TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Op deze pagina vind je strategieën van collega’s met betrekking tot het motiveren van studenten. Het is de bedoeling dat de lijst met de tijd groeit. Mocht je een “good practice” met ons willen delen, neem dan contact op met TLC-Centraal of de TLC van jouw eigen faculteit
Het gebruik in de les van gaming en spel-elementen zoals scoreborden, puntensystemen, badges en andere prijzen, en avatars.
Vooral gericht op extrinsieke motivatie
| Do’s | Dont’s | |
|
|
|
|
|
|
|
Is inherent aan het bestaande systeem van voldoendes en onvoldoendes, maar kan op voortgebouwd worden met bijvoorbeeld ingebouwde obstakels of versnelde routes binnen een cursus.
Vooral gericht op extrinsieke motivatie
| Do’s | Dont’s | |
|
|
|
|
|
Je kunt studenten nieuwsgierig maken naar de volgende les, of ze verleiden tot het lezen van de literatuur met cliff-hangers als: “Als je wilt weten hoe/wat …, kom dan/lees dan ….” of een ander prikkelend open einde van je les. Dit komt vanuit mediapsychologie (dit zet ons bijv. aan tot binge-watching).
Gericht op nieuwsgierigheid en geïnternaliseerde motivatie
| Do’s | |
|
|
|
Ga in op de gedachte achter/reden voor opdrachten, cursusonderdelen, en het curriculum. Wees concreet over hoe beslissingen tot stand komen, en welke overwegingen daarbij een rol spelen.
Gericht op intrinsieke motivatie, geïnternaliseerde motivatie behoefte aan waarde en betekenis (Expectancy Values)
| Do’s | Dont’s | |
|
|
|
|
||
|
Good pratice die voor zich spreekt – gebruik van metaforen, visuele humor in presentaties, anecdotes, of absurdisme in relatie tot de cursusinhoud
Gericht op geïnternaliseerde motivatie
| Do’s | Dont’s | |
|
|
|
|
|
|
|
Studenten laten kiezen tussen activiteiten, onderwerpen of (soorten) opdrachten binnen een cursus, of binnen het curriculum.
Gericht op intrinsieke motivatie en geïnternaliseerde motivatie
| Do’s | Dont’s | |
|
|
|
|
|
|
|
||
|
Studenten geheel vrij laten in het al dan niet doen van activiteiten of in het aanwezig zijn. De volledige verantwoordelijkheid voor het halen van de cursus en voor de studievoortgang van de student ligt bij de student zelf.
Gericht op intrinsieke motivatie
| Do’s | Dont’s | |
|
|
|
|
|
|
|
|
Opdrachten op basis van het eindresultaat en kwaliteitscriteria formuleren, waarbij er ruimte is voor verschillen in aanpak. Het proces waarmee (of de vorm waarin) het eindresultaat bereikt wordt, wordt geheel bepaald door de studenten zelf.
Gericht op intrinsieke en geïnternaliseerde motivatie
| Do’s | Dont’s | |
|
|
|
|
|
|
|
|
TIP: Wees niet bang als studenten eerst even met de handen in het haar zitten. Wees wel duidelijk over welke vaardigheden zij hiermee leren (zie hierboven), en bouw veiligheid in door hen regelmatig te laten rapporteren over hun voortgang en plannen.
1) Maak ruimte voor eigen interesses bij het formuleren van opdrachten (bijv. als een student van voetbal houdt, maak het mogelijk statistiek aan te leren met behulp van voetbalgegevens).
2) Geef waar mogelijk voorbeelden die de cursusinhoud verbinden met de actualiteit, het studentenleven, of onderwerpen die de studentenleeftijd aanspreken.
Gericht op intrinsieke en geïnternaliseerde motivatie
| Do’s | Dont’s | |
|
|
|
|
|
|
|

