TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Hoe zet je generatieve AI in om je vak te vernieuwen? Stefan Mol en John Gatev vertellen hoe zij dit doen voor het vak Business Methods. Zij introduceerden twee belangrijke innovaties: een AI-chatbot die studenten direct feedback geeft en een algoritme dat diverse studentgroepen samenstelt.
Stefan: Dit jaar hebben we twee belangrijke vernieuwingen doorgevoerd. De eerste is een chatbot die studenten direct helpt met feedback op opdrachten, samenvattingen van lesmateriaal, oefenvragen en vragen over de toets. De tweede is een algoritme dat studenten op een diverse manier in groepen indeelt, zodat ze leren samenwerken met mensen van verschillende achtergronden.
De chatbot ontstond omdat studenten aan het begin van hun studie vaak worstelen met moeilijke begrippen en onderzoeksmethoden. Het idee is om ze buiten de colleges om stap voor stap te begeleiden, zodat ze de stof beter begrijpen en ermee aan de slag gaan.
![]() Stefan Mol & John Gatev |
John, kun jij iets vertellen over jouw rol en hoe je betrokken raakte bij de AI-chatbot van de UvA?John: In 2022 begon ik als student-assistent en in 2023 kwam Stefan met het idee om de UvA AI-chatbot te gebruiken. Ik had zelf al ervaring met een vergelijkbare tool tijdens mijn studie, maar het systeem van de UvA – dat werkt met ‘retrieval-augmented generation’ – had veel potentie. Ik zorgde dat de chatbot toegang had tot al het cursusmateriaal, zoals slides en tutorials, en ik stelde de antwoorden zo in dat de chatbot studenten goed kon begeleiden. |
John: Een belangrijke functie is dat studenten met een simpel commando zoals “practice” meteen oefenvragen krijgen die lijken op de toets. Ook zit er een feedback-loop in, waarbij de chatbot bijhoudt wat studenten al geoefend hebben en hun begrip toetst. Daarnaast gebruiken we feedback van eerdere jaren om persoonlijkere reacties te geven, alsof het een tutor is.
Stefan: Studenten zijn actiever geworden en waarderen dat de chatbot meteen reageert. Ze vinden het makkelijker om de stof te herhalen en begrijpen beter wat er wordt bedoeld. Wat ze ook fijn vinden, is dat de chatbot werkt met vaktaal die past bij de cursus – anders dan tools zoals ChatGPT.
Stefan: Ja, bij de tussentoets zagen we dat studenten die de chatbot gebruikten gemiddeld 26 punten scoorden, tegenover 23 voor studenten die dat niet deden. Dat verschil zegt iets: studenten voelen zich zekerder, en dat zie je terug in hun resultaten.
Stefan: Dat idee kwam van studenten zelf, via de Diversity & Inclusion Commissie. Ze merkten dat groepen vaak uit mensen met dezelfde achtergrond bestonden, wat ten koste ging van verschillende perspectieven. Het algoritme kijkt nu naar hobby’s en interesses, en zorgt voor een mix in nationaliteiten. We deden een test: één groep werd willekeurig ingedeeld, de andere via het algoritme. Na afloop gaven studenten in de diverse groepen aan dat ze zich meer verbonden voelden – al waren er ook studenten die liever zelf hun groep hadden gekozen.
Stefan: Zeker. De chatbot helpt nu vooral met algemene taken, maar we willen hem ook koppelen aan specifieke inhoud zoals literatuur en colleges. We moeten dan wel goed kijken naar auteursrechten. We denken ook aan inzet buiten dit vak, bijvoorbeeld in andere cursussen.
Stefan: We willen het vak verder automatiseren, bijvoorbeeld door de chatbot te gebruiken voor het afstemmen van beoordelingen tussen docenten. Het idee om opdrachten te laten nakijken door de chatbot en die te vergelijken met menselijke beoordeling is interessant, maar waarschijnlijk te tijdrovend. Wat wel haalbaar is: studenten beter begeleiden bij het gebruik van de chatbot, want sommigen vonden het lastig om ermee te starten. Die inzichten nemen we mee naar de toekomst.
Dit interview is verschenen in het TLC-EB magazine 2025.

