TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Studenten zijn niet allemaal gewend aan (langere tijd achter elkaar) lezen en als ze lezen, is dat vaak ter ontspanning. Wetenschappelijke artikelen lees je echter om ergens beter in te worden, ergens iets over te weten te komen, om mee te kunnen praten over bepaalde onderwerpen, om te kunnen functioneren in een baan, etc. Het is goed als studenten weten en/of bevestigd krijgen dat lezen moeite en tijd kost en dat ze zich ook realiseren wat het ze oplevert, zodat ze die tijd en moeite toch op willen brengen.
Studenten kunnen tegen verschillende belemmeringen aanlopen bij het lezen van wetenschappelijke artikelen:
5 Top Tips To Encourage Students To Read | Cambridge English (gezien op 2/7/2025)
Encouraging Students to Read | Center for Innovative Teaching and Learning | Northern Illinois University (gezien op 2/7/2025)
Hoeft, M. E. (2012). Why university students don’t read: What professors can do to increase compliance. International Journal for the Scholarship of Teaching and Learning, 6(2), 1-19. https://doi.org/10.20429/ijsotl.2012.060212
Hobson, E. H. (2004). Getting students to read: Fourteen tips [PDF file]. IDEA Paper (40). Retrieved from Idea_Paper_40.pdf
Warner, J. (2016). When students won’t do the reading. Inside Higher Ed. Retrieved from https://www.insidehighered.com/blogs/just-visiting/when-students-wont-do-reading

