TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Geschiedenissen zijn niet alleen verankerd in tijd, maar ook in plaats. Het geografische informatiesysteem ArcGIS biedt de mogelijkheid om de ruimtelijke component van historische gebeurtenissen te visualiseren in een storymap. Jill Hilditch, UHD Archeologie, heeft ArcGIS met behulp van een TLC innovatiebeurs geïmplementeerd in het mastervak Aegean Archaeology: Emergence. Dit vraagt wel wat technische vaardigheden van studenten. Hoe verliep dat tijdens het project? En wat leverde de inzet van deze software op?
ArcGIS werd binnen de UvA al gebruikt bij FNWI, maar het leent zich ook voor verschillende toepassingen binnen de geesteswetenschappen. In het archeologisch werkveld wordt veel gebruik gemaakt van geografische informatiesystemen, dus het is waardevol als studenten hier tijdens hun opleiding al mee in aanraking komen.
Visuele essays
In Aegean Archaeology: Emergence richtten studenten op een interactieve kaart verschillende kaartlagen in rondom thema’s die in het vak aan bod kwamen, zoals paleizen, begrafenisrituelen en aardewerk. Hiervoor combineerden studenten digitale en traditionele onderzoeksmethoden. Door archeologische opgravingen te plaatsen in de ruimte kan inzicht worden verkregen in culturele uitwisseling. Om die inzichten verder uit te diepen, maakten studenten in groepen een zogeheten ‘storymap’. Dit is een onderdeel van ArcGIS waarmee een narratief kan worden gebouwd door de integratie van tekst, kaartlagen en andere audiovisuele informatie. De storymaps laten zich lezen als visuele essays, waarin studenten argumenten aandragen om de spatio-temporele verhoudingen tussen archeologische vondsten te verklaren en nieuwe kennis te ontwikkelen over culturele uitwisseling tussen de eilanden in en rondom de Egeïsche Zee.

Een storymap uit de module Aegean Archaeology: Emergence, gemaakt in de online versie van ArcGIS.
Voor Jill was een van de doelen van het gebruik van ArcGIS om studenten kennis te laten maken met andere type bronnen dan ‘traditionele’ wetenschappelijke publicaties. Ze nodigde haar studenten uit om op zoek te gaan naar verslaglegging van opgravingen en bijbehorend beeldmateriaal. Tegelijkertijd maakten de studenten een product dat zich goed leent voor kennisdeling met een breed publiek: de storymaps zijn gemakkelijk te navigeren en visueel prikkelend.
Jill kijkt positief terug op het gebruik van ArcGIS in haar vak: “De studenten vonden de opdracht leuk en zagen er de waarde van in. Omdat zowel de studenten als ikzelf nooit met een geografisch informatiesysteem hadden gewerkt in een onderwijscontext, staken gedurende het vak wel enkele uitdagingen de kop op. Sommige studenten hadden problemen met het opslaan van hun werk, met name als ze tegelijk met andere studenten in hetzelfde bestand werkten. Dit was het gevolg van de noodzaak om de onlineversie van ArcGIS te gebruiken, omdat de desktopapplicatie niet compatibel is met alle besturingssystemen.” De belangrijkste uitdaging was het vinden van een balans tussen toegankelijkheid voor studenten en minder betrouwbaarheid in het gekozen platform. Hier kan het facultaire team ICT in het Onderwijs (ICTO) docenten bij helpen, zowel binnen dit project, wat Jill enorm gewaardeerd heeft, als op de langere termijn.
Naast de technische uitdagingen duurt het lang voor je je competent voelt in ArcGIS, ervaarde Jill. “De onderlinge samenwerking in projectgroepjes heeft ervoor gezorgd dat de studenten uiteindelijk een vergelijkbaar niveau hadden wat betreft technische vaardigheden. Sommige studenten hadden ArcGIS al eens in een andere context gebruikt. Tijdens het groepswerk hielpen zij medestudenten die ArcGIS nog niet kenden.”
Leeropbrengsten
Een belangrijke leeropbrengst van het project is dan ook dat het waardevol is om studenten bij het gebruik van nieuwe tools of software in de eerste weken van het vak te laten samenwerken. Daarnaast is het belangrijk om voldoende tijd en ruimte vrij te maken voor het leren van de benodigde technische vaardigheden en om de ondersteuningsmogelijkheden in kaart te brengen, zodat studenten weten waar ze terecht kunnen met vragen. Het TLC en ICTO kunnen hier een rol in spelen.
Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem contact op via tlc-fgw@uva.nl.

