Afbeelding van brug Roeterseilandcampus over het water

Video | Hoe generatieve AI het onderwijs in bedrijfskunde vormgeeft

Somendra Narayan, docent Strategy and Innovation aan de Amsterdam Business School (ABS), laat zien hoe generatieve AI (GenAI) onderwijs in bedrijfskunde opnieuw vormgeeft. Hij deelt zijn ervaring met nieuwe technologieën en legt uit hoe GenAI het traditionele lesgeven kan verbeteren en een interactieve, praktijkgerichte leeromgeving creëert.

Bekijk hier het verhaal van Somendra:

De kracht van GenAI in de klas verkennen

Somendra gebruikte GenAI eerst alleen voor onderzoek. Maar de mogelijkheden van deze technologie inspireerden hem om GenAI ook in zijn lessen te integreren. Met GenAI kan hij dynamische werkvormen introduceren, zoals AI-ondersteunde brainstormsessies, rollenspellen en simulaties van bedrijfssituaties. Deze activiteiten zorgen ervoor dat studenten actief betrokken zijn en maken het makkelijker om academische concepten te begrijpen en toe te passen. 

Praktijkgericht leren met AI-tools

Een voorbeeld van Somendra’s innovatieve gebruik van GenAI is ‘Claire the Business Model Consultant’. Dit is een AI-tool die hij ontwikkelde voor zijn studenten. Met Claire kunnen studenten experimenteren met bedrijfsmodellen, deze testen en aanpassen. Deze tools sluiten aan bij Active Learning door een omgeving die samenwerking, creativiteit en kritische analyse aanmoedigt.   

Meer betrokkenheid en voorbereiding van studenten

Dankzij GenAI zijn studenten merkbaar actiever en beter voorbereid. Tools zoals Claire maken klasdiscussies boeiender en relevanter, wat de motivatie verhoogt en het leren helpt. Door deze tools zorgt Somendra voor een omgeving die samenwerking, creativiteit en kritische analyse stimuleert. 

GenAI: een toekomstgerichte onderwijsbenadering

“Als je als docent met GenAI aan de slag wilt, is het slim om klein te beginnen”, zegt Somendra. “Simpele AI-activiteiten kunnen een wereld van verschil maken in hoe studenten leren en de sfeer in de lessen. GenAI maakt het mogelijk om levensechte interacties na te bootsen en helpt studenten zich voor te bereiden op het digitale tijdperk”.