Gamification: De Migration Game

 

 

 

Wat is de Migration Game en welke elementen zijn nodig om een dergelijke game effectief in een vak te integreren? Wij zijn in gesprek gegaan met Lynn Hillary, Universitair Docent Europeanisering Staats- en Bestuursrecht, om te ontdekken wat deze game precies inhoudt en hoe het bijdraagt aan het onderwijs.

Wat is de Migration game?

“In de Migration Game nemen studenten deel aan een simulatiespel waarin ze verschillende rollen aannemen, zoals migranten, werkgevers, IND-medewerkers, advocaten en mediators. Zonder voorafgaande kennis van migratierecht krijgen ze slechts een basisinstructie en een pakketje informatie over hun rol en doelen, inclusief een geheime missie. Tijdens het spel, dat 20 minuten duurt, moeten ze strategisch onderhandelen en reageren op nieuwe informatie zoals ‘breaking news’-video’s, als ze dat relevant vinden voor hun zaak. De mediator faciliteert aan het einde een gezamenlijke oplossing en conclusie. Deze ervaring dient als de start van het vak, waarbij studenten inzichten opdoen in migratierecht en professionele vaardigheden ontwikkelen.”

Welke spelelementen zitten er in de Migration game?

“Het spel fungeert als een ‘pressure cooker’, waarbij de tijdsdruk en het onverwachte karakter van geheime missies studenten uitdagen om snel te handelen en strategische beslissingen te nemen. Studenten hadden de vrijheid om hun rol te kiezen. Het spel bevat ook drie mogelijke routes naar een oplossing, waardoor groepen verschillende strategieën kunnen overwegen. Tijdens het spel worden ook nieuwsberichten gepresenteerd die relevant zijn voor het onderwerp, waardoor studenten worden gestimuleerd om te reageren op actuele ontwikkelingen. De ervaring was wisselend voor studenten. Sommigen waren enthousiast en gemotiveerd om verder te onderzoeken, terwijl anderen zich overweldigd voelden. De nabesprekingen bieden een kans om te reflecteren op de ethische aspecten van de verschillende professionele rollen in de migratieketen, maar ook de inhoudelijke strategieën die zijn toegepast tijdens het spel, waardoor studenten hun leerervaring kunnen verdiepen en toepassen op toekomstige situaties.”

Welke elementen moeten er aanwezig zijn in een vak om zo een game te kunnen toepassen?

“Om een game zoals de Migration Game toe te passen in een vak, zijn enkele elementen nodig. Allereerst vereist het vak flexibiliteit in zowel de voorbereiding als de contacturen, omdat de game tijd en ruimte vraagt voor zowel docent als student. Een geschikt vak heeft de mogelijk om zelfstandig te werken, waardoor er minder traditionele kennisoverdracht nodig is. In vakken waar het doel vooral is om basiskennis over te dragen, kan de game als een extraatje dienen, maar het werkt het beste in vakken waar studenten actief moeten meedoen en zelf inzichten moeten verwerven.

Bovendien is een goede integratie van de game in het vak essentieel. Het moet duidelijk zijn voor studenten waarom deze aanpak wordt gebruikt en hoe het zich verhoudt tot de rest van de cursusinhoud. In bachelorvakken kan dit een grotere uitdaging zijn vanwege de behoefte aan meer uitleg en het verbinden van de game met het curriculum. Op masterniveau, vooral in kleinere groepen, kan de game waarschijnlijk makkelijker worden geïmplementeerd als een hands-on kennismaking met moeilijke onderwerpen.”

Heeft deze game bijgedragen aan de motivatie van studenten?

“De reacties op de Migration Game waren gemengd. Sommige studenten waren echt enthousiast over hoe het hen betrok bij complexe migratievraagstukken. Ze werden geïnspireerd om zelf verder te verkennen. Anderen voelden zich echter overweldigd door het gebrek aan informatie en ervoeren frustratie. Voor hen is het belangrijk om de verwachtingen te managen en aanvullende begeleiding te bieden om hun begrip te verdiepen. Hoewel de game de motivatie van sommige studenten verhoogde en hen aanspoorde tot zelfstudie, erken ik als docent de noodzaak van individuele ondersteuning om alle studenten te betrekken en te stimuleren in hun leerproces.”

Wat is de meerwaarde van stof overbrengen door middel van zo een game?

“De grootste meerwaarde van het toepassen van een game zoals de Migration Game is dat de informatie beter beklijft en studenten een multidimensionaal begrip van het onderwerp ontwikkelen. Terwijl de bespreking van de theorie soms als een ‘lege huls’ kan aanvoelen in een hoorcollege, biedt een spelcontext de mogelijkheid om complexe concepten op een interactieve manier te verkennen. Het spel benadrukt aspecten die niet gemakkelijk over te brengen zijn door simpelweg informatie over te dragen. Echter is het nabespreken ook van belang om de verbinding tussen het spel en het vak te versterken. Zonder een nabespreking blijft het spel losstaan van het vak als geheel, waardoor het potentieel niet volledig wordt benut. Daarom is een reflectie na afloop essentieel om de relevantie ervan te verduidelijken voor de studenten.”

Wat is een tip die je wilt meegeven aan docenten die ook iets met gamification zouden willen doen?

“De belangrijkste tip die ik zou willen meegeven aan docenten die een game willen implementeren in hun vak, is om goed rekening te houden met de doelgroep en context. In mijn ervaring merkte ik dat de Migration Game vooral gericht was op Europese contexten, terwijl mijn studenten bijvoorbeeld een master nationaal Staats- en Bestuursrecht studeren en grotendeels Nederlandstalig zijn. Ook kent deze groep zijn eigen diversiteit. Hierdoor sloot het niet altijd aan op hun behoeften. Ik wil daarom benadrukken dat het belangrijk is om het spel af te stemmen op de doelgroep en de specifieke context van het vak.”

Over Lynn Hillary