailleerde voorbeelden. Er is uitleg bij vier specifieke kwetsbaarheden die ieder op een aparte pagina zijn uitgewerkt.

Door op de links te klikken kan je de andere pagina’s bekijken of terug gaan naar de pagina over schriftelijke opdracht zonder supervisie.

De mogelijkheden van GenAI om visualisaties te lezen en te genereren ontwikkelen zich snel en de nieuwste tools, zoals de betaalde versie van ChatGPT, kunnen nu tekst en afbeeldingen samen verwerken. Terwijl genAI op dit moment goed is in het lezen van tekst uit invoerafbeeldingen en het verder verwerken daarvan, is het tegenovergestelde niet waar. Dat wil zeggen, genAI is momenteel niet goed in het produceren van afbeeldingen die tekst bevatten (zoals een conceptuele grafiek of een mindmap). Daarom zouden docenten leerlingen kunnen vragen om hun resultaten op zo’n manier te visualiseren, wat meer reflectie en creativiteit vereist. Merk echter op dat genAI leerlingen nog steeds kan helpen met zo’n taak door tekst te gebruiken om de visualisatie te beschrijven.

Voorbeeld: visualisatie gebruiken in de output van de opdracht

Opdrachtinstructies
Gebruik de theorieën die in deze cursus zijn besproken om te beargumenteren waarom journalistiek wel of niet een autopoëtisch systeem is. In plaats van een essayachtig antwoord te schrijven, visualiseer je je argumentatie.

Analyse
Hoewel de uitvoer geproduceerd door ChatGPT (gratis versie die GPT3.5 gebruikt) verfijnd lijkt, zijn er verschillende fundamentele gebreken. Het belangrijkste is dat het niet verwijst naar relevante theorieën of auteurs (bijv. systeemtheorie, Luhmann). Bovendien geeft ChatGPT uiteindelijk geen antwoord op de vraag of journalistiek kan worden beschouwd als een autopoietisch systeem of niet. Eerlijk gezegd is de beschrijving van de visualisatie die ChatGPT voorstelt een goed uitgangspunt voor deze complexe opdracht, maar de opdracht vraagt meer inbreng van studenten in termen van reflectie en creativiteit.

  Student
Gebruik de theorieën die in deze cursus zijn besproken om te beargumenteren waarom journalistiek wel of niet een autopoëtisch systeem is. In plaats van een essayachtig antwoord te schrijven, visualiseer je je argumentatie.
  ChatGPT
Helaas kan ik hier niet direct visuele inhoud zoals tekeningen of grafieken maken, maar ik kan wel beschrijven hoe je de argumentatie zou kunnen visualiseren om te onderzoeken of journalistiek al dan niet een autopoëtisch systeem is, gebaseerd op theorieën die vaak besproken worden in communicatie-, mediastudie- en sociologiecursussen.

 

Visualisatiegids:

1. Centrale cirkel: Label dit “Journalistiek”.
2. Twee pijlen vanuit de cirkel, één naar buiten wijzend en gelabeld “Interactie met omgeving” en één naar binnen wijzend en gelabeld “Zelfregulatie”.
3. Twee secundaire cirkels: Eén om “Omgeving” voor te stellen (externe invloeden zoals politiek, cultuur, enz.) en de andere om “Elementen van de Journalistiek” voor te stellen (interne componenten zoals verslaggeving, ethiek, redactionele processen, enz.)
4. Flowchart Pijlen:
a. Van “Omgeving” naar “Journalistiek” met het label “Externe Invloed”.
b. Van “Elementen van de journalistiek” naar “Journalistiek” met het label “Interne regulering”.
5. Kleurgecodeerde denkwolken:
a. Groene gedachtewolkjes voor argumenten ten gunste van journalistiek als een autopoietisch systeem
b. Rode gedachtewolkjes voor argumenten tegen

 

Argumenten in groene gedachtewolken:
1. Zelfproducerend: journalistiek vindt voortdurend haar methoden, technieken en ethiek opnieuw uit om zich aan te passen aan veranderende omstandigheden.
2. Operationele afsluiting: journalistieke normen en ethiek vormen een zelfreferentieel systeem, gericht op het doel van het produceren van objectieve, eerlijke verslaggeving.
3. Interne regels en voorschriften: Redactieraden, ethische commissies en richtlijnen zorgen voor interne regulering.
4. Feedbacklussen: Journalisten beoordelen hun werk en openbare feedback voor constante verbetering, waardoor een systeem ontstaat dat zichzelf reguleert.

 

Argumenten in Rode gedachtewolken:
1. Economische afhankelijkheid: Journalistiek is vaak afhankelijk van externe economische factoren zoals reclame, waardoor het vatbaar is voor externe controle.
2. Politieke invloed: Regeringen en organisaties kunnen invloed uitoefenen op de journalistiek, wat de objectiviteit en de werking ervan beïnvloedt.
3. Feedback van het publiek: De publieke opinie kan de journalistiek in een richting sturen die niet overeenstemt met haar zelfregulerende normen en ethiek.
4. Technologisch determinisme: De externe invloed van technologie verandert de kernprocessen van de journalistiek, zoals de verschuiving van print naar digitaal.

 

Door middel van een dergelijke visualisatie kun je de complexe dynamiek en argumenten verkennen die zouden helpen bij het bepalen of de journalistiek werkt als een autopoëtisch systeem of niet.