Principal Educator: Ellen M. Bosnak

PE-onderwijsnetwerk

Gedurende een periode van drie jaar richten Principal Educators (PE’s) zich één dag per week op activiteiten binnen een gekozen profiel. Naast het werken aan het project, delen Principal Educators hun expertise met andere professionals. Alle Principal Educators maken onderdeel uit van het PE-onderwijsnetwerk dat door het Teaching & Learning Centre is opgezet.

Heb je een vraag voor het PE-onderwijsnetwerk?

Mail naar TLC

Dr. Ellen M. Bosnak

  • Ellen Bosnak is psychiater bij Amsterdam UMC, daarnaast is zij onderwijsontwikkelaar.
  • Ze werkte een aantal jaren in Malawi en is oprichter van Doctors for Malawi.
  • In 2019 werd zij benoemd tot Principal Educator.

 

Expertise

Ellen Bosnak richt zich als Principal Educator op studentenbetrokkenheid. Binnen de studie geneeskunde (zowel de BA als de MA) is het niet altijd vanzelfsprekend dat studenten maar ook docenten zich verbonden voelen met elkaar en met de faculteit. In de literatuur over medisch onderwijs is duidelijk terug te vinden dat studentenbetrokkenheid een katalysator kan zijn voor een goed leerklimaat met bijbehorende positieve uitwerking voor zowel docenten als studenten. Uiteindelijk levert dit ook betere academische resultaten op.

  • “Student engagement = Student involvement, excitement, and persistance (Ahlfeldt et al 2005), layered and meaningful participation in, and commitment to learning (Huh & Ewell 2010); and emotional as wel as intellectual investment (Bovill et al 2016)”
  • “Rooted in concerns about the time and effort students invest in learning (Astin 1984), student engagement has evolved to focus on what inspires students to seek and stick with educational purposeful activities that, in turn, lead to their more general persistance and thriving in higher education (Wolf-Wendel et al 2009)”

 

Doelstelling PE-schap

“Studentenbetrokkenheid vergroten op een manier waarbij niet iedere student op alle vlakken betrokken hoeft te zijn, maar wel iedere student zich uitgenodigd en gefaciliteerd voelt om betrokken te zijn. Daarmee beoog ik op de lange termijn een betrokkenheid bij het eigen onderwijs (inhoudelijk, in ontwikkeling en bij evaluatie) maar ook bij de faculteit (in organisatorische en uitvoerende zin), bij wetenschappelijk onderzoek en bij de (lokale) gemeenschap.”

“De rol van Principal Educator voorziet in geoormerkte tijd die het mogelijk maakt om onderwijsinnovaties vorm te geven en langere lijnen uit te zetten.”