Principal Educator: Anne Timmermans

PE-onderwijsnetwerk

Gedurende een periode van drie jaar richten Principal Educators (PE’s) zich één dag per week op activiteiten binnen een gekozen profiel. Naast het werken aan het project, delen Principal Educators hun expertise met andere professionals. Alle Principal Educators maken onderdeel uit van het PE-onderwijsnetwerk dat door het Teaching & Learning Centre is opgezet.

Heb je een vraag voor het PE-onderwijsnetwerk?

Mail naar TLC

Dr. Anne Timmermans

  • Anne Timmermans is gynaecoloog bij Amsterdam UMC. Zij is gespecialiseerd in het behandelen van goedaardige aandoeningen van de baarmoeder en eierstokken, zowel bij (jonge)kinderen, adolescenten als volwassen vrouwen.
  • Daarnaast zet Anne Timmermans zich in voor planetary health en duurzame zorg.
  • In 2022 werd Anne Timmermans benoemd tot Principal Educator.
  • Beluister hier de podcast waarin Anne Timmermans uitleg geeft over haar PE-schap.

Fotografie portret: Martijn Gijsbertsen 

 

Het PE-schap in drie vragen:

  1. Iedere PE heeft zijn of haar eigen expertisegebied, waar richt jij je specifiek op in de rol van Principal Educator? 
    “Dat er een klimaatcrisis is, is voor velen wel duidelijk. Dat die klimaatcrisis ook een gezondheidscrisis is, lijkt veel minder bekend. Door de klimaatverandering en de veranderingen op aarde, vinden er allerlei gezondheidsveranderingen plaats. Daarnaast draagt de zorg als sector bij aan de klimaatverandering, omdat er afval en CO2 uitstoot plaatsvindt en er medicatie in het milieu komt. Studenten geneeskunde geven in diverse enquetes aan dat ze onvoldoende kennis hierover hebben. Terwijl zij hiermee te maken gaan krijgen en hiermee aan de slag moeten in hun praktijk laten. Als Principal Educator richt ik mij op duurzaamheid wat gaat over planetary health en duurzame zorg.”
  2. Wat motiveert jou om de rol van Principal Educator te omarmen?
    “Persoonlijk maak ik mij zorgen over het klimaat en de wereld die we doorgegeven. Hoe mooi is het om via een Principal Educatorschap die zorgen om te zetten in acties. Door een bewustwording bij studenten en docenten te creëren en het onderwijs te vernieuwen. Mijn intrinsieke motivatie zet ik graag om in actie om de toekomstige generatie studenten, dokters tools te kunnen geven. Daarnaast is het PE-schap een mooie uitdaging voor mezelf om mijn rol binnen het onderwijs te professionaliseren en me hier verder in te ontwikkelen.”
  3. Welk doel streef je na als Principal Educator?
    “Als PE zou ik willen bereiken dat iedere student aan het einde van de studie in staat is gezondheid vanuit een planetary health perspectief te bekijken en in staat is die “groene bril” op te zetten. Studenten die leren hoe omgeving en menselijke gezondheid elkaar wederzijds beïnvloeden, hoe verduurzamen van de medische sector gaat en hoe ze hier zelf een bijdrage aan kunnen leveren. Dat eindpunt wil ik bereiken door het thema in alle blokken en leerlijnen te laten terugkomen.”

“Een deel van de studenten heeft geweldige ideeën en is een bron van inspiratie. Daarom wil ik dit project samen met hen doen. Een co-creatie maakt het beter, daar ben ik van overtuigd. Bovendien het gaat om hun toekomst en de zorg waarin zij moeten leven en werken!”