Studentpanels

groot hoorcollege
samenwerken

Interactie tijdens colleges

Veel studenten hebben moeite om de aandacht bij een traditioneel hoorcollege te houden. Met studentpanels kun je als docent meer interactie inbouwen door studenten een actievere rol te geven tijdens het college.

Wat zijn studentpanels?

Een studentpanel is vergelijkbaar met een expertpanel tijdens een wetenschappelijke conferentie. De docent nodigt panelleden als peers op het podium om te participeren tijdens het college, bijvoorbeeld door vragen te stellen, een discussie aan te gaan of vragen te beantwoorden. Dit vergt echter wel enige voorbereiding aan de kant van de docent en de student. In onderstaande video vind je meer uitleg over de inzet van studentpanels aan de hand van een aantal korte stappen.

Hoe gebruik je studentpanels tijdens een hoorcollege?

Meer weten?

Hieronder kun je de instructies downloaden waarin de stappen om studentpanels in te zetten worden uitgelegd. Ook vind je daar een grading rubric waarmee je de participatie van studenten in de panels zou kunnen evalueren.