De traditionele opstelling lijkt op de standaardopstelling, maar hierbij zitten studenten in paren in plaats van in rijen. Dit bevordert een rustigere sfeer in het leslokaal, omdat studenten in tweetallen discussiëren en samenwerken. Deze opstelling is geschikt wanneer de docent lesgeeft en studenten voornamelijk luisteren en aantekeningen maken. Studenten hebben in deze opstelling voldoende zicht en ruimte.
Mogelijke leeractiviteiten bij de traditionele opstelling:
Uitrijkaart: doe een korte test aan het einde van de les om te peilen of studenten de les begrepen hebben.
Verwarrendste punt: het identificeren van de meest verwarrende of onduidelijke onderdelen van de les.
Denk-Paar-Deel: reflecteer individueel, bespreek het in paren en deel het vervolgens met de klas.
Interactieve hoorcolleges: betrek studenten actief tijdens hoorcolleges middels vragen en discussies.
Student feedbacksystemen: gebruik technologie voor directe feedback en voor participatie onder studenten.
Demonstratie: een visuele of praktijkgerichte weergave van concepten of van experimenten.
Panelpresentaties: meerdere presentatoren delen hun inzichten over een onderwerp.
Een minuut essay: een snelle schriftelijke reflectie op de belangrijkste inzichten van de les.