TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Wanneer je een student begeleidt bij het schrijven van diens scriptie, is het van belang om de begeleidingsmomenten goed te organiseren en effectieve feedback te geven waar de student echt mee verder kan. We geven je handvaten om het begeleidingstraject vorm te geven. Je kunt hierbij denken aan het vormgeven van het begeleidingstraject en de eerste bijeenkomst, soorten feedbackvragen en afwegingen wat betreft de tijdsinvestering.
Vooraf denk je uit hoe je begeleidingstraject en dus ook je feedbackproces eruitziet om studenten zo goed mogelijk in staat te stellen de feedback te benutten. Zorg ook dat dit past in de hoeveelheid uren die je hebt gekregen voor scriptiebegeleiding, en de kaders of regels die jouw opleiding stelt voor het aantal bijeenkomsten tussen student en begeleider. Punten waar je over na kunt denken:

Overwegingen kunnen bijvoorbeeld momenten zijn om de voortgang te kunnen bewaken en momenten die aansluiten bij het afronden van een onderdeel. Geef in de planning de student voldoende tijd om de feedback te verwerken voor het volgende feedbackmoment. Houd rekening met de hoeveelheid tijd die je zelf hebt voor het begeleiden van de scriptie.
Studenten zullen in het begin meer en andere begeleiding nodig hebben dan aan het eind. In Anderson’s Continuum of Supervision zie je schematisch weergegeven hoe de begeleider in het begin van het proces een actievere en meer directieve rol inneemt. Tijdens het begeleidingsproces neemt de student steeds meer zelf de regie en krijgt de begeleider een meer adviserende rol op basis van de vragen en behoeften van de student (zie figuur hiernaast). Dit model laat het ideaalplaatje zien; per student kan dit er verschillend uitzien.
In een eerste bijeenkomst ga je in gesprek met de student om de wederzijdse verwachtingen naar elkaar uit te spreken op persoonlijk, procedureel en inhoudelijk gebied. (Kallenberg e.a., 2014). Dit gesprek geeft waardevolle informatie aan beide partijen voor het vervolg van het traject. Het resulteert in een gedeeld beeld van het begeleidingstraject en welke punten daarin voor zowel begeleider als student belangrijk zijn. Het gesprek is dus nadrukkelijk tweerichtingsverkeer.
Eventuele gezamenlijke afspraken kun je op papier zetten. Bij evaluatiemomenten gedurende het traject kunnen docent en student refereren aan wat hier besproken is.
Bij feedback als gezamenlijke verantwoordelijkheid is het uitgangspunt dat zowel de student als de docent nadenkt over en tegemoetkomt aan de (leer)behoefte van de ander en zichzelf. Dit houdt in dat beide partijen ervoor zorgen daar de goede informatie over te geven en te krijgen.
De Kleyn onderscheidt verschillende typen vragen waarmee studenten feedback vragen. Om het eigenaarschap en daarmee verantwoordelijkheid voor het eigen leerproces bij de student te houden, zal de student eerst zelf moeten gaan nadenken welke informatie die nodig heeft en welke feedbackvraag die dus moet stellen. Dat kan aan de hand van de volgende vragen die je als begeleider de student kunt laten doorlopen, voorafgaand aan elk feedbackmoment: (De Kleyn, 2021):
Vraag vanuit een probleem: ‘Ik loop vast, wat moet ik doen?’
POWER:
Vraag vanuit volgende stap: ‘Is dit goed (genoeg)?’ of: ‘Wat moet ik allemaal verbeteren?’
CLOSER:
Terugkoppeling: ‘Is dit nu wel goed (genoeg)?’ (Als er al eerder feedback is gegeven).
SUPER:
Met deze werkwijze zal de student door analyse en zelfevaluatie beter zicht krijgen op welke informatie nodig is om verder te komen. De feedback zal op die vraag gericht zijn en beter aansluiten op wat de student nodig heeft. Dit kan ook bijvoorbeeld bevestiging zijn dat die op de goede weg zit, of een compliment zijn als de student iets goed heeft uitgewerkt of verbeterd.
Feedback geven kan een zeer tijdrovende klus zijn, dus tijdsmanagement is heel belangrijk. Bepaal van tevoren hoeveel tijd je kwijt wilt zijn aan feedback. Zet eventueel een timer of begin pas een bepaalde tijd voordat de student langskomt voor een begeleidingsmoment, zodat je jezelf dwingt je te beperken tot de belangrijkste punten. Lees eerst het hele stuk door, besluit wat de drie voornaamste opmerkingen zijn, gerelateerd aan de eindcriteria en schrijf die zo concreet en specifiek mogelijk op. Door eerst alles helemaal door te lezen en door de hoeveelheid opmerkingen te beperken, geef je ook sneller feedback op hogere orde zaken als de opbouw, de rode draad, de helderheid van de ideeën en argumentatie en de samenhang.
Schrijvers schrijven betere tweede versies als ze op hogere orde-aspecten feedback hebben gekregen dan op lagere orde (Underwood & Tregidgo, (2006). Een bekende valkuil van feedback geven terwijl je leest, is dat je te veel feedback geeft op redactieniveau: op woordkeuze, spelling, interpunctie, formulering. Dat kost veel tijd en voegt weinig toe aan het leerproces van de student. Daarnaast kan feedback op redactie-niveau door AI worden gegeven en dus ook door de student verwerkt worden. Er wordt in verschillende faculteiten gewerkt aan een zinvol gebruik van AI om studenten te ondersteunen bij het schrijven van de scriptie en feedback te geven op verschillende onderdelen. Zodra hiervoor materiaal is, wordt dat beschikbaar gesteld.
Samengevat zijn er nogal wat variabelen die een rol spelen bij feedback en die de meerwaarde bepalen. Het belangrijkste is om de wederzijdse verwachtingen uitgesproken en besproken te hebben, en de student met diens (leer)behoeften in het oog te houden, gecombineerd met de eisen aan de scriptie. Dat draagt eraan bij dat binnen de mogelijkheden en behoeften van de begeleider, de feedback aansluit bij wat de student gedurende het leerproces nodig heeft om de scriptie succesvol af te ronden.

