Hoe studenten overzicht leren houden in een interdisciplinair vak

Stemmen van de stad 

In het voorjaar van 2025 hebben Jan Rock, Caitlin Meyer en Menno Reijven hun innovatieproject afgerond. Het doel van dit project was om hun vak, na vier edities, verder te ontwikkelen door de vakleerdoelen, activiteiten en toetsing beter op elkaar af te stemmen. Dit zou het leerproces voor de studenten ondersteunen en het vak overzichtelijker maken. Tijdens de evaluatie van het interdisciplinaire vak “Stemmen van de stad” werden positieve punten, verbeterpunten en toekomstplannen besproken. In het vak hechten docenten waarde aan de benadering van ‘Amsterdam’ vanuit verschillende invalshoeken. Uit evaluaties met studenten bleek echter dat zij het vak niet altijd overzichtelijk vonden en een hoge studielast ervoeren.

Tijdens de cursus doen de studenten kennis op van begrippen, leeswijzen en analysemethoden die tot het basisrepertoire van de neerlandicus behoren. Ze leren kijken naar hoe mensen communiceren, de taalvariatie, de verhalen over de stad in literatuur en de gevoerde discussies. Hierbij gaat het specifiek om Amsterdam, de stad die in veel verhalen een rol speelt, waar de meeste talen van Nederland worden gesproken, waar talloze creatieve ideeën ontstaan en waar levendige discussies plaatsvinden.

Tijdens het innovatieproject is de opzet van de hoorcolleges gewijzigd.

Het vak evolueerde van een multidisciplinair naar een echt interdisciplinair vak, waarbij zowel docenten als studenten beter inzicht kregen in de samenhang tussen de verschillende disciplines.
  1. In plaats van losse hoorcolleges verspreid over verschillende dagen, werden drie disciplines in één college samengevoegd. Voor één onderdeel bleef het traditionele hoorcollege behouden, terwijl de andere disciplines korte flashcolleges van ongeveer 20 minuten gaven, vergelijkbaar met TED-talks. Studenten gaven in de evaluatie aan dat deze combinatie hen hielp om de dwarsverbanden goed te begrijpen.
  2. Daarnaast werden de excursies in de stad aangevuld met analyseopdrachten op straat, wat een praktische en toegankelijke manier van leren bood. Studenten konden de opgedane kennis uit de hoor- en flashcolleges direct toepassen.

Het herontwerpen van het vak blijft een dynamisch proces.

  1. In het komende academische jaar willen de docenten meer activerende werkvormen inzetten, zoals expertgroepen en kijk- en luistervragen tijdens de flashcolleges, om de studenten actiever en dieper bij de stof te betrekken.
  2. Daarnaast was de toetsdruk voor zowel studenten als docenten in de afgelopen periode hoog. Daarom wordt er voor het komende academische jaar overwogen om de toetsvorm aan te passen naar tussentijdse formatieve feedbackmomenten en één eindtoets waarin de verschillende disciplines aan bod komen.

Door het taalgebruik en de teksten op verschillende manieren te benaderen, leert de student de onderzoeksmethoden van taalkundigen, letterkundigen en taalbeheersers te onderscheiden. Daarbij oefent de student de vaardigheden die nodig zijn om de taal van de stad te onderzoeken en te interpreteren, hoe verhalen mensen in de stad verbinden, waarom verhalen over de stad wereldwijd verspreid zijn en hoe deze een overtuigende werking kunnen hebben.

Ondersteuning 

Ontdek hoe jij meer studentbetrokkenheid, overzicht en tijd kan creëren! Heb je didactische of technische vragen of wensen ten aanzien van docentontwikkeling en/of onderwijsinnovatie? Of wil je inspiratie voor je onderwijs opdoen en ervaringen en good practices uitwisselen met collega’s?   

 Neem contact op met het Teaching & Learning Centre FGw!  

Je kunt hier een afspraak inplannen voor individuele ondersteuning of advies.