TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Gedurende een periode van drie jaar richten Principal Educators (PE’s) zich één dag per week op activiteiten binnen een gekozen profiel. Naast het werken aan het project, delen Principal Educators hun expertise met andere professionals. Alle Principal Educators maken onderdeel uit van het PE-onderwijsnetwerk dat door het Teaching & Learning Centre is opgezet.
Heb je een vraag voor het PE-onderwijsnetwerk?
“Vanuit mijn onderwijs en onderzoek naar Humane factoren in de ontwikkeling, implementatie en evaluatie van digitale zorgtoepassingen bemerkte ik dat praktijk, patiëntenzorg en onderwijs elkaar niet altijd vonden. De behoefte van studenten om meer betrokken te zijn bij echte vraagstukken uit de praktijk is groot. Ook de zorg en (digitale) zorgbedrijven zijn geïnteresseerd in het ontmoeten en trainen van jong talent op dit gebied als voedingsbodem voor de toekomst. Ik wil deze koppeling versterken door in het onderwijs mijn wetenschappelijk onderzoek over digitale zorgontwikkeling en implementatie te vervlechten met de behoeftes vanuit de (zorg)praktijk. Zo hoop ik een waardevolle bijdrage te kunnen leveren aan het centraal stellen van de menselijke behoeften in de digitale zorg van de toekomst. Een toekomst waarin de gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid van nieuwe en bestaande digitale zorg als primair uitgangspunt genomen wordt.”
“Ik ben gestart met het opzetten en uitrollen van een eHealth Living & Learning Lab MIK (Medische Informatiekunde – Faculteit Geneeskunde UvA). Met het Lab wil ik studenten methoden leren om de bruikbaarheid, gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid van digitale zorg te evalueren. Vervolgens kunnen zij voorstellen voor optimalisatie en implementatie hiervan doen. Dit past in de digitale zorgevaluatie-leerlijnen van de bachelor Medische Informatiekunde en de master Medical Informatics.
In het Lab leren studenten omgaan met specifieke hard- en software zoals eyetrackers, emotion readers, screen recorders en video en observatie tools. Deze dienen voor simulatie- en evaluatiedoeleinden. Tijdens projecten en stages krijgen ze de gelegenheid om de software te gebruiken om de (innovatie/optimalisatie van) digitale zorgprojecten binnen het Amsterdam UMC te verrijken. Voor docenten die deelnemen aan het eHealth Living & Learning Lab worden kennismeetings georganiseerd en wordt wetenschappelijke expertise gebouwd op de thema’s digitale inclusiviteit, bruikbaarheid, gebruiksvriendelijkheid en implementatie van digitale zorg.”
“Mijn voornaamste doel is om duurzame digitale zorg evaluatie en implementatie leerlijnen te implementeren, evalueren en optimaliseren binnen de Bachelor en Master Medical Informatics. Daarnaast wil ik graag in aansluiting bij de opleiding Geneeskunde ook een impuls geven aan geneeskundig onderwijs in digitale zorg en daarmee de samenhang tussen de geneeskunde en MI opleidingen versterken. Ook wil ik een zichtbare koppeling tussen Amsterdam UMC digitale zorg (innovatie), patiëntenzorg, bedrijven en de opleidingen Medische Informatiekunde en Geneeskunde bereiken door middel van het aangeboden onderwijs en trainingen, onderzoek/praktijkprojecten en het aanbieden van stagebegeleiding door hiervoor opgeleide docenten binnen het eHealth Living & Learning Lab.”
“De verkenning van de krachten van het onderwijs, onderzoek en de praktijk in digitale zorg ontwikkeling en implementatie gaat niet zonder tegenslag. Het vraagt doorzettingsvermogen en een visie om onze studenten zowel te inspireren als te ondersteunen en de juiste match te vinden met de zorg en alle betrokken partijen. Doordat het belang van inclusieve en bruikbare digitale zorg door veel wetenschappers en onderzoeksgroepen uit vele disciplines wordt onderschreven, ben ik mijn veldverkenning in contact gekomen met een groot netwerk aan digitale zorg expertise binnen het Amsterdam UMC dat continue groeiende is. Het is inspirerend en mooi om dit via ons onderwijs te mogen samenbrengen.”

