TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Gedurende een periode van drie jaar richten Principal Educators (PE’s) zich één dag per week op activiteiten binnen een gekozen profiel. Naast het werken aan het project, delen Principal Educators hun expertise met andere professionals. Alle Principal Educators maken onderdeel uit van het PE-onderwijsnetwerk dat door het Teaching & Learning Centre is opgezet.
Heb je een vraag voor het PE-onderwijsnetwerk?
“Als anesthesioloog en lid van de opleidingscommissie was ik nauw betrokken bij het ontwikkelen van het (simulatie)onderwijs en assessments voor onze arts-assistenten en stagiaires. Later kwam daar het onderwijs “de vitaal bedreigde patiënt” in de nieuwe master bij. Vooral het feit dat je de jonge collega’s kunt helpen met het verkrijgen van zelfvertrouwen en ze te zien groeien inspireert me enorm. Het PE-schap bood me de mogelijkheid om deze vorm van onderwijs breder beschikbaar te maken. Waardoor alle (jonge) professionals toegang hebben tot simulatie onderwijs en in deze veilige gecontroleerde omgeving, ze hun grenzen kunnen leren kennen en verleggen.”
“Door maatschappelijke veranderingen en binnen de gezondheidzorg zelf, neemt de behoefte aan goede, veilige en praktische scholing toe. Simulatie-onderwijs is bij uitstek een geschikte tool hiervoor. Het slaat een brug tussen de theoretische kennis en de klinische toepassing daarvan. Waarbij het leerproces plaats vindt in een zo realistisch mogelijk en gecontroleerde veilige omgeving, buiten de patiëntenzorg.
Om simulatieonderwijs goed te laten functioneren, is een gestructureerd en doorlopend curriculum van student tot medisch specialist nodig, hier ontbreekt het vaak aan. Vanuit diverse afdelingen en individuen bestaan er lokale initiatieven, maar ondanks dat er vaak overlap zit in behoefte van diverse opleidingen, is er qua aanbod onvoldoende samenwerking. Derhalve wordt er van simulatieonderwijs suboptimaal en inefficiënt gebruik gemaakt. Als Principal Educator richt ik me vooral op het ontwikkelen van een algemeen simulatie-curriculum wat geschikt is voor alle opleidingen. Daarnaast ondersteun (adviseer) ik andere zorgprofessionals graag bij het opzetten en uitwerken van simulatie trainingen.”
“Mijn doel is om te zorgen dat alle zorgprofessionals gebruik kunnen maken van kwalitatief hoogwaardig simulatieonderwijs, waarbij ze in staat worden gesteld om de derde stap van Miller ’s Pyramide (“shows how”) te kunnen trainen. Daarnaast is het doel om te streven naar continue docentprofessionalisering op dit vlak.”
“Als Principal Educator ben je op het gebied van onderwijs echt een spil tussen de kliniek en faculteit. Deze rol biedt de mogelijkheid tot bredere samenwerking met andere Principal Educators. Samen met de andere PE’s en de (vice) Decaan kun je een bredere visie op onderwijsvorm geven en implementeren.”

