TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Het gevaar van een online leeromgeving is dat studenten zich snel ‘onzichtbaar’ en anoniem voelen. Er zijn allerhande mogelijkheden om ervoor te zorgen dat studenten een hoge mate van social presence ervaren, ofwel ruimte om zichzelf te laten zien in een online omgeving. Hoe kun je dit als docent stimuleren?
“In de colleges grijp ik altijd even terug op wat ik gezien heb in de online leeromgeving en noem daarbij de studenten die een interessante opmerking maakten of belangrijke vraag hebben gesteld.”
Dat kan op verschillende manieren: bijvoorbeeld door te melden dat student A. een interessante vraag op Canvas heeft geplaatst of student B. een actueel thema heeft gekozen voor zijn essay.
In hybride onderwijs kan het voorkomen dat studenten zich buitengesloten voelen of dat de groep die op locatie onderwijs volgt weinig contact heeft met de online studenten.
“Bij ons is een buddysysteem opgezet waarin eerstejaarsstudenten zijn gekoppeld aan ouderejaars. Studenten hebben zichzelf opgegeven als zij hier behoefte aan hadden. Het loopt erg goed!”
Start met groepen die jij indeelt, de studenten kennen elkaar immers nog niet allemaal. Geef een kleine opdracht voor week 2, waardoor het ‘noodzakelijk’ is dat de studenten contact opnemen met elkaar. Zoals: ‘Wat is de mening van deze persoon over …?’ Dan zullen de studenten hierna ook makkelijker zelf contact met elkaar zoeken. Studenten vinden het fijn om zelf groepjes te kunnen vormen voor een langer lopende opdracht, geef de studenten hier ook ruimte voor als ze elkaar hebben ontmoet. Stimuleer de groepjes om aan het begin duidelijke verwachtingen naar elkaar te spreken: wat worden de taken per student, op welke momenten spreken ze af in de week, wat verwacht men van elkaar? Het uiten van verwachtingen is nog belangrijker in een online omgeving dan normaal.
De studenten rouleren vier duidelijk omschreven taken, zoals bijvoorbeeld organisator, onderzoeker, criticus en afsluiter. De organisator zorgt voor het inplannen van de bijeenkomsten, de onderzoeker heeft zich extra verdiept in de artikelen, etc.
Wil je een informele activiteit organiseren voor de studenten, zoals een quiz of een ‘ZOOM-borrel’? Richt dit dan in met studenten (bijvoorbeeld student-assistenten) zodat het aansluit op hun behoeftes en zij kunnen ondersteunen in de organisatie ervan.
Zet een buddy-systeem op voor jongere en ouderejaars. Organiseer dit wel alleen voor studenten die hier behoefte aan hebben, anders kom het niet snel van de grond. Je kunt studenten die met eenzelfde opdracht bezig zijn ook aan elkaar koppelen, zoals een student die zijn BA-thesis schrijft en een student die juist bezig is met zijn MA-thesis.
We horen van studenten dat ze het niet prettig vinden om in Breakout-rooms te worden geplaatst als ze elkaar nog niet goed kennen. Besteed dus genoeg aandacht aan de sociale veiligheid in de groep. Ook kan het helpen om een hele concrete opdracht mee te geven, dus: ‘beantwoord deze drie vragen’ in plaats van ‘bespreek het artikel met elkaar’.
Onderzoek of je de studenten voor een bepaalde opdracht een kleine vlog of video kunt laten maken.
“Het is fijn als een docent aan het begin van een bijeenkomst erkent dat het een lastige tijd is, maar hier ook een positieve draai aan weet te geven!”
Gebruik humor in je onderwijs. (En ja, ook emoticons 😉 kunnen daarbij behulpzaam zijn.)

