Blog: Rampsporen: Een publiek archief van de studenten ervaringen in het Nederlandse landschap

Geschreven door Fleur Braunsdorf

Blog van Danny de Vries over zijn Grassroot Rampsopren: antropologisch veldwerk naar het geheugen van Nederlandse rampen in het landschap

Als deel van de Bachelor cursus Antropologie van Rampen die gegeven is in 2014/15 en 2015/16 hebben studenten een veldwerk opdracht naar hoe rampen in het Nederlandse landschap worden gearchiveerd. Ze zoeken een rampgebied uit en gaan daar heen om te beschrijven wat er nu, vandaag de dag, nog te zien is van de ramp. Ze beschrijven hun ervaring etnografisch in een report. Tezamen zijn er rond de 30 reporten die een mooi archief aan het vormen zijn van de ervaring van rampsporen in het Nederlands landschap, met verrassende bezoeken aan plekken die niet voor de hand liggen. In dit project zijn we bezig gegaan om deze projecten om te zetten in een interactieve website met een geografische kaart van de sites, en daaromheen een algemeen analyse te maken van de maatschappelijke en academische relevantie van dit werk.

De website is http://www.rampsporen.nl/. Er zijn nu 15 essays gepubliceerd, en 20 in behandeling. De site is nog niet officieel “live” of gelaunched, maar er zijn toch al 535 bezoekers geweest.

11.png

We zijn blij met de vooruitgang die we hebben geboekt. We hebben een mooie site gemaakt met een interactieve kaart, context, en links naar soortgelijke producten. Tegelijkertijd zien we ook hoeveel werk het tot nog toe is geweest om de essays ge-edit en goed op de site gepubliceerd te krijgen. Een uitdaging was het om alle studenten te bereiken om goedkeuring te vragen voor het gebruik van hun essay. Sommigen hebben we helaas daardoor moeten laten gaan. Met name Larissa Tijsterman van ICTO Sociale Wetenschappen (nu werkzaam bij de Universiteitsbibliotheek) heeft veel uren gedraaid om de website in elkaar te zetten en de essays te checken en aanvullende media te vinden. Studenten zelf hebben enthousiast gereageerd, maar omdat we nog niet klaar zijn hebben we het product nog niet formeel gepresenteerd.

Met de Rampsporen website hopen we de relevantie van antropologisch werk rondom rampen in Nederland iets te verhogen. De website illustreert de waarde van cultuurhistorische benadering. Er is op dit moment geen vergelijkbare bron die dit soort informatie publiek maakt. De UvA is de enige Universiteit die rampenantropologie heeft aangeboden in het vakkenpakket; een unieke profilering. Helaas is de cursus de afgelopen twee jaren niet meer gegeven, maar desondanks hopen we dat de site een ingangspunt kan worden voor academische en professionele interesse voor rampenantropologie.

2

De site bouwt verder voort op de maatschappelijke context van toenemende interesse in rampen. Enerzijds als vorm van toerisme (e.g. Zeeland), maar anderzijds ook een groeiend bewustzijn rondom de onveiligheid van ons land in de context van klimaatverandering en globalisering. We geloven dat er een publieke waarde is van een site als dit voor mensen die monumenten rondom bepaalde rampen willen bezoeken of dialoog zoeken met hun eigen geschiedenis en identiteit. Daarnaast is het ook relevant voor geïnteresseerden die bezig zijn met thematiek over hoe Nederland omgaat met de geschiedenis van rampen, en wat de rol hierin is van geschiedenis, ons cultureel geheugen, en het landschap. In deze zin is de site ook een ingangspunt voor publieke interesse in de archivering en beschrijving van rampen.

Tenslotte hopen we dat in toekomstige cursussen verdere invulling van de kaart van rampen in Nederland een educatief doel dient voor de studenten. Studenten kunnen leren van voorgaande veldwerkbeschrijvingen en dit zal hun keuze creatiever maken. Bovendien zal er de publieke en maatschappelijke relevantie die de website brengt aan het werk van studenten toe de motivatie verhogen. De opdracht bereikt hiermee een belangrijk leerdoel; namelijk het illustreren van de waarde en impact van publieke en toegepaste antropologie, en het vergrootte bereik dat ICT kan brengen in het publieke domein, buiten de universitaire muren.

Danny de Vries, Universitair Docent Antropologie, d.h.devries@uva.nl

Larissa Tijsterman, Medewerker Bibliotheekservices, E.L.Tijsterman@uva.nl