Teacher Story: Jeanne Bakker

“BKO is een must voor docenten”

Jeanne Bakker werkt sinds drie jaar als wetenschappelijk docent bij de Bachelor en de Master Medische Informatiekunde. Ze ontwikkelt en geeft onderwijs, begeleidt  één-op-één studenten en behaalde daarnaast haar Basiskwalificatie Onderwijs. “Ik heb veel geleerd en vind het fijn dat ik deze onderwijskundige kennis en tools kan toepassen in mijn eigen onderwijs.”  

“In de leergang Activerend Onderwijs, een onderdeel van het BKO-traject, leer je hoe je dat onderwijs ontwikkelt en hoe je zorgt dat toetsen aansluiten bij de leerdoelen.  Als je bijvoorbeeld een leerdoel op toepassingsniveau hebt moet je ook zorgen voor een toets op dat niveau. Dat wordt ook wel constructive alignment genoemd”, licht Jeanne toe.

Voorbeeld
“Laat ik een voorbeeld geven: In het vak Ondernemerschap kan een leerdoel zijn: ‘De student kan digitale zorgoplossingen realiseren, evalueren en uitdragen, rekening houdend met de organisatorische context’. Dit toetsen we vervolgens door het maken van een businessplan en een pitch over de zelfbedachte innovatie. De kennis die hiervoor nodig is vormen de activiteiten in de les; wat heb je nodig en moet je doen om de kans op een succesvolle innovatie te vergroten. In de lessen bespreken we principes als Design Thinking en de aspecten van de Lean Start Up Canvas. Zo sluiten het leerdoel, de les en de toets naadloos op elkaar aan.”

Meekomen
“Bij activerend onderwijs wil je als docent zorgen dat de zelfstudie nodig is om bij het contactonderwijs mee te kunnen doen. Als een student zich niet heeft voorbereid, dan kan hij of zij niet meekomen in de les. De BKO hielp mij om dit strak te organiseren. Zo leer je hoe je een optimale leeropbrengst voor de student op een aantrekkelijke manier kunt realiseren. De tijd van alleen maar luisteren in een hoorcollege ligt achter ons, er zijn nieuwe methodes en die verlangen studenten ook van ons.”

Reflectie
“De BKO is naast het opdoen van kennis en tools ook een reflectie op je eigen onderwijs. Ik werd uitgenodigd om na te denken over vragen zoals: Wat betekent student activerend onderwijs voor je? Wat vind je belangrijk in het onderwijs? Wat is jouw affiniteit met studenten? Wat moeten studenten kennen en kunnen na het afronden van hun opleiding? Wat is jouw rol als docent hierin en wat motiveert je? Wat voor type docent bent je?”

Portfolio
“Naast het volgen van de modules werk je aan je eigen portfolio. Je maakt opdrachten en je vraagt feedback. Dat is heel leerzaam. Uit de feedback van de studenten kwam bijvoorbeeld dat ze een fijne en veilige sfeer ervaren tijdens mijn lessen; laagdrempelig, eerlijk en rechtvaardig, werd er genoemd. Als docent hoop je dat natuurlijk, en het was heel fijn om te merken dat ze dat daadwerkelijk zo beleven.”

Mededocenten
“Tijdens de BKO-leergang geef je ook zelf een kort lesje en geef je als docenten onderling feedback, wat heel  nuttig is. Naast tips en goede voorbeelden konden we konden ook onze twijfels en frustraties delen. Met elkaar sparren over hoe je bepaalde zaken aan kunt pakken. In het begin is het best even spannend om je kwetsbaar op te stellen. Je groeit als docenten samen enorm door dit wel te doen.”

Tips
“Ik zou dan ook iedere docent de tip willen geven om een collega te vragen om met je lesplan en, als het kan, met je les mee te kijken. Je inspireert elkaar, je geeft en krijgt feedback en daar wordt je onderwijs echt beter van.”

Jeanne volgde in de BKO onder andere de Leergang Activerend Onderwijs, die bestaat uit zes modules waarin de volgende onderwerpen aan bod komen:

  • Activerend onderwijs, docentrollen en motivatie van studenten
  • Constructive Alignment, leerdoelen + toetsing
  • Plannen, ontwikkelen en uitvoeren van groepsonderwijs
  • Begeleiden van studenten

Wil je meer weten over de BKO?
Neem contact op met TLC, we vertellen je graag meer over dit traject.

Contact over BKO