TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Leerdoelen definiëren welke kennis, vaardigheden en attitudes studenten aan het einde van een leeractiviteit moeten hebben verworven. Ze zijn essentieel in het onderwijsproces. Ze communiceren de verwachtingen van de docent en helpen studenten hun inspanningen te sturen en hun eigen voortgang te bewaken. Voor de docent zijn ze een hulpmiddel om cursusinhoud te organiseren en beslissingen te nemen over de meest geschikte onderwijs- en toetsingsmethoden.
Het gebruik van leerdoelen past binnen het onderwijskundig ontwerpprincipe constructive alignment (Biggs & Tang, 2011). Volgens dit empirisch onderbouwde concept stem je de leerdoelen, leeractiviteiten en toetsing op elkaar af.

Effectieve leerdoelen voldoen aan vier cruciale criteria:
Als je leerdoelen aan deze criteria voldoen, kun je eenvoudig afleiden hoe je ze kunt toetsen. Het al dan niet behalen van de leerdoelen wordt daarmee zichtbaar.
Na afloop van deze cursus, kan de student:
| Het leerdoel richt zich op: | |
| leeruitkomsten, niet op leeractiviteiten of -processen | V / X |
| kennis, vaardigheden of attitudes | V / X |
| Het leerdoel bevat: | |
| werkwoorden die waarneembare taken omschrijven | V / X |
| Het leerdoel is: | |
| meetbaar/waarneembaar | V / X |
| toetsbaar | V / X |
Het is belangrijk om leerdoelen niet te verwarren met cursusinhoud of leeractiviteiten. Bijvoorbeeld, een tekst als “In het vak Oude Beschavingen II behandelen we de politieke geschiedenis van de Egyptische beschaving” beschrijft cursusinhoud, terwijl “In dit vak schrijven studenten een essay over…” een leeractiviteit beschrijft, wat eerder als een taakomschrijving fungeert. Deze voorbeelden richten zich op de activiteiten tijdens de cursus, maar niet op de uitkomst van het leerproces. Een effectief leerdoel daarentegen concentreert zich op de kennis of vaardigheden die studenten aan het einde van de cursus moeten hebben verworven.
Actiewerkwoorden richten zich op tastbare taken, zoals beschrijven, ontwerpen, opnoemen, enzovoort. Ambigue termen als ‘begrijpen,’ ‘inzien’ of ‘vertrouwd raken met’ zijn niet geschikt als actiewerkwoorden in leerdoelen omdat ze geen concrete acties of gedragingen aangeven die je kunt meten of toetsen. Ze kunnen echter wel beoordeeld worden via een waarneembare taak, zoals ‘uitleggen’ of ‘vergelijken’.
Het opstellen van leerdoelen wordt vergemakkelijkt door de ‘Taxonomie van Bloom’ (Anderson & Krathwohl, 2001). Deze classificeert het cognitieve domein in zes niveaus, variërend van simpelweg het onthouden van feiten tot het genereren van nieuwe kennis. Elk niveau kan worden gecombineerd met passende actiewerkwoorden.
Een goed voorbeeld vind je hier of hier. Meer uitgebreide versies van de taxonomie van Bloom bevatten ook het ‘affectieve domein’, dat waarden en attitudes omvat.
De termen ‘kennis van’ en ‘inzicht in’ worden vaak in leerdoelen gebruikt. Niet alleen zijn dit geen actiewerkwoorden, maar ze worden ook vaak met elkaar verward of als onderling uitwisselbaar beschouwd. Toch vertegenwoordigen ze twee verschillende niveaus van leren. ‘Kennis van’ betreft het vergaren van feitelijke informatie, bijvoorbeeld: ‘Het Italiaans Neorealisme begon in 1944’. Deze informatie kan worden gereproduceerd zoals geleerd. ‘Inzicht in’, daarentegen, houdt een dieper begrip van kennis in. Het veronderstelt het leggen van verbanden, interpreteren van feiten en in eigen woorden beschrijven van kennis. Bijvoorbeeld: ‘verklaar waarom er geen duidelijk einddatum voor het Italiaans Neorealisme te geven is’. Dit verschil is cruciaal; terwijl ‘kennis van’ reproductie vereist, vraagt ‘inzicht in’ om toepassing en interpretatie, wat een andere aanpak in lesgeven en toetsing impliceert.
X Na afloop van dit vak, heeft de student kennis van het Italiaanse Neorealisme.
V Na afloop van dit vak, kan de student de kenmerken van het Italiaanse Neorealisme benoemen.
X Na afloop van dit vak, heeft de student inzicht in het Italiaanse Neorealisme.
V Na afloop van dit vak, kan de student een standpunt innemen over verschillende historiografische posities m.b.t. het Italiaanse Neorealisme.
Naast kennis en vaardigheden spelen attitudes en waarden ook een rol in het onderwijsproces. Denk bijvoorbeeld aan ‘samenwerking’ en ‘ethisch besef’. Zulke leerdoelen kunnen eveneens voldoen aan de criteria voor effectieve leerdoelen:
Hoewel het meten van attitudes complexer kan zijn, is het vaak toch mogelijk—soms indirect—via gedrag, discussie of reflectie-opdrachten.
X Na afloop van dit vak, waardeert de student het belang van duurzaamheid.
V Na afloop van dit vak, kan de student argumenten voor duurzaam handelen in een professionele context articuleren en toepassen.
Anderson, L.W. & Krathwohl, D.R., eds. (2001). A Taxonomy for Teaching, Learning, and Assessing: A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives. Longman.
Biggs, J. & Tang, C. (2011). Teaching for Quality Learning at University (4th ed). McGraw Hill.
Heb je behoefte aan meer tips of ondersteuning bij het opstellen van leerdoelen? Neem dan contact op met de TLC FGw Toetsdeskundigen.
Wil je met je team een workshop volgen om binnen vakken leerdoelen goed af te stemmen? Neem dan contact op via tlc-fgw@uva.nl

