FRIS-project: neurodivergente studenten betrekken

Autistische stemmen ontbreken zowel in onderzoek als in (onderzoeksgericht) onderwijs. Dit vond UvA-docent dr. Ileana Grama opvallend en daarom bedacht zij om een cursus te ontwikkelen over onderzoek naar neurodiversiteit. Dit werd Neurodiversiteit: Participatieve Actie in Onderzoek en Onderwijs. Mogelijk gemaakt door de Fair, Resilient & Inclusive Societies (FRIS)-beurs en uitgevoerd in samenwerking met externe docenten Jonathan Evans Msc en dr. Kirandeep Kaur. Lees hieronder verder en ontdek meer over het project, de doelen, motivatie, uitdagingen en meer!

Wil je ook gebruikmaken van de FRIS-beurs? Tot 31 januari kun je nog een aanvraag indienen. Lees meer over de FRIS-beurs.

FRIS-beurshouder

Dr. Ileana Grama (Faculteit der Geesteswetenschappen, Capaciteitsgroep Taalwetenschap) behoort tot een minderheid van onderzoekers die zich als linguïst bezighouden met neurodiversiteit en geïnteresseerd zijn in autisme en taalontwikkeling. Zo kwam zij met het idee om een cursus te ontwikkelen over onderzoek naar neurodiversiteit. Dit werd werkelijkheid toen zij begon aan haar FRIS-project in voorjaar/zomer 2023 (3e ronde FRIS-subsidies). Zij ontwikkelde een nieuwe themagerelateerde cursus aan de UvA met de FRIS-beurs. Hiervoor werkte zij samen met externe docenten Jonathan Evans MSc en dr. Kirandeep Kaur.

Jonathan Evans MSc


Jonathan is een ervaringsdeskundige op het gebied van neurodiversiteit, omdat hij op volwassen leeftijd zelf de diagnose autisme kreeg. Zijn persoonlijke ervaring was een extra motivatie om deel te nemen aan dit project.

Dr. Kirandeep Kaur


Kirandeep is een freelance docent en cursusontwikkelaar met expertise in participatief actieonderzoek. Zij richt zich op het creëren van cursussen gebaseerd op kritische reflexieve onderwijsstrategieën en participatieve methoden.

Project, doelen en motivatie

Cursus: Neurodiversiteit in Onderzoek en Onderwijs

Ileana, Jonathan en Kirandeep ontwikkelden de cursus Neurodiversiteit: Participatieve Actie in Onderzoek en Onderwijs. Met deze cursus introduceren zij studenten aan het concept: co-creatie met de gemeenschap. Dit is een onderzoeksmethode die steeds relevanter en noodzakelijker wordt in de maatschappij. Toegepast op de neurodivergente gemeenschap, erkent de methode divergente studenten in hun behoefte aan een actievere betrokkenheid bij het afstemmen van onderwijs op hun specifieke behoeften en onderwijsdoelen. Naast deze cursus organiseerde het drietal Neurodiversiteit Cafés: bedoeld voor UvA-docenten om tips te delen over (neuro-)inclusieve strategieën in het onderwijs.

Doel van de cursus

Jonathan legt het doel van de cursus uit: ‘Het initiële cursusontwerp zal studenten kennis laten maken met neurodiversiteitsonderzoek en onderwijspraktijken door een andere lens. Dat wil zeggen, de impact ervan op neurodivergente gemeenschappen en hoe deze gemeenschappen kunnen deelnemen aan dit onderzoek en er vorm aan kunnen geven. Dit is het ontwerp waarbij voor het eerst een bottom-up benadering van cursusontwerp zal plaatsvinden. Dit is een innovatie op de gebruikelijke top-down benadering van cursusontwikkeling. De tuin heeft dan de juiste zaden om tot bloei te komen, omdat die zaden gezamenlijk zijn ontwikkeld.’ Meer over de cursusdoelen (objectives) vind je in de Studiegids. (NB: Deze cursus wordt alleen in het Engels aangeboden.)

Motivatie voor het ontwikkelen van de cursus

Het zaadje voor dit project was de behoefte van Ileana om een nieuwe cursus op te zetten. Jonathan sloot zich aan als ervaringsdeskundige, aangezien hij zelf de diagnose autisme kreeg en zich voor neurodiversiteit wilde inzetten. Freelance docent en cursusontwikkelaar Kirandeep wilde ook graag meewerken aan het project. Zij vertelt waarom: ‘Ik vond het project interessant en zag dit traject als een kans om een cursus te creëren gebaseerd op kritische pedagogie om vaak verwaarloosde studenten te ondersteunen. Ik hoop dat onze cursus leidt tot meer dialoog en inclusie van neurodivergente studenten, niet alleen op de UvA.’

Uitdagingen

In dit project zijn er ook uitdagingen, zoals:

  • De reactie van neurotypische medestudenten. Neurotypisch is het tegenovergestelde van neurodivergent. Het verwijst naar mensen die zich gedragen op een manier die als ‘normaal’ wordt gezien. Zo vertelt Ileana: ‘Toen ik ideeën aandroeg voor de nieuwe cursus in bestaande cursussen of in gesprekken met studenten, stuitte ik op enthousiasme van studenten met neurodiversiteit, maar ook op vooroordelen van hun neurotypische medestudenten. Sommige studenten betwijfelden of autistische mensen wel een gemeenschap hébben. Andere studenten waren sceptisch over de wetenschappelijke kwaliteit van participatief onderzoek.’
  • Kapitaal. Gelukkig heeft de FRIS-beurs ontzettend geholpen bij het opzetten van dit project. Toch vindt Kirandeep dat er meer nodig is. ‘Als je echte innovatie in de onderwijspraktijk wil, moeten er betere systemen komen voor het belonen en ondersteunen van opleiders, zowel binnen de UvA als bij partneropleiders. Samenwerkingsverbanden, zoals Ileana die heeft gecreëerd, zijn van onschatbare waarde. We creëren meer door ons te verbinden met anderen. Het is de rol van instellingen om op de juiste manier te investeren.’

Meer informatie

  • Luister naar Ileana Grama in een podcast over neurodiversiteit in de academische wereld en haar streven naar verandering: Neurodiversity in Academia – AIM for Change | Podcast on Spotify. (In this episode, we talk to Dr. Illeana Grama about Neurodiversity in Academia. What does it mean to be a neurodivergent student? What do universities do to enable inclusive learning? And what can still be improved in the future? Listen to find out!)
  • Meer weten over de Fair, Resilient & Inclusive Societies (FRIS)-beurs, -community en/of -events? Ontdek meer over FRIS en word lid van de groep!