Feedback op schrijfopdrachten

Voor iedere docent

Je wilt goed gefundeerd en efficiënt feedback geven op de teksten van jouw studenten. Met heldere en constructieve feedback bevorder je bovendien de schrijfvaardigheid van je studenten. 

Wellicht loop je in de praktijk tegen de volgende vragen aan:

  • Welke methodes van feedback geven zijn er?
  • Welke zijn voor jouw correctietaken het meest geschikt?
  • Hoe geef je zowel feedback op het schrijfproces als op het schrijfproduct van je studenten?
  • Waar moet je op reageren en wat kun je laten passeren?
  • Hoe kun je het beoordelen van schrijfproducten afstemmen met collega’s?
  • Hoe kun je peer feedback inzetten bij het geven van feedback?
  • Wat doen studenten met feedback en welke follow-up is mogelijk?
  • Welke bronnen kun je raadplegen als je twijfelt over het taalgebruik?

In deze cursus ga je aan de slag met deze vragen en is er ruimte om te bespreken waar jij in de praktijk bij het beoordelen van teksten tegenaan loopt. 

Let op: deze cursus is voor feedback geven op schrijfopdrachten in het Nederlands (C1-niveau).
Als jouw studenten in het Engels schrijven, bekijk dan de Engelstalige cursus hier.

Direct inschrijven

 

Handig om te weten

Voor wie? Docenten die hun correctiewerkzaamheden willen optimaliseren voor Nederlandstalige teksten (C1-niveau).
Voorkennis Geen specifieke voorkennis vereist
Gevraagde tijdsinvestering 2 dagdelen van 3 uur
Begeleider Francien Schoordijk
Data
  • Data voor 2024-2025 volgen binnenkort

Aanmelden via de aanmeldknop kan tot 2 weken voor de cursus, daarna per mail (tlc@uva.nl).

Kosten De cursus wordt bekostigd uit centrale gelden, maar aanmelden is niet vrijblijvend.
Als je je aanmeldt gaan we ervan uit dat je meedoet.

Toelichting programma

Tijdens de eerste bijeenkomst bespreken we de zin en onzin van feedback geven en een overzicht van recent onderzoek naar feedback. Verder krijg je inzicht in je eigen werkwijze en leer je over de diverse methoden van feedback geven. Je krijgt een opdracht voor de volgende bijeenkomst om feedback op een tekst van een student te geven en de opdracht vooraf in te leveren. 

De tweede bijeenkomst bespreken we didactische overwegingen en tips voor het geven van feedback.  Je leert welke normen er gehanteerd moeten worden en hoe je tijd bespaart met het geven van feedback. Verder oefenen we met het geven van feedback in Speedgrader met diverse beoordelingssystemen. Ook bespreken we de opdracht die je na de eerste sessie hebt ingeleverd.  

Veelgestelde vragen

Hoe bereid ik me voor op deze cursus?

Voorafgaand aan de cursus lever je een Nederlandse tekst in voorzien van feedback, zodat de opleider een indruk heeft van de correctievorm en -taak.
Na de eerste sessie lever je een opnieuw een tekst in met feedback, die we bespreken in de tweede sessie.

Meer weten?