Blog: Van praktijk naar theorie: digitale matching professionals met studenten

Geschreven door fbraunsdorf
Blog van Rutger de Graaf en Elgin Blankwater over hun Grassroot Van praktijk naar theorie: digitale matching professionals met studenten.

Ons project in een notendop

Studenten communicatiewetenschap volgen al jaren naast hun stage het vak Communicatie-ethiek. Deze cursus is ontworpen om te reflecteren op de stage en om met behulp van ethische theorieën kritisch naar ons veld te kijken. In ons Grassroots-project koppelen we studenten via een Canvas-cursus aan beroepsprofessionals. Deze professionals stelden vragen waar de studenten mee aan de slag gingen. Vervolgens gaven de professionals feedback.

Hoe gaat dit te werk?

Studenten kunnen via ingerichte pagina’s in de Canvas-cursus profielen bekijken van mensen uit het communicatievak. Bijna dertig zeer diverse beroepsprofessionals doen mee (bijv. journalisten, filmmakers, art directors, interne communicatie-experts, marketeers, lobbyisten en campagne-makers). Deze professionals hebben allemaal een profielpagina met een korte omschrijving, foto en links naar hun portfolio, websites en LinkedIn-profielen. Studenten kiezen de professional die hen aanspreekt. Dit doen ze met gebruik van de Canvas Groups-functie. Als je als student overweegt om een lobbyist te worden, kan je een lobbyist als reviewer kiezen. Wil je met een farmaceutisch vraagstuk aan de slag, dan kies je die farma-marketeer. Er zit wel tijdsdruk achter de keuze, want voor  elke Group (en dus professional) was er een limiet van 4 studenten ingesteld. Als de keuze eenmaal is gemaakt, krijgen de studenten de ethische vraag van die professional in hun Canvas Group. Elke professional stelt weer een andere vraag: de marketeer heeft een vraag over subliminale campagnes, de lobbyist wil weten of het ok is om etentjes af te rekenen, de tekenaar kampt met vragen over het gebruik van archetypen in zijn tekeningen, de journalist wil weten in hoeverre betaalde content transparant moet zijn. Studenten gaan ethische theorieën en inzichten van ethici toepassen op deze case en komen zo met een onderbouwd advies. Deze leveren ze in een Canvas-assignment. Elke professional was met een API-opdracht in een afzonderlijke sectie gezet. Zo konden zij alleen werk van hun eigen studenten bekijken. De professional geeft in een vooraf gekoppelde rubric aan in hoeverre de uitwerking van de student nuttig en duidelijk was. Zij kunnen vervolgens nog met elkaar in gesprek en onderling feedback geven via Speedgrader.

Wat was het resultaat?

Studenten én professionals blijken erg enthousiast over deze manier van werken. De matching van studenten en professionals draagt bij aan het verkleinen van de afstand tussen studie en beroepspraktijk die studenten vaak ervaren (zoals bijvoorbeeld blijkt uit de Nationale Studenten Enquête). Studenten vonden het ook gewoon veel leuker om met échte cases te werken dan met door de docent verzonnen cases. Op technisch vlak zijn we tegen een aantal uitdagingen aangelopen. Ten eerste was het een uitdaging om externen toegang te geven in Canvas. Dit bleek niet mogelijk in de pilotfase waarin de UvA op dat moment verkeerde, waardoor we hebben moeten uitwijken naar canvas.instructure.com. Ten tweede was er geen standaard optie om van groepen secties te maken, waardoor we dit met een API-code hebben moeten oplossen. Ten derde was het nog best een uitdaging om uitleg te geven in de werking van Canvas voor de bijna dertig professionals, met diverse achtergronden. Professionals kregen een leuk inkijkje in de kennis en kunde van onze studenten. Zij kregen waardevolle adviezen en gaven op hun beurt nuttige feedback aan studenten. We zijn dan ook blij met deze werkwijze en gaan het opnemen in onze standaardwerkwijze voor dit vak.   Rutger de Graaf is de docent van Communicatie Ethiek. Elgin Blankwater is hoofd ICTO bij Communicatiewetenschap en zorgde voor technische ondersteuning.