Massive Adaptive Interactive Text (MAIT)

Geschreven door frankbenneker

bijdrage van: Arnoud Visser (FNWI)

De belangrijkste tip die we als Grassroot deelnemers krijgen is ‘hou het project klein’. Ik voelde me inderdaad klein toen ik het opiniestuk ‘Life After MOOCs – Online science education needs a new revolution’ las.

mait_pic1Dit opiniestuk heeft namelijk gedeeltelijk dezelfde filosofie als ons project ‘Random Question Generation’. Het online beschikbaar maken van het hoorcollege in een Massive Open Online Course (MOOC) is waardevol, maar voor geavanceerde vakken is de theorie in het boek en de bijbehorende oefeningen minstens zo belangrijk. Bij de exacte vakken is de kennis vaak een labyrint, waarbij kennis voortdurend voortgebouwd wordt op eerdere kennis en één misbegrip aan het begin van de cursus de student volledig de verkeerde kant op kan sturen. Door de theorie en oefeningen online beschikbaar te maken op individuele basis, waarbij de inhoud zich aanpast aan de student, kan men er voor zorg dragen dat een verkeerd begrip gerepareerd kan worden voordat het schade heeft gedaan. De gesuggereerde oplossing heet een Massive Adaptive Interactive Text (MAIT); een online leerboek dat bestaat uit meerdere modulen, waarbij de studenten interactief door de module heen gaan. De modules passen zich hierbij aan aan de student, versnellend of verdiepend aan de hand van de voortgang. De voortgang wordt onder andere gemeten met behulp van gegenereerde, individuele opdrachten, zodat geen student dezelfde opgave krijgt (en dus zelf de oplossing moet vinden, in plaats van de juiste vraag te stellen op internet). Dit laatste is wat wij ook willen doen in ons Grassroot project ‘Random Question Generation’, voor het leerboek Computer Systems – A Programmer Perspective’.

Waarom voelen we ons dan klein? Omdat de auteurs van het opiniestuk, Phillip Compeau en Pavel A. Pevzner, aangeven dat de benodigde inspanning voor een MAIT een factor 50 hoger ligt dan de inspanning nodig voor een MOOC. Om een heel leerboek om te zetten in een MAIT is volgens de auteurs minimaal $1 milloen nodig. Nu hebben we ons Grassroot project klein gehouden en doen we slechts een proefproject om de automatisch gegenereerde, individuele vragen bij één hoofdstuk te maken, toch zet dat onze inspanning in perspectief. Het mooie is natuurlijk wel dat de ervaringen met de MAIT positief zijn; dit soort initiatieven geeft het individuele onderwijs dat een student verwacht van de academische wereld.