Blog: DentLab3D

Geschreven door Fleur Braunsdorf

Blog van Mathijs Delvigne en Mike van Joost over hun Grassroot DentLab3D

Het probleem
Digitalisering van het onderwijs is momenteel voor faculteiten een belangrijke stap om te nemen gezien de voordelen die dit met zich meebrengt; met weblectures kunnen studenten op eigen tempo colleges herhalen en de nieuwe digitale leeromgeving Canvas biedt enorm veel mogelijkheden voor interactie tussen docent en student. Toch wordt een groot deel van het onderwijs nog op traditionele wijze gegeven via syllabi, sheets en studieboeken. In de opleiding Tandheelkunde merkten wij dat deze vorm van onderwijs tekortschiet wanneer het doel hiervan is om de student visueel te laten nadenken. Kennisclips zijn in dit geval en goede toevoeging en worden al sporadisch toegepast door docenten, maar de student wordt er nog weinig bij betrokken.

Wat hebben we gedaan
Wij zijn beiden Master 3 student tandheelkunde aan ACTA en werken daar als studentassistent om het digitale onderwijs te verbeteren. Voor de opleiding tandheelkunde hebben wij de Canvas-cursus Dentlab opgezet. Hier kunnen bachelor- en masterstudenten instructievideo’s vinden van verschillende tandheelkundige handelingen. Deze instructievideo’s worden volledig door onszelf geproduceerd onder supervisie van de desbetreffende vakdocent die er op toeziet dat de gegeven informatie correct en in lijn is met de leerdoelen. In de Canvas-cursus kunnen studenten via polls hun stem uitbrengen op onderwerpen waarvan zij het liefst een kennisclip zouden willen. Vervolgens kunnen wij dit terugkoppelen naar de docenten om te bespreken wat er mogelijk is. Op deze manier zijn studenten betrokken bij zowel het selecteren van het onderwerp alswel het produceren van de video’s.

De voordelen
Door studenten te betrekken bij het ontwikkelen van kennisclips worden deze beter afgestemd op de leermethoden van de doelgroep. Dit geldt voor zowel het gekozen onderwerp alswel de stijl en essentie van de kennisclips. Daarnaast hoeven docenten zich op deze manier niet meer bezig te houden met de videoproductie zelf en kunnen zij zich meer focussen op het controleren en toepassen van de kennisclips. Deze voordelen maken dit concept voor de faculteit Tandheelkunde en wellicht voor andere faculteiten uitermate geschikt om toe te passen in het onderwijs.

Onze grassroot zorgt ervoor dat er visuele ondersteuning komt daar waar de student vindt dat dit het meest nodig is. In de tandheelkunde is deze ondersteuning bij het studiemateriaal essentieel vanwege het praktische en visuele aspect van de opleiding. Maar door het grote verschil in kennis en ervaring tussen student en tandartsdocent is het soms lastig voor de docent om vanuit het perspectief van de student te kijken. Hier zouden kennisclips, aangevraagd en uitgevoerd door studenten, uitkomst kunnen bieden.

De eerste stappen
Het bedrag dat wij van de UvA hebben ontvangen voor onze grassroot hebben wij geïnvesteerd in video-apparatuur, zoals camera’s, software en stabilisatie- en opslagapparatuur. Dit heeft ons in staat gesteld om video’s te produceren van hoge kwaliteit die hierdoor niet snel zullen verouderen. Wij ontvangen geregeld aanvragen van studenten voor nieuwe video’s omtrent tandheelkundige procedures. Momenteel zijn wij bezig met het produceren van desbetreffende video’s.

Wat heeft het opgeleverd?
Onze tandheelkundige kennisclips hebben ervoor gezorgd dat studenten zich beter kunnen voorbereiden op nieuwe handelingen, voor zowel prekliniek als kliniek. Door de kennisclips kort te houden nodigen wij studenten uit om de video’s meermalen te bekijken. Zo kan de student vóór een patiëntenbehandeling de verschillende handelingen nogmaals doornemen, wat hem of haar meer zelfvertrouwen kan geven. Met de Canvas-cursus zorgen wij ervoor dat er een overzicht komt van alle kennisclips met een link naar het betreffende studiemateriaal, zodat het voor studenten makkelijker wordt om het studiemateriaal te vinden. Dit project is in lijn met de onderwijsvisie om studenten actief bij het onderwijs te betrekken met behulp van blended learning. In de kennisclips wordt in korte tijd de essentiële informatie van een tandheelkundige handeling gegeven, maar wordt er bewust voor gekozen om niet alle principes volledig uit te leggen. Hierdoor worden studenten die net kennis maken met het onderwerp van de kennisclip gestimuleerd om na te denken over de achterliggende principes, maar is het ook mogelijk voor studenten om later in de studie de video’s als naslagwerk te gebruiken.

Waar staan we nu?
Meerdere afdelingen van ACTA hebben laten weten geïnteresseerd te zijn in het opnemen van kennisclips. Wij zorgen altijd dat de onderwijscoördinatoren achter het idee van de kennisclips staan voordat er wordt begonnen met opnemen. Zij steunen ons door de video’s onder de medewerkers te verspreiden en door ons te koppelen aan de ICT&O afdeling van ACTA. Het doel van dit project was om een bestand op te bouwen aan kennisclips welke allemaal te vinden zijn binnen één Canvas-cursus. Wij merken door de feedback van studenten en docenten dat het project goed wordt ontvangen, maar dat meer kennisclips nodig zijn om het een integraal onderdeel van het onderwijs te laten worden.

Voor studenten is het inspirerend om mee te kunnen denken in de uitvoering van het onderwijs, waarbij het belangrijk is dat de student merkt dat zijn of haar inbreng tot resultaat leidt. Wij zorgen via onze Canvas-cursus voor een dialoog met de studenten zodat zij worden aangemoedigd om feedback te geven en om mee te denken over onderwerpen voor toekomstige video’s. Ook hebben wij gemerkt dat studenten geïnspireerd raken door het feit dat wij dit project zelf zijn gestart, wat hen kan motiveren om eigen initiatieven voor onderwijsverbetering naar voren te brengen.