Blog Fruitschaal

Geschreven door Fleur Braunsdorf

Blog door Robert van Wijk over zijn Grassroot: Activerend blended onderwijs door (peer-)feedback in FeedbackFruits

Activerend blended onderwijs is in de onderwijsvisie van de FNWI en de Universiteit van Amsterdam belangrijk. Feedback, ook van medestudenten (de ‘peers‘), speelt hierin een significante rol en de applicaties van FeedbackFruits bieden mogelijkheden om deze feedback binnen de digitale leeromgeving te faciliteren.

Waarom FeedbackFruits

In een voorgaande Grassroot zijn drie applicaties vergeleken die in het onderwijs voor peer review gebruikt kunnen worden, namelijk Canvas’ ingebouwde peer review assignments, Turnitin PeerMark, en Peer Feedback by FeedbackFruits. Daaruit bleek dat de mogelijkheden in Canvas zelf zeer beperkt zijn en dat Turnitin PeerMark een weinig intuïtieve interface heeft. FeedbackFruits daarentegen is relatief makkelijk te gebruiken en heeft meer opties. Bovendien was het makkelijker om in FeedbackFruits het overzicht te houden van de bijdrages van de verschillende studenten.

Naar aanleiding van deze resultaten heb ik samen met Natasa Brouwer eind 2018 een Grassroot programma opgezet om binnen de FNWI het gebruik van en experimenteren met (peer) feedback in FeedbackFruits aan te moedigen. Hiermee hopen we meer expertise in huis te krijgen zodat meer gebruik gemaakt kan worden van deze mogelijkheden.

FBF instructies groter

Voortgang project

Samen met medewerkers van FeedbackFruits zijn meerdere workshops georganiseerd, zijn docenten direct geholpen met het ‘vertalen’ van hun opdrachten naar FeedbackFruits, en is teruggekoppeld aan FeedbackFruits wat voor kleine of grotere aanpassingen in de applicaties prettig zouden zijn om het beter passend te maken bij ons onderwijs. Daarnaast is de bekendheid verhoogd door onder andere een presentatie te gegeven op de facultaire onderwijsdag.

FBF peer review voorbeeld

Ondertussen wordt FeedbackFruits in meer dan 10 vakken binnen de FNWI gebruikt en lijkt onze faculteit daarmee de grootgebruiker binnen de Universiteit van Amsterdam geworden. Daarbij valt op dat het in vakken regelmatig voor meerdere opdrachten gebruikt wordt en dat na een eerste positieve ervaring met peer feedback sneller geëxperimenteerd wordt met de andere toepassingen van FeedbackFruits, zoals interactive video of assignment feedback.

Dankzij deze positieve ervaringen zijn er voor het volgende semester nieuwe plannen om FeedbackFruits te gebruiken, ook door stafleden die dat nog niet eerder gedaan hebben. Er lijkt nu voldoende momentum om FeedbackFruits komende collegejaren in het onderwijs op onze faculteit echt in te gaan zetten en daarmee meer activerend blended onderwijs aan te bieden.

Hoe te gebruiken

Om FeedbackFruits te gebruiken voor peer feedback op bijvoorbeeld een geschreven tekst, maak je als eerste stap in een Canvas cursus een nieuwe opdracht aan (door bijvoorbeeld onder Assignments op de ‘+Assignment‘-knop te drukken). Geef de opdracht een naam en kies daarna onder Submission type voor External tool. Klik op Find en selecteer ‘3g. Peer Feedback by FeedbackFruits’. Sla de opdracht op en bekijk daarna de korte video met stapsgewijze instructies hoe FeedbackFruits in te stellen.

external tool

Daarbij is het – zeker in het bèta-onderwijs – handig om te weten dat FeedbackFruits wiskundige formules en symbolen vanuit LaTeX en de lichtgewicht opmaaktaal Markdown ondersteunt.

Meer informatie

Antwoord op de meeste vragen valt te vinden in het FeedbackFruits Help Center. Daar en binnen iedere FeedbackFruits opdracht is het mogelijk om te chatten met een medewerker van FeedbackFruits door te klikken op het praatwolk-icoon links onderin. Tijdens deze Grassroot kregen we over het algemeen binnen enkele minuten een reactie en werden eventuele complicaties snel opgelost.

Meer informatie over deze Grassroot valt te vinden op Starfish en een interview over FeedbackFruits als good practice staat op de website van het Teaching and Learning Center.