Blog: NOISE: New Opportunities In medical Student Education

Geschreven door Fleur Braunsdorf

Blog van Leonie Abou Habaga-Bultje en Elize Newsum over hun Grassroot NOISE: New Opportunities In medical Student Education

Waar gaat onze Grassroot over?

Binnen het vaardigheden centrum geven wij lessen lichamelijk onderzoek aan Geneeskundestudenten. Tijdens de lessen demonstreren wij de te beoefenen vaardigheden, alvorens studenten deze zelf op elkaar gaan oefenen. Verschillende vaardigheden (zoals knie-onderzoek) zijn voor een student duidelijk zichtbaar en te interpreteren. Echter, vaardigheden zoals auscultatie (het beluisteren met een stethoscoop) van hart, longen en buik zijn dat niet. Tijdens de demonstratie van  auscultatie door de docent werd altijd met een akoestische stethoscoop gewerkt. De docent demonstreerde hierbij het gebruik van de stethoscoop en benoemde wat hij of zij hoorde. De docent kan in deze situatie echter als enige de geluiden horen en interpreteren. Deze situatie maakt de vertaalslag naar studenten toe erg lastig.

Andersom was het ook vaak zo dat studenten iets horen bij het lichamelijk onderzoek en zich afvroegen of het geluid normaal is (e.g. bloeddrukmeting: ‘is dit het geluid wat je bedoelt waarbij ik de bovendruk af kan lezen?’). Als docent luisterden we dan na, maar qua communicatie was het lastig om te bepalen of je over hetzelfde praatte. Nog lastiger was het gevonden resultaat uit te leggen aan de andere studenten van de groep. Het overbrengen, interpreteren en uitleggen van bevindingen van auscultatie bij het lichamelijk onderzoek was dus lastig doordat je als student en docent geluiden niet aan elkaar kon laten horen.

Wat hebben we gedaan?

Met behulp van de Grassroot subsidie hebben we drie digitale stethoscopen aan kunnen schaffen (type Thinklabs One). Deze stethoscopen zijn ofwel door een snoer, ofwel door middel van bluetooth met een speaker te koppelen. Hierdoor kan het geluid (wat je normaliter door de oortjes van een akoestische stethoscoop hoort) direct op speakers worden afgespeeld.

Wat zijn de eerste resultaten?

We hebben de stethoscopen in het onderwijs vooralsnog gebruikt bij de practica ‘bloeddrukmeting’ en ‘onderzoek van het hart’. We gebruiken de stethoscopen als docent tijdens het demonstreren van een vaardigheid. Bij het voordoen van een onderzoek kunnen we dan bijvoorbeeld benoemen: ‘dus bij het horen van dit geluid lees je de bovendruk van de bloeddruk af’. Studenten gaan vervolgens op elkaar oefenen met een akoestische stethoscoop. Lukt dit niet, of hebben ze vragen, dan gebruiken we de digitale stethoscoop weer om hun specifieke vraag te beantwoorden. Studenten reageren enthousiast! We hebben er ook een artikel over geschreven wat inmiddels is gepubliceerd in het NtvG (Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde, https://www.ntvg.nl/artikelen/gebruik-van-de-digitale-stethoscoop-medisch-onderwijs/volledig). In de komende periode is het voor ons als docenten zaak om nog meer ervaring en handigheid in het gebruik van de apparatuur te verkrijgen, zodat we de functies optimaal kunnen benutten.