Cirkelopstelling

Cirkelopstelling

Een cirkel is geschikt voor introductieactiviteiten en discussies over gevoelige en complexe onderwerpen. Zonder de aanwezigheid van tafels worden studenten gestimuleerd actief deel te nemen aan het gesprek, omdat ze niet worden afgeleid door hun laptop en niets op kunnen schrijven. Een cirkeldiscussie bevordert een teamgevoel en stimuleert inclusief denken.

Mogelijke leeractiviteiten bij de cirkelopstelling:

  • Denk-Paar-Deel: reflecteer individueel, bespreek het in paren en deel het vervolgens met de klas.
  • Socratisch Seminar: gestructureerde discussie met open vragen.
  • Gestructureerde academische controverse: discussievorm waarbij deliberatie en meerdere perspectieven centraal staan.
  • Brainstormen: genereer creatieve ideeën binnen kleine groepen.
  • Samenwerkingsopdrachten: groepswerk aan academische taken.
  • Scenario’s: verken hypothetische situaties in teams.
  • Rollenspel of simulaties: speel situaties of scenario’s na als onderdeel van het leerproces.

Terug naar de overzichtspagina